Letnie opony muszą pewnie jechać i skutecznie hamować zarówno na suchej, jak i na mokrej drodze. Powinny być też trwałe. Nie wszystkie jednak spełniają te wymagania.
80 zł oszczędności w zamian za drogę hamowania dłuższą o 40 metrów? Taki interes nie bardzo się kalkuluje. Niestety tegoroczny test opon letnich dowodzi jednego: Jeśli wydasz mniej, podczas jazdy będzie towarzyszyło ci większe ryzyko. Dużym zaskoczeniem była słaba ocena wielu opon za jazdę po mokrej nawierzchni. Cóż, za bezpieczeństwo trzeba płacić. Nie można na nim oszczędzać. Dlatego najpierw warto sprawdzić, które opony nam je zapewnią, a dopiero potem kupować.
Siedmiu nie polecamy
Wśród 36 przebadanych opon siedmiu z pewnością nie można polecić. Wśród tych najniżej ocenionych znalazły się głównie tanie wyroby z Dalekiego Wschodu. Jeśli cena zachęci cię do kupna takiego ogumienia, ryzykujesz wydłużenie drogi hamowania na mokrej nawierzchni o 70 proc. Tym samym znacznie zwiększasz ryzyko wypadku. Eksperci niemieckiego automobilklubu ADAC, który przeprowadzał test, zdecydowanie nie polecają zatem opon mało znanych marek.
Na szczęście okazało się, że mamy wybór również wśród opon znacznie bezpieczniejszych. 10 modeli zostało ocenionych na najwyższą notę. Eksperci uznali je za szczególnie godne polecenia.
I jeszcze jedna praktyczna wskazówka: Kiedy kupujesz nowe opony, warto dobrze się rozejrzeć i poszukać wybranego modelu w najlepszej cenie. Różnice w cenach sięgają bowiem nawet kilkudziesięciu procent za ten sam model.
[
]( http://tanio.pl/cid,3370,cname,opony,katalog.html )
6 praktycznych porad
- Bieżnik. Opony należy wymienić na nowe, kiedy głębokość bieżnika spadnie poniżej 3 mm. Wtedy droga hamowania, szczególnie na mokrej jezdni, niebezpiecznie się wydłuża.
- Data. Z boku opony podana jest data produkcji opony (rok i tydzień). Lepiej nie kupować opon, które mają więcej od jednego roku do dwóch lat. Najpóźniej po 10 latach użytkowania powinniśmy wymienić opony na nowe, chyba że wcześniej zetrzemy bieżnik.
- Nie za wcześnie. Opon letnich lepiej nie zakładać zbyt wcześnie, bo zima może niespodziewanie powrócić. Na oponach letnich powinniśmy jeździć mniej więcej od kwietnia do października.
- Przechowywanie. Opony zimowe należy po zdjęciu opłukać wodą i wysuszyć. Z bieżnika trzeba usunąć kamienie i inne elementy. Warto zaznaczyć, na przykład kredą, pozycję, jaką opona zajmowała.
- Ciśnienie. Informacje producenta odnośnie prawidłowego ciśnienia w oponach znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu, a także przy baku lub na naklejce we framudze drzwi. Ciśnienie należy kontrolować średnio co dwa tygodnie.
- Wyrównanie. Aby zapobiec szybszemu ścieraniu opon z osi napędowej, należy w każdym sezonie zakładać opony na zmianę: raz z przodu, raz z tyłu. Ale uwaga: nie wolno przy tym zamieniać opon z lewej strony na prawą.
Źródło: proTest
[
]( http://tanio.pl/cid,3370,cname,opony,katalog.html )