Peugeot 2008 DKR - nowy samochód Sainza na Dakar
To prawdziwa bestia. Rasowe i muskularne kształty Peugeota 2008 DKR są obietnicą ogromnych możliwości w terenie. Czy tak jest? Będziemy się mogli o tym przekonać. Za kierownicą tej imponującej maszyny, przeznaczonej do rajdowej walki, Carlos Sainz i Cyril Despres będą bronić barw Teamu Peugeot Total w najbliższym rajdzie Dakar.
Trzy tygodnie po wiadomości o wspólnym starcie marek Peugeot, Red Bull i Total w Rajdzie Dakar 2015 możemy zobaczyć, jak będzie wyglądał nowy samochód. Zauważalne jest rodzinne podobieństwo z ostatnimi crossoverami Peugeot. Kształty są jednak bardziej muskularne. Nadwozie to efekt współpracy między ośrodkiem stylistycznym Peugeot a biurem projektowym Peugeot Sport.
A Agresywne linie Peugeot 2008 DKR nie są jednak czysto stylistycznym pomysłem. Zostały podyktowane wymaganiami technicznymi: - Ośrodkowi stylistycznemu przekazaliśmy bardzo precyzyjne założenia techniczne z podanymi podstawowymi wymiarami, objętością wnętrza, rozmiarem kół, skokiem zawieszenia oraz dane aerodynamiczne z symulacji - powiedział szef projektu Peugeot Sport, Jean-Christopher Pailler.
Biuro projektowe Peugeot Sport musiało dokonać podstawowego wyboru. Jaki powinien być napęd tej rajdowej maszyny: na cztery czy na dwa koła? Zgodnie z przepisami regulaminu rajdu decyzja ta miała wpływ na dwa bardzo istotne parametry samochodu.
- Ze względu na parametry terenowe i zdolność jazdy po piasku wersji z napędem na dwa koła, zdecydowaliśmy się finalne na to właśnie rozwiązanie. Dzięki temu możemy mieć większe koła i większy skok zawieszenia wraz ze wszystkimi wypływającymi z tego korzyściami - dodał Pailler.
Bezpośrednim skutkiem tej decyzji jest wyposażenie 2008 DKR w 37-calowe opony Michelin o średnicy niespełna 94 cm. Miało to oczywiście wpływ na pracę czteroosobowego zespołu stylistów Peugeot: - Zespół miał przed sobą dwie możliwości: sięgnąć po seryjnie produkowane nadwozie 2008 i dodać do niego wybrane części, bądź - inspirując się stylistyką 2008 - zaprojektować nowy samochód, spełniający podane założenia. Wybraliśmy tę drugą. 2008 DKR nie ma na przykład tylnych drzwi i wygląda jak wizja coupe 2008 - wyjaśnił Giovanni Rizzo, stylista nadwozia 2008.
O ile dość łatwo było znaleźć stosowane w produkcji seryjnej rozwiązanie stylistyczne tyłu, przód okazał się znacznie bardziej wymagający: - Ze względu na wymagania dotyczące parametrów terenowych, niezbędnych do pokonania trudnego terenu rajdu, kąt natarcia musiał być bardzo duży. Wymagało to zastosowania bardzo krótkiego zwisu. Na szczęście konstruktorzy słuchali naszych uwag i zmienili rozmieszczenie niektórych elementów - mówi Michael Trouve, odpowiadający za kształt nadwozia w ośrodku stylistycznym Peugeot.
Carlos Sainz, który już siedmiokrotnie startował w rajdzie Dakar w barwach Red Bulla, zarówno na samochodach z napędem na dwa jak i na cztery koła, i zna na pamięć trudności techniczne wymagających odcinków południowoamerykańskiej trasy, jest głęboko przekonany o możliwościach swojej nowej maszyny: - Podejście zastosowane w przypadku 2008 DKR jest naprawdę radykalne i niesie z sobą wiele nowych pomysłów. Auto nie przypomina żadnego innego samochodu z napędem na dwa koła. Jest naprawdę bardzo kompaktowe, co liczy się na jego korzyść. Po dwóch ostatnich startach w rajdzie Dakar na samochodach z napędem na dwa koła, jestem przekonany że można wygrać Dakar takim autem. Wymaga to oczywiście zaprojektowania wyjątkowego samochodu, który będzie się poruszał równie sprawnie w każdym terenie. Zapowiada się unikalne i stymulujące wyzwanie dla całego zespołu - powiedział Sainz.
mw, moto.wp.pl