Peugeot 308: walka trwa
Kompaktowe hatchbacki, to najpopularniejsze samochody w Europie (jedna trzecia sprzedaży), nic zatem dziwnego, że Peugeot pokłada wielkie nadzieje w debiutującym podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie modelu 308. Francuski kompakt idzie śladami mniejszego 208 naśladując wygląd tego miejskiego auta.
Stylistycznie Peugeot 308 przypomina model 208, ale jest on niego spokojniejszy i bardziej klasyczny. Po kształcie nadwozia widać, że Francuzi bardzo dokładnie przyjrzeli się swojemu najważniejszemu konkurentowi. Peugeot 308 nie może wyglądać tak jak Volkswagen Golf, ale styliści wyraźnie zostali poinstruowani, że właśnie takiego nadwozia oczekują klienci. Po nietypowej poprzedniej generacji, taki krok wydaje się uzasadniony. Francuskiej fantazji za to nie zabrakło we wnętrzu. Podobnie jak w 208, tak też nowa "308-ka" została wyposażona w zegary znajdujące się nad kierownicą. Takie rozwiązanie pozwala na szybsze odczytanie ich wskazań, jednak samo niewielkie koło kierownicy musiało zostać umieszczone niżej.
W czasie, gdy wszystkie samochody są coraz większe, Peugeot zadbał, aby 308 był modelem kompaktowym. Samochód mierzy 4,25 m długości, 1,80 m szerokości i 1,46 m wysokości. Przy tym wygospodarowano rekordowy w klasie bagażnik o łącznej objętości 470 l (przy czym 35 l przypada na schowek pod podłogą przestrzeni bagażowej. Kolejną bolączką współczesnych samochodów jest ich ciężar - z powodu coraz bogatszego wyposażenia znacząco wzrósł przez ostatnie kilkanaście lat. Dlatego "308-ka" przeszła poważną kuracje odchudzającą i jest o 140 kg lżejsza od poprzedniczki. W ramach poprawy wydajności udało się osiągnąć też bardzo opływową bryłę - współczynnik oporu Cd, to 0,28.
Oferta silnikowa obejmuje jednostki benzynowe (od 82 do 155 KM) i diesle (od 92 do 115 KM). Wśród tych pierwszych znalazły się turbodoładowane 3-cylindrowe silniki e-THP o mocy 110 lub 130 KM. Najoszczędniejsza jednostka wysokoprężna znajduje się w wersji BlueHDi, która według zapewnień producenta, ma zadowolić się 3,1 l paliwa na 100 km. Wraz z nowym modelem w ofercie pojawi się też nowa 6-biegowa skrzynia automatyczna.
Szymon Jasina/ll/moto.wp.pl