Trwa ładowanie...
d289fc0

Peugeot 3008: nowa definicja crossovera

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Peugeot 3008: nowa definicja crossovera
(Piotr Mokwiński)
d289fc0

Przez siedem lat segment kompaktowych crossoverów wzrósł 2,5-krotnie. Pewnie dlatego stojący między SUV-em a minivanem Peugeot 3008 nie odniósł spektakularnego sukcesu. Poszedł nie w tę stronę. Dzisiaj zmienia kierunek i staje się crossoverem. Daje to szansę na poprawę notowań modelu.

Względem pierwowzoru, kompaktowy Peugeot jest o 8 cm dłuższy (4,45 m) ma identyczną szerokość (1,84 m) i podobną wysokość. Kształty nadwozia zrywają jednak z wyglądem łączącym cechy SUV-a i minivana. 3008 prezentuje się znacznie bardziej wyraziście i wreszcie zdecydował się być crossoverem. Nie tylko jest wyżej zawieszony, ale ma osłony na błotnikach i, co charakterystyczne w tym segmencie, krótkie zwisy. Całości dopełniają LED-owe światła. "Francuza" wyróżnia też spory prześwit – 22 cm. To o centymetr więcej niż w VW Tiguanie i aż o 3 od Mitsubishi Outlandera. Przednia część pojazdu zdradza kierunek rozwoju kolejnych modeli wprowadzanych na rynek - spory grill z wydatnym lwem umieszczonym centralnie i lampami zachodzącymi na błotniki.

Peugeot 3008 mocno zmienił się także wewnątrz. Debiutuje tu nowatorski i-Cockpit. Poza bardzo nowoczesnym wyglądem, ma przede wszystkim ułatwić i uprzyjemnić prowadzenie auta. Pierwszy z elementów to kierownica. Spłaszczona nie tylko u dołu, ale też w górnej części (brawo za odwagę), a do tego wzbogacona przyciskami sterującymi radiem, tempomatem i komputerem pokładowym. Za nią wkomponowano 12,3-calowy wyświetlacz o niecodziennym interfejsie. Ma pięć trybów grafiki, przekazujących informacje dotyczące parametrów silnika, nawigacji, danych jazdy (prędkość, zużycie paliwa, zasięg, itp.) czy też elektronicznych asystentów wspomagających kierowcę. Ekran ma wysoką rozdzielczość, a jego obsługa jest dość intuicyjna. Kolejny monitor zlokalizowano w centralnej części kokpitu. Wyglądem i funkcjonalnością przypomina tablet. Ma rozbudowane menu, przez co dotarcie do głębiej ukrytych ustawień może zająć dłuższą chwilę.

Jakość materiałów wykończeniowych to kolejny mocny punkt francuskiego auta. Tworzywa są miękkie i przyjemne w dotyku, a całość jest solidnie spasowana. Czarne plastiki są ożywiane przez liczne srebrne elementy dekoracyjne i diodowe podświetlenie, którego kolor możemy dopasować do własnych preferencji. Nie zabrakło też praktycznych schowków i pojemnego bagażnika. W konfiguracji 5-osobowej kufer 3008 zmieści 520 litrów (90 l więcej, niż w poprzedniku). Po złożeniu asymetrycznego oparcia jego możliwości ładunkowe wzrosną do 1580 litrów. Zapakowanie bagażu ułatwia regularny kształt, ale przeszkadzać może wysoko umieszczony próg. Ponadto znacznie więcej przestrzeni niż u poprzednika znajdziemy w kabinie. W stosunku do pierwszej generacji, z tyłu wygospodarowano dodatkowe 24 mm na nogi, 17 mm na wysokości barków i 36 mm nad głowami. To sporo.

d289fc0

3008 oparto na modułowej płycie podłogowej. Obniżono przy tej okazji masę auta o 100 kg i zaprzęgnięto do pracy nowoczesne jednostki napędowe, znane już z kilku innych modeli koncernu PSA. Wśród silników benzynowych znajdziemy dwie propozycje. Pierwsza z nich to 1,2 PureTech o mocy 130 KM – sprzężony z 6-stopniowym manualem lub 6-biegowym automatem. Na szczycie gamy znajduje się 1,6 THP, generujący 165 koni i współpracujący tylko z automatyczną skrzynią.

(fot. Piotr Mokwiński)

Diesle oparto na technologii BlueHDi, pozwalającej utrzymać niską emisję dwutlenku węgla (od 100 do 121 g/km). Podstawowy 1,6 ma 100 KM i 5-biegową skrzynię ręczną. Mocniejszy, 120-konny wariant połączono z 6-stopniowym manualem lub automatem o takiej liczbie przełożeń. Poszukujący lepszej dynamiki kierowcy powinni skierować swą uwagę na 2,0 HDi – 150 i 180 KM. Wszystkie jednostki spełniają normy Euro 6 i mają w standardzie system Start&Stop.

3008 otrzymał również wiele elektronicznych systemów czuwających nad bezpieczeństwem. Active Safety Brake działa w zakresie prędkości 5-140 km/h i automatycznie uruchamia hamulce w razie wykrycia przeszkody na drodze (nie wykrywa rowerów, motocykli i zwierząt). Peugeot monitoruje też w trybie ciągłym pas ruchu i koryguje tor jazdy, jeśli kierowca przez nieuwagę przekroczy linię ciągłą lub przerywaną. Radary i kamery wykrywają także zmęczenie kierowcy i zasugerują przerwę, na bieżąco zapewniają informację o aktualnym ograniczeniu prędkości i wychwytują pojazd znajdujący się w martwym polu. Zestaw uzupełnia jeszcze aktywny tempomat utrzymujący prędkość i odległość od poprzedzającego samochodu przy prędkościach od 30 do 180 km/h.

d289fc0

3008 ma szansę znaleźć znacznie więcej klientów od swojego poprzednika. Wprowadza sporo świeżości w mocno konkurencyjnym segmencie kompaktowych crossoverów, ale jako jeden z nielicznych nie oferuje opcjonalnego napędu na obie osie. Szkoda, bo ma największy w klasie prześwit i krótkie zwisy nadwozia, co pozwoliłoby forsować przeszkody w bardziej wymagającym terenie. Auto trafi do sprzedaży w Polsce jesienią 2016 roku. Pod koniec wakacji powinniśmy też poznać ceny.

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

Rosnąca popularność BlaBlaCar jest faktem. Sprawdź, czemu się to opłaca!

d289fc0

Podziel się opinią

Share

d289fc0

d289fc0