Wzrastająca pozycja firmy Peugeot na rynku i coraz większe zainteresowanie kupujących sprawiło, że rozpoczęto produkcję Peugeot drugiej serii, czyli typoszeregu "02". Godny uwagi jest fakt, że nawet w dniu dzisiejszym zmiana modeli następuje po upływie ok. 7 lat, a zmiany dokonane przez Peugeot były znacznie szybsze.
Jako pierwszy przedstawiono samochód "402". Był on sensacją Salonu Samochodowego w Paryżu w roku 1935 i jak się okazało dużym konkurentem dla modeli Traction Avant Citroena. Rok później do klientów trafił mniejszy model - "302", ale prawdziwy sukces odnotował dopiero w roku 1938 "Peugeot 202".
Samochód miał wszystkie zalety dużego pojazdu: posiadał rozstaw osi 2450 mm, oferował dużą przestrzeń bagażową, a przy tym był tani w eksploatacji (wyposażony był w trzydziestokonny silnik o pojemności 1133 ccm). Do roku 1942, kiedy przerwano produkcję, z fabryki wyjechało ponad 62 tys. egzemplarzy.
Chcąc podkreślić doskonałość techniczną swych wyrobów, firma jak mało która przywiązywała wagę do sukcesów sportowych. Nie były to tylko rajdy i wyścigi w Europie. W 1913 r. Jules Goux odniósł zwycięstwo w Indianapolis (Grand Pix Ameryki 500 mil) przejeżdżając trasę ze średnią prędkością 122,155 km/h. Jako jeden z pierwszych Peugeot wystawił też swe pojazdy do walki w rajdzie Alger-Dakar-Alger, gdzie wyjechały na trasę modele osobowe 201 i ciężarówki 12 Six.
Także pierwsze polskie osiągnięcia sportowe wiążą się z marką Peugeot. Właścicielem 3,5 konnego modelu Peugeot, który w 1897 pokonał trasę z Warszawy do Paryża (ponad 1300 km), był Stanisław Grodzki, współwłaściciel fabryki maszyn rolniczych w Warszawie. Jego wyczyn uznany został za początek polskiego sportu samochodowego.
Jednak nie tylko sport zdominował konstruktorów Peugeot. Pracowali oni także nad nowymi modelami wyposażonymi w inne niż tradycyjne źródła napędu. Już w 1921 r. na Salonie Paryskim zaprezentowano model z silnikiem wysokoprężnym (dotychczas stosowany tylko w ciężarówkach). Mimo oficjalnych prób samochód ten nigdy nie wszedł do seryjnej sprzedaży. Jeszcze większą ciekawostką nawet dla znawców tematu jest rozpoczęcie prób z modelami elektrycznymi w roku 1941. W La Garrenne pod Paryżem w latach 1941-1944 wykonano 377 sztuk samochodu elektrycznego VLV.
* TU ZNAJDZIESZ HISTORIĘ PEUGEOT CZ. I * Z popiołów...
Po zakończeniu drugiej wojny światowej Peugeot rozpoczął przygotowania do uruchomienia produkcji przedwojennej serii 202. Jednak z fabryki wyjechało zaledwie 27 egzemplarzy tego modelu. Produkcję wstrzymano, a na liniach montażowych zaczęto wytwarzać samochody ciężarowe. Ponownie "dwieście dwójka" zjeżdżała z taśm od czerwca 1945. Odbudowa zaplecza fabryki nie trwała zbyt długo. Już w 1946 r. wyjechało 14 tys. modelu "P202", który był stale modernizowany i otrzymywał nowe wersje nadwoziowe (m.in. wersja kombi).
Rok 1948 był przełomem w produkcji. Wyprodukowano wówczas pierwszy powojenny samochód, noszący oznaczenie "203". Powód produkcji małego samochodu był prozaiczny - cena i nabywcy. W odbudowującej się Europie nie było jeszcze miejsca na duże, ekskluzywne i drogie samochody. Popyt był jedynie na samochody tanie i stąd pierwsza propozycja Peugeot dotyczyła właśnie takich modeli.
Był to zupełnie nowy samochód zarówno pod względem linii nadwozia (przypominała ona nieco Warszawę M-20), jak i rozwiązań technicznych (był pierwszym samochodem seryjnym wyposażonym w głowicę Aplax o komorach półkolistych i pierwszym Peugeot ze sprężynami resorującymi tylną oś). Silnik o pojemności 1290 ccm i mocy 42 KM zapewniał prędkość 116 km/h i spalanie ok. 7,9 l/100 km. Sukces modelu spowodował, że rozpoczęto produkcję kilku wersji nadwoziowych, w tym także wersji dostawczych. Ogółem wyprodukowano 685 828 egzemplarzy tego pojazdu.
* TU ZNAJDZIESZ HISTORIĘ PEUGEOT CZ. III * Kolejnym samochodem serii "03" był model 403 (zaprezentowano go w roku 1950). Wyposażany był w dwa silniki benzynowe o pojemności 1290 ccm i 1468 ccm lub jednostkę wysokoprężną 1813 ccm (48 KM). W zależności od wersji silnikowej pojazd mógł rozwinąć prędkość od 120 - 130 km/h. Warto zaznaczyć, że pierwszy masowo produkowany przez Peugeot Diesel był najchętniej kupowanym samochodem przez firmy taksówkowe.
Model "403" jest także przełomem stylistycznym. Po raz pierwszy Peugeot związał się z firmą nadwoziową i korzystał z jej pomocy przy opracowaniu karoserii pojazdu. Projektantem samochodu był Pininfarina.
Nową serię - "04" - zapoczątkował samochód 404. Oferowany on był w wersjach czterodrzwiowej limuzyny, dwudrzwiowego coupe, pic up, kombi i kabriolet. Pojazd był charakterystyczny nie tylko ze względu na "współczesną" stylistykę nadwozia (egzemplarze tego modelu są użytkowane do dnia dzisiejszego w Polsce).
* TU ZNAJDZIESZ HISTORIĘ PEUGEOT CZ. I * Posiadał także kilka niekonwencjonalnych rozwiązań technicznych. Jednym z nich jest ślimakowa przekładnia główna (zamiast stożkowa stosowana w innych pojazdach), stosowana również w 403. Jednocześnie cały czas produkowany był model "403" i w 1963 r. z taśm zjechał milionowy egzemplarz tego pojazdu. Ogółem do tego roku Peugeot wyprodukował trzy miliony pojazdów.
Kolejnym modelem serii "04" jest zaprezentowany w 1965 r. Peugeot 204. Także ten model opracowany został w zakładach Pininfarina. Był to mały samochód rodzinny, którego długość całkowita nie przekraczała 4 metrów (399 cm). Pojazd oprócz ładnej, choć innej niż dotychczasowe Peugeot, sylwetki z owalnymi (a nie okrągłymi) reflektorami posiadał kilka nowości, niestosowanych dotychczas w firmie. Najważniejsza była zmiana koncepcji napędu. Dotychczas wszystkie samochody tej marki posiadały silnik z przodu napędzający koła tylne.
* TU ZNAJDZIESZ HISTORIĘ PEUGEOT CZ. III * W modelu 204 silnik ustawiono poprzecznie z przodu i napędzał on koła przednie. Zmieniono także układ hamulcowy. W miejsce tradycyjnie stosowanych bębnów, pojazd otrzymał z przodu hamulce tarczowe. Samochód ten od roku 1967 był w sprzedaży także z jednostką wysokoprężną o pojemności 1255 ccm. Był to najmniejszy stosowany wówczas seryjnie silnik diesla. Po raz pierwszy zamontowano także silnik wysokoprężny poprzecznie i napędzano nim koła przednie.
Bogusław Korzeniowski