Olejek pomarańczowy to nowy rewolucyjny składnik mieszanki stosowanej w produkcji opon premium japońskiej Yokohamy. Jego zaskakujące właściwości pozwalają na zwiększenie styku opony z nawierzchnią, gwarantując większe bezpieczeństwo jazdy.
Zastosowane w produkcji opon materiały są kluczowym czynnikiem wpływającym na ich osiągi. Inżynierowie koncernu Yokohama nieustannie poszukują rozwiązań, które nie tylko zminimalizują wpływ produkcji opon na środowisko, ale będą prowadzić do większej ich wydajności. Jednym z nowych rewolucyjnych rozwiązań technologicznych jest wykorzystanie owoców pomarańczy. W japońskich laboratoriach Yokohamy odkryto nieocenione właściwości wyciągu olejku ze skórek tego owocu. Pozwalają one na zwiększenie styku opony z nawierzchnią dając jej lepszą przyczepność, mniejsze zużycie w trakcie użytkowania oraz gwarantując kierowcy większe bezpieczeństwo jazdy.
Początkiem tej nowatorskiej technologii był projekt Yokohamy zakładający zwiększenie udziału materiałów nieropopochodnych w produkcji opon do 80 proc. Naturalny kauczuk jest produktem bardzo trwałym jednak jego przyczepność w porównaniu z gumą syntetyczną była wciąż dużo słabsza. W trakcie badań i testów w japońskich laboratoriach okazało się, że poszukiwanym rozwiązaniem mogącym zastąpić oleje ropopochodne dodawane w celu poprawy przyczepności kauczuku jest olej ze skórki pomarańczy. Inżynierowie Yokohamy odkryli, że molekuły tego olejku posiadają podobną strukturę do molekuł kauczuku naturalnego, co sprawia, że oba składniki doskonale się ze sobą łączą. Dodanie olejku pomarańczowego sprawia, że opony są bardziej miękkie, co pozwala uzyskać większą powierzchnię styku w warunkach mokrej i suchej nawierzchni, nawet w przypadku dużych nierówności. W efekcie otrzymujemy oponę o dobrej przyczepności i niskich oporach toczenia, a co za tym idzie zapewniającą oszczędność paliwa.
To odkrycie sprawiło, że olejek ze skórek pomarańczy stał się częścią mieszanki NANO Blend wykorzystywanej przez Yokohamę do produkcji opon w technologii BluEarth. Nowy dodatek w połączeniu z drobną krzemionką podnosi temperaturę opony w warunkach szybkiej jazdy, zapewniając jej doskonałą przyczepność i utrzymując przy tym niskie opory toczenia - niższe o 20 proc. niż w przypadku opon standardowych.
Dostępną w Polsce oponą w technologii BluEarth jest Yokohama Geolandar G055 - przeznaczona do pojazdów typu SUV. Kolejne tj. Yokohama BluEarth-1 i Yokohama BluEarth AE- 01, będą w Polsce w sprzedaży od 2013 roku. Nie będą one jednak pomarańczowe jak na powyższym zdjęciu.
sj