Peugeot 2008: je suis Francais
W ciągu kilku ostatnich lat wiele zmieniło się na rynku motoryzacyjnym. Pojawiły się nowe, gwałtownie zyskujące na popularności segmenty. Wśród nich znajdują się crossovery. Obecnie żaden mający duże ambicje producent nie może obejść się bez reprezentującego je modelu. W ofercie Peugeota jest nim 2008.
Idealny samochód powinien być pojemny, by mieścić we wnętrzu rodzinę z wakacyjnymi bagażami, ale też nie za duży, by łatwo można było nim manewrować na zatłoczonych ulicach miast. Musi oferować przyzwoitą moc, a jednocześnie ograniczać swój apetyt na paliwo, gwarantować komfort podróżowania w mieście i na autostradzie, ale nie pozostawiać kierowcy samemu sobie w razie zjechania z asfaltu. Oczywiście ideału moglibyśmy szukać na próżno, ale wśród ofert producentów branży motoryzacyjnej jednym do niego bliżej niż innym. Tak właśnie jest z Peugeotem 2008.
Samochód ten jest pomostem pomiędzy należącym do segmentu B modelem 208, a kompaktowym 308, który w roku 2014 zdobył tytuł Samochodu Roku. W porównaniu z mniejszym z tej dwójki, 2008 dysponuje prześwitem zwiększonym o 2,5 cm i długością wynoszącą 416 cm. Nad jego wyglądem pracował międzynarodowy zespół stylistów, w którego skład weszli specjaliści z Francji, Chin i Brazylii. Efekt to samochód nawiązujący do spokrewnionych modeli, ale nie będący jedynie prostą wariacją na ich temat.
Kształt reflektorów posiada wspólny mianownik z lampami, w które wyposażony jest 308, osłona chłodnicy ma już jednak więcej wspólnego z analogicznym elementem w 208. Tyłowi francuskiego crossovera bliżej do 308, ale odnajdziemy tu również echo modelu 3008. Bok samochodu zwraca uwagę stosunkowo nisko poprowadzoną linią okien. To z pewnością spodoba się dzieciom, które zasiadając w fotelikach będą mogły obserwować przesuwający się krajobraz. Doskonałym dodatkiem jest szklany, panoramiczny dach, dzięki któremu pasażerowie podróżują w doskonale doświetlonym wnętrzu.
Atutem kabiny pasażerskiej Peugeota 2008 jest jej nowoczesność. Przede wszystkim uwagę przykuwa niespotykany w samochodach osobowych sposób prezentowania podstawowych danych dotyczących jazdy. Bardzo mała średnica kierownicy sprawia, że czujemy się jak za sterami sportowego gokartu, a jednocześnie pozwala na przeniesienie zegarów wyżej. Podobnie jak w modelach 308 i 208 znajdują się one nad wieńcem kierownicy. Choć układ ten wymaga chwili przyzwyczajenia, bardzo szybko odkryjemy ogromną zaletę takiego rozwiązania - możliwość spoglądania na zegary bez konieczności długotrwałego odrywania wzroku od drogi.
W środkowej konsoli dominuje umieszczony na jej szczycie dotykowy ekran o przekątnej wynoszącej 7 cali. Za jego pomocą w szybki i intuicyjny sposób można obsługiwać bardziej zaawansowane funkcje oraz nawigację. Pod nim znajdują się środkowe nawiewy, a poniżej klawisze służące do obsługi systemu klimatyzacji.
Peugeot 2008 jest nie tylko modny, ale też praktyczny. Bagażnik o pojemności 360 l oferuje próg załadunkowy na wysokości zaledwie 60 cm, co docenią jego użytkownicy, umieszczając z tyłu ciężkie walizy. Po rozłożeniu oparć asymetrycznie dzielonej kanapy, co można zrobić, korzystając z dźwigni umieszczonych w bagażniku, pojemność przestrzeni ładunkowej wzrasta do 1194 litrów. Ładunek możemy unieruchomić, korzystając z jednego z sześciu haków, a delikatniejsze przedmioty przewozić w bocznych schowkach za nadkolami, gdzie możliwe jest ich unieruchomienie za pomocą siatki.
Atutem modelu 2008 jest również spora liczba schowków, ułatwiających rozlokowanie podręcznego bagażu. Do dyspozycji podróżnych są miejsca w przednich drzwiach oraz w desce rozdzielczej, pojemnik i uchwyt na napoje obok dźwigni zmiany biegów, zamykany schowek w konsoli środkowej oraz kieszenie w oparciach przednich foteli. Łączna ich objętość wynosi 24 litry. Co ważne, dostęp do nich jest łatwy nawet nocą dzięki przemyślanemu systemowi oświetlenia wnętrza.
Kierowcy rozważający zakup crossovera często obawiają się, że prowadzenie samochodu tego typu na asfaltowych nawierzchniach będzie mało satysfakcjonujące. Inżynierowie Peugeota, projektując 2008, dołożyli wszelkich starań, aby jazda tym modelem jak najbardziej przypominała prowadzenie samochodu kompaktowego. Jednocześnie wyposażyli go w system Grip Control, którego zadaniem jest dostosować sposób działania układu napędowego i hamulcowego do aktualnych warunków jazdy. Oprócz trybu standardowego i przeznaczonego do jazdy po śniegu, kierowca może również wybrać opcję Off-Road, w której cały moment obrotowy przekazywany jest na koło mające lepszą przyczepność, tryb "piasek", utrzymujący jednoczesny poślizg obu kół napędowych, a także ESP Off, pozwalający na wyłączenie elektronicznych asystentów podczas jazdy do prędkości 50 km/h.
Pod maskę Peugeota 2008 trafiły jednostki napędowe, mające zapewnić odpowiednią dynamikę i niskie spalanie. Wśród jednostek benzynowych do wyboru mamy 1,2 PureTech o mocy 82 KM lub z turbosprężarką oferującą 110 KM oraz 1,6 VTi (120 KM). Zwolennicy jednostek wysokoprężnych mogą wybrać pomiędzy silnikiem 1,4 HDi o mocy 68 KM oraz 1,6 e-HDi oferującym 92 lub 115 KM.
Obecnie dla nabywców samochodów ważną kwestią jest nie tylko jego wygląd czy spalanie, ale też gwarantowany przez niego poziom bezpieczeństwa. Pod tym względem Peugeot 2008 nie ma się czego wstydzić. W przeprowadzonym przez Euro NCAP teście zderzeniowym model ten uzyskał maksymalną liczbę pięciu gwiazdek i na tle konkurencyjnych modeli wyróżnia się wysoką notą za ochronę pieszych w razie potrącenia.
Nie zapomniano również o wygodzie jazdy Peugeotem 2008. Samochód można wyposażyć w system Park Assist, który samodzielnie znajdzie miejsce wystarczające do zaparkowania równoległego po lewej lub prawej stronie, a następnie przeprowadzi manewr, pozostawiając kierowcy obsługiwanie pedałów. Wyjazd z miejsca parkingowego również powierzyć można układowi PA. Na pomoc elektroniki można liczyć też podczas ruszania na wzniesieniu.
Peugeot 2008 to oferta dla współczesnych kierowców, którzy chcą unosić się na fali mody bez rezygnacji z praktycznych walorów samochodu. Model ten doskonale sprawdzi się w rękach mieszkańca miasta, który złakniony jest kontaktu z naturą w wolnym czasie, a ambicją francuskich konstruktorów było, aby przyjemność z weekendowego wyjazdu zaczynała się już po zajęciu miejsca za kierownicą.