Podkarpackie/ Do 2019 r. powstać ma obwodnica Stalowej Woli i Niska
We wrześniu gotowa ma być koncepcja programowa dla wspólnej obwodnicy dwóch podkarpackich miast Stalowej Woli i Niska. Trasa powstać ma do roku 2019 i ułatwi tranzyt z centralnej Polski do przejść granicznych z Ukrainą.
Jak powiedział PAP w środę Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przygotowywana koncepcja uściśli zakres rzeczowy i finansowy inwestycji, a także określi wytyczne dla projektu budowlanego.
Obwodnica Stalowej i Niska ma być finansowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, jej szacowany koszt to ponad 290 mln zł. Według zapowiedzi ministerstwa infrastruktury i rozwoju dokument zostanie przyjęty przez Radę Ministrów we wrześniu. Wówczas możliwe będzie ogłoszenie przetargu na budowę obwodnicy.
Przetarg będzie ogłoszony w systemie projektuj - buduj, co przyśpieszy inwestycję. Przy tych założeniach obwodnica powstałaby do końca 2019 r.
Obwodnica rozpocznie się w Stalowej Woli na skrzyżowaniu ul. Chopina z ul. Podskarpową. Później będzie prowadzona wzdłuż wału przy rzece San w kierunku Niska. Koniec trasy zaplanowano na terenie gminy Rudnik nad Sanem, gdzie połączyć ma się z planowaną drogą ekspresową S19. Długość drogi wyniesie ok. 15 km.
Obwodnica ułatwi przejazd tranzytem pojazdów, które z centralnej Polski jadą drogą krajową nr 77 do przejść granicznych z Ukrainą w Medyce i Korczowej. Obecnie DK 77 przebiega przez centrum zarówno Stalowej Woli jak i Niska.
Natomiast droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ - południe we wschodniej części kraju. Ma przebiegać od przejścia z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. Odcinek Rzeszów-Lublin, do którego ma być włączona obwodnica Stalowej Woli i Niska, także jest wpisana w rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na l. 2014-2023.