Opona sama daje znać, że czas na wymianę. Kilka wyznaczników

Stan opon ma kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa. Dlatego zarówno wybór nowych opon, jak i ich konserwacja jest bardzo ważnym zadaniem. Aby ułatwić zadanie, warto sprawić sobie poręczne narzędzie, które pozwoli ci kontrolować stan kół na bieżąco.

Dobra jakość opon jest kluczowa dla bezpieczeństwa jazdy
Źródło zdjęć: © Fotolia | chalabala

Podpowiadamy, po czym poznać, że opony nadają się już do wymiany, a także polecamy drobny gadżet, który pozwoli sprawdzić zarówno ciśnienie w kołach, jak i stan zużycia bieżnika.

Wysokość bieżnika

Przyjmuje się, że opony powinny mieć głębokość bieżnika na poziomie 3 mm (letnie) oraz 4 mm (zimowe), jeśli natomiast wartość spadnie poniżej 1,6 mm, koła nie nadają się do jazdy i stanowią realne zagrożenie dla właściciela pojazdu oraz uczestników ruchu drogowego. Z dalszego użytku wykluczone są również opony, w których poszczególne części samoczynnie się rozkleiły, bądź doszło do jakichkolwiek deformacji gumy.

Wyważenie kół

To aspekt, o którym często zapominają osoby, które zmieniają opony samodzielnie. Jeżeli przy jeździe z dużą prędkością czujesz na kierownicy delikatne drgania, a na oponach zaobserwowałeś nierównomierne zużycie bieżnika, to znak, że twoje koła są źle wyważone. To nieco obniża sterowność w czasie hamowania, a samochód może z opóźnieniem reagować na ruchy kierownicy, a nawet ściągać na boki. To stwarza zagrożenie zarówno dla ciebie, jak i dla innych uczestnikach ruchu drogowego.
Stan kół najczęściej sprawdza się podczas sezonowej wymiany opon, choć uznaje się, że powinno się to robić co 8-10 tysięcy przejechanych kilometrów. Najlepiej zrobić to na stacji diagnostycznej. Źle wyważone koła poznasz również po niejednolitym starciu bieżnika. jeśli koło jest "łyse" z jednej strony, to prawdopodobnie problem tkwi właśnie w zbieżności.

Obraz
© Shutterstock.com

Konsekwencje złego stanu opon

To wszystko składa się na pogorszenie trakcji. Jeśli droga hamowania stopniowo się zwiększa, zwłaszcza na mokrej lub oblodzonej nawierzchni, najwyższy czas na zmiany. Bywa również, że trudniej nam utrzymać właściwy tor jazdy, za co może odpowiadać zarówno nierównomierne zużycie bieżnika, jak i niedostateczne ciśnienie w kołach. By je sprawdzić, nie musisz nawet jechać na stację benzynową.

W wystarczy mieć przy sobie poręczny brelok, który pozwoli zmierzyć ten parametr. Wystarczy przytknąć i docisnąć czujnik do opony, a wbudowany licznik pokaże odpowiednią wartość. Jeśli okaże się niewystarczająca, trzeba będzie dopompować opony.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025