Trwa ładowanie...

Peugeot 3008 HYbrid4: wyważone rozwiązanie

Peugeot 3008 HYbrid4: wyważone rozwiązanieŹródło: Tomasz Budzik
d2tbtju
d2tbtju

Nowe dziecko Peugeota jest wyjątkowe. To pierwsza hybryda oferowana przez tego francuskiego producenta, a przede wszystkim pierwsza na świecie hybryda wykorzystująca silnik Diesla. Ale czy dla każdego?

(fot. Tomasz Budzik)
Źródło: (fot. Tomasz Budzik)

Toyota Prius od 1997 r. udowadnia, że samochód hybrydowy to technologia, która najprawdopodobniej okaże się przyszłością motoryzacji. Japoński produkt od dawna wyznacza kierunek w rozwoju hybryd, ale teraz innowacja nadchodzi z Francji. Czternaście lat po premierze Priusa pojawia się pierwszy samochód hybrydowy z silnikiem Diesla. Jest nim Peugeot 3008 HYbrid4. Z zewnątrz nowa wersja tego samochodu nie różni się niemalże niczym od tej, którą można kupić w salonach tej marki. 3008 nie zachwyca urodą. Choć boczna linia samochodu jest proporcjonalna i miła dla oka, dobre wrażenie znika, gdy przejdziemy przed maskę francuskiej hybrydy. Nowy wzór grilla chłodnicy nie zmienił skojarzenia z twarzą osoby, która otwarła usta wychyliwszy się z okna pędzącego pojazdu.

* PEUGEOT 3008 HYbrid4 - ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ * Jednak najczęściej kierowca ogląda wnętrze pojazdu i największe znaczenie dla jego samopoczucia mają pewność prowadzenia, wygoda podróżowania i przejawiany przez pojazd apetyt na paliwo. W każdej z tych dyscyplin Peugeot 3008 HYbrid4 ma wiele do zaoferowania, ale nie każdy będzie zadowolony. We wnętrzu otacza nas wygoda. Model, którym mieliśmy okazję jeździć, wyposażono w skórzaną tapicerkę w dwóch kolorach. Do dyspozycji kierowcy i pasażerów jest również dwustrefowa klimatyzacja, a po włączeniu silnika, z centralnej części deski rozdzielczej wysuwa się ekran, który obsługuje system nawigacji lub prezentuje statystyki dotyczące pracy samochodu. Obszyte skórą koło kierownicy jest na tyle grube, że dobrze leży w dłoniach. Samochód, jak na pojazd klasy crossover, prowadzi się dobrze i przewidywalnie, ale należy pamiętać, by tym samochodem nie odjeżdżać zbyt daleko od asfaltu. Pod
kierownicą do dyspozycji kierowcy są łopatki, za pomocą których można obsługiwać przekładnię w trybie sekwencyjnym. Można również zdać się na tryb automatyczny. Jej działanie, choć zazwyczaj poprawne, nie jest jednak pozbawione wad.

(fot. Tomasz Budzik)
Źródło: (fot. Tomasz Budzik)

Jak działa Peugeot 3008 HYbrid4? Napędzaniem przedniej osi zajmuje się silnik HDi o pojemności 2.0 l, rozwijający moc 163 KM. Możliwości jednostki spalinowej uzupełnia silnik elektryczny o mocy 37 KM, napędzający tylną oś. Łącznie nowość Peugeota może zaoferować kierowcy 200 KM i moment obrotowy na poziomie 450 Nm (maksymalnie 500 Nm), z których 300 Nm generowane jest przez silnik spalinowy. Duża moc i solidny moment obrotowy nie przekłądają się jednak na osiągi auta w takim stopniu, jak można byłoby się spodziewać. Sprint do "setki" zajmuje hybrydowemu Peugeotowi około 9 sekund. Akumulatory napędzające silnik elektryczny – zgodnie z oświadczeniem producenta – mają zachować zdolność do pracy przez 10-15 lat przy założeniu, że rocznie samochód będzie pokonywał do 15 tys. km. Gwarancja na baterie obejmuje jednak tylko 5 lat lub 100 tys. km. Atutem hybrydy z silnikiem Diesla ma być
oszczędność.

d2tbtju

Jak twierdzi producent, w porównaniu z mogącą pochwalić się podobnymi parametrami jednostką benzynową, ta w 3008 HYbrid4 ma palić o 30 proc. mniej. Według danych producenta Peugeot do przejechania stu kilometrów potrzebuje średnio 3,8 l paliwa. W trybie napędu na cztery koła wartość ta ma symbolicznie wzrastać. Sprawdzone przez nas spalanie było nieco wyższe, ale trzeba przyznać, że podczas jazdy ekonomia nie zawsze była naszym priorytetem. Maksymalny zasięg samochodu to 280 km.

(fot. Tomasz Budzik)
Źródło: (fot. Tomasz Budzik)

Oprócz niskiego spalania Peugeot 3008 HYbrid4 może również pochwalić się niewielką emisją CO2 na poziomie 99 g/100 km. W niektórych krajach Europy właściciele pojazdów o poziomie emisji poniżej 100 g/100 km mogą liczyć na ulgi podatkowe lub darmowy wjazd do stref ograniczonego ruchu. W Polsce parametr ten może dać jedynie satysfakcję tym, którzy dbaniu o stan środowiska, lub przynajmniej działaniom, które prowadzone są pod tym właśnie hasłem, poświęcają sporo uwagi.

Z hybrydową jednostką napędową zastosowaną w Peugeocie wiąże się pewna ciekawostka. Choć została ona opracowana wspólnie z firmą Bosch, Francuzi objęli ją ochroną patentową, która nie pozwala niemieckiej firmie na proponowanie tego rozwiązania innym producentom samochodów, jak miało to miejsce w przypadku systemu ABS czy ESP.

d2tbtju

* PEUGEOT 3008 HYbrid4 - ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ * Hybrydowa jednostka daje kierowcy modelu 3008 HYbrid4 cztery możliwości trybu napędu. Tryb ZEV, czyli Zero Emission Vehicle wykorzystuje jedynie silnik elektryczny. Aby go uruchomić i cieszyć się cichą jazdą, trzeba dysponować akumulatorami naładowanymi przynajmniej w 50 proc. Silnik elektryczny pozwala na jazdę z prędkościami nie przekraczającymi 70 km/h, a przy optymalnym wykorzystaniu zasięg samochodu wynosi 4 km. Gdy kierowca głęboko wciśnie pedał przyspieszenia, automatycznie uruchomi się silnik benzynowy. Jednostka ta zostanie również uruchomiona jeśli podczas jazdy w trybie ZEV w akumulatorach zabraknie prądu.

(fot. Tomasz Budzik)
Źródło: (fot. Tomasz Budzik)

W trybie Auto wybór aktualnego sposobu napędu odbywa się bez ingerencji kierowcy. Komputer podejmuje decyzje na bieżąco, analizując parametry jazdy. W tym trybie samochód ma zapewniać kompromis pomiędzy osiągami a spalaniem. Podczas jazdy w gęstej zabudowie miejskiej i przy odpowiedniej jeździe przez blisko 70 proc. czasu samochód używa silnika elektrycznego. Podczas jazdy mieszanej wynik ten bez wysiłku udawało nam się utrzymać na poziomie 45-50 proc. Jazda w trybie Auto będzie jednak przyjemnością tylko dla tych kierowców, którzy cenią płynną jazdę. Wyprzedzanie w tym trybie nie trwa tak krótko, jakbyśmy sobie tego życzyli.

d2tbtju

Zgodnie ze swoją nazwą tryb Sport ma dać kierowcy jak najlepsze osiągi. Rzeczywiście, 3008 HYbrid4 w tym trybie przyspiesza śmielej, a silnik nie jest zmuszany do pracy na obrotach na tyle niskich, że obnażałyby one braki w elastyczności. Nie należy jednak wówczas liczyć na katalogowe spalanie. By samochód prowadził się pewniej, w trybie Sport 40 proc. momentu obrotowego trafia na tylne koła.

W trybie 4WD obydwie jednostki – spalinowa i elektryczna – napędzają samochód wykorzystując cały swój potencjał. Jest to alternatywa dla klasycznego napędu na dwie osie, która ma być przydatna szczególnie wtedy, gdy na drodze jest ślisko.

(fot. Tomasz Budzik)
Źródło: (fot. Tomasz Budzik)

Co ważne, z trybu 4WD można skorzystać także wówczas, gdy akumulatory samochodu są wyczerpane. Jest tak za sprawą przekazywania przez silnik spalinowy 8 kW mocy do alternatora, który w razie potrzeby „wyżywi” silnik elektryczny napędzający tylną oś na tyle, że możliwe jest ruszenie na śliskiej nawierzchni i wolna jazda. Podczas próby ruszenia z głębokiego piasku tryb 4WD nie okazał się jednak niezbędny. Wydobyć samochód z pułapki udało się dopiero po wycofaniu auta i ponownym ruszeniu – już w trybie napędu na jedną oś.

d2tbtju

Peugeot 3008 HYbrid4 to ciekawa propozycja dla tych, którzy poszukują nowoczesnych i ekologicznych rozwiązań, a jednocześnie nie są bardzo mocno przywiązani do dynamicznej jazdy. Francuski crossover pod względem zastosowanego napędu na razie nie ma w świecie motoryzacji żadnej konkurencji, a to jeszcze nie koniec. Najprawdopodobniej od 2014 r. Peugeot wprowadzi na rynek model 3008 HYbrid4 w wersji plug-in. Oznacza to, że samochód ten będzie można ładować z domowego gniazdka. By było to bardziej skuteczne, obecnie zastosowane w 3008 akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe zostaną zastąpione przez doskonalsze litowo-jonowe. Sam układ hybrydowy jest zaś na tyle uniwersalny, że można go zastosować również w innych modelach samochodów. Niewykluczone więc, że niebawem zobaczymy kolejne auta Peugeota, które będą korzystać z napędu hybrydowego.

* PEUGEOT 3008 HYbrid4 - ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ * Peugeot spodziewa się, że w 2013 r. sprzeda 35 tys. sztuk modelu 3008 HYbrid4, a już w przyszłym odmiana ta będzie stanowić 10 proc. wszystkich kupowanych modeli 3008. Niewykluczone jednak, że te szacunki są zbyt optymistyczne. Na francuskim rynku cena 3008 HYbrid4 ma kształtować się od 35 200 euro za wersję podstawową do 37400 euro za w pełni wyposażoną.

WP:

Tomasz Budzik

mw/mw

d2tbtju
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2tbtju
Więcej tematów