Opłaty za wjazd do centrum z ograniczeniami. Nie będzie taryfy dziennej

Ustawa o biokomponentach i biopaliwach jeszcze nie weszła w życie, a już budzi olbrzymie emocje. Według jej zapisków, miasta będą mogły wprowadzać opłaty za wjazd do centrów miast. Dzięki poprawce wprowadzonej przez posła klubu Kukiz ’15 zdecydowano się na ograniczenia czasowe.

Ograniczenia mają poprawić jakość powietrza i zmniejszyć korki
Źródło zdjęć: © East News | MAREK LASYK/REPORTER
Mateusz Lubczański

W celu walki ze smogiem i zatorami w miastach samorządy mogą zdecydować się na dodatkowe opłaty za wjazd do centrum ośrodków mających więcej niż 100 tys. mieszkańców. Władza chce zajrzeć do portfeli właścicieli pojazdów wykorzystujących tradycyjne układy napędowe. Z dodatkowej opłaty zwolnieni będą kierowcy samochodów elektrycznych, napędzanych wodorem (w praktyce nie występują na drogach) oraz gazem ziemnym. Jak zwykle pominięto tradycyjne pojazdy hybrydowe czy chociażby hybrydy ładowane z gniazdka (tzw. plug-in).

Ile przyjdzie nam zapłacić? Przepisy mówią maksymalnie o 2,50 zł za godzinę, a dzięki poprawkom, miasta będą wymagać uiszczenia opłaty jedynie w godzinach 9-17. Zarzucono pomysł dziennej opłaty w wysokości 25 zł. Za poprawkę odpowiedzialny jest poseł Krzysztof Sitarski.

W zeszłym roku sprzedano nieco ponad 1 tys. samochodów elektrycznych
© WP.PL | Michał Zieliński

Dlaczego wybrano akurat takie godziny? Jak twierdzi poseł, pozwoli to rodzicom przywieźć dzieci do szkoły bez ponoszenia opłat. Najwyraźniej jeśli już będziemy chcieli je odebrać, trzeba będzie płacić lub poczekać do 17. Uzyskane w ten sposób pieniądze będą mogły trafić wyłącznie na zakup autobusów zeroemisyjnych, pokrycia kosztów analiz ich wprowadzenia czy też na infrastrukturę Stref Czystego Transportu.

Ustawę czeka jeszcze ścieżka legislacyjna. Przepisy mogą wejść w życie jeszcze przed wakacjami.

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany