Peugeot 308 GT: francuska moc
Peugeot wprowadza do gamy modelu 308 i 308 SW warianty GT 205 i GT 180. Charakteryzują się one lepszymi osiągami niż "normalne" wersje przy rozsądnym zużyciu paliwa.
308 GT posiada przeniesione na grill logo marki, zaś oświetlenie zapewniają całkowicie LED-owe reflektory składające się z 62 elementów. Wyróżnikiem są również działające sekwencyjnie kierunkowskazy, umieszczone powyżej nowych wlotów powietrza. Polakierowane na czarno lusterka wtapiają się w szyby boczne, dodatkowo przyciemnione z tyłu. Auto zostało poszerzone dzięki specjalnym progom i 18-calowym felgom z diamentowym szlifem, na których zamontowano opony Michelin Pilot Sport 3. Dwukolorowe obręcze wyróżniają się rowkowanymi ramionami oraz frezowaną powierzchnią. Z tyłu projektanci umieścili lakierowany na czarno dyfuzor, podwójne rury wydechowe oraz monogramy GT. Paleta barw obejmuje zarezerwowany tylko dla odmiany GT kolor Magnetic Blue.
W kabinie widoczne są nawiązania do wnętrz samochodów sportowych - zarówno dach, jak i górna część słupków utrzymana została w kolorze grafitowym, a na tapicerce ze skóry ekologicznej łączonej z Alcantarą (lub opcjonalnie skórą Club Nappa) pojawiają się czerwone przeszycia. Można je znaleźć również na desce rozdzielczej, panelach drzwi, drążku zmiany biegów i na dywanikach. Nie zabrakło aluminiowych pedałów oraz listew progowych ze stali nierdzewnej.
Samochód posiada ergonomiczne rozwiązania Peugeot i-Cockpit, dzięki którym kierowca może dostosować wysokość i wysunięcie kierownicy, posiadającej perforowane, skórzane wykończenie i logotyp GT. Zespół instrumentów charakteryzuje się nowym tłem ze wzorem szachownicy. Po przekręceniu zapłonu pojawia się komunikat powitalny, a duży ekran dotykowy prezentuje nowy interfejs Redline utrzymany w czerwono-czarnej tonacji.
Gama napędowa obejmuje dwa silniki. Pierwszy z nich, 1,6 THP 205 z systemem Stop&Start współpracuje z 6-stopniową skrzynią manualną i generuje moment 285 Nm, dostępny w zakresie 1 750-4 500 obr./min. Średnie zużycie paliwa wynosi 5,6 l/100 km. Aby osiągnąć te wyniki, inżynierowie zastosowali turbosprężarkę Twin-Scroll, bezpośredni wtrysk paliwa oraz zmienny skok zaworu ssącego w połączeniu z systemem zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych i wydechowych. Drugi, czterocylindrowy motor wysokoprężny o pojemności 2,0 l umożliwia uzyskanie mocy maksymalnej 180 KM i momentu obrotowego 400 Nm. Jednostka BlueHDi 180 spala przeciętnie 4,0 l/100 km i posiada system wtrysku typu common rail, nową komorę spalania i stopień sprężania podniesiony do 16,7:1.
Peugeot 308 GT wykorzystuje specjalne nastawy zawieszenia MacPherson z przodu i odkształconej belki z tyłu. W zależności od wersji jest ono utwardzone od 10 do 20 proc. i obniżone o 7 mm z przodu i o 10 mm z tyłu. Hamowaniem steruje centralna jednostka Bosch 9CE rozdzielająca jego siłę pomiędzy cztery tarcze. Z przodu mają one średnicę 330 mm i szerokość 30 mm. Utrzymuje je pływający zacisk z 60-milimetrowymi tłokami. Z tyłu dyski mają średnicę 268 mm (GT) i 290 mm (GT SW).
Do obydwu silników nabywca otrzyma w standardzie pakiet Sport, obejmujący głośniejszy i bardziej sportowy dźwięk silnika, podświetlone na czerwono instrumenty, sztywniejsze wspomaganie kierownicy, szybciej reagujące pedał gazu i skrzynia biegów EAT6 oraz umieszczone na kierownicy łopatki sterowania zmianą przełożeń. Kierowca może wyłączyć ustawienia pakietu, wybierając bardziej komfortowy styl jazdy.
GT oferuje różnorodne systemy wspomagania jazdy. Pakiet Aktywny Tempomat, wyposażony m. in. w radar znajdujący się z przodu, obejmuje układ ostrzegania przed ryzykiem kolizji, system aktywnego hamowania awaryjnego, funkcję kontroli martwego pola, wspomaganie parkowania równoległego i prostopadłego oraz tempomat utrzymujący automatycznie bezpieczny dystans do aut jadących z przodu. Ciekawym rozwiązaniem są aplikacje multimedialne, które udostępniają kierowcy w czasie rzeczywistym informacje o dostępności miejsc parkingowych, cenie paliwa czy pogodzie.
Źródło: Peugeot
ll/tb, moto.wp.pl