Trwa ładowanie...

Opel Zafira II kontra Ford S-Max

Opel Zafira II kontra Ford S-Max
d4cxve8
d4cxve8

Samochody, które porównujemy są nazywane minivanami, poprawniej – autami o powiększonej przestrzeni użytkowej, w skrócie określanymi jako MPV (Multi Purpose Vehicle), czyli wielofunkcyjnymi.

Na uniwersalność lub wielofunkcyjność pojazdu składa się wiele rozwiązań technicznych. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11234/opel-zafira-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wśród nich przede wszystkim duże wnętrze i możliwość konfiguracji siedzeń, co czyni z osobowego pojazdu bardzo przydatny furgon do przewozu dużej ilości bagażu lub innych ładunków. Takie samochody znajdują coraz więcej nabywców, dlatego niemal każda licząca się firma ma w ofercie MPV.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11234/ford-s-max-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Tym razem wybraliśmy pojazdy Opla i Forda. Obie te firmy, oprócz porównywanych, produkują jeszcze inne minivany, Opel - modele Agila i Meriva, a Ford - C-Max i Galaxy. Tak więc obie firmy zdobyły potrzebne doświadczenie w budowie tego rodzaju pojazdów.
Opel Zafira II nazywany też Zafirą B powstaje nie tylko w Niemczech (zakłady Bochum), ale i u nas, w gliwickich zakładach, natomiast Ford S-Max zdobył tytuł „Car of the Year 2007”.

d4cxve8

WIĘCEJ ZDJĘĆ ZAFIRYWIĘCEJ ZDJĘĆ ZAFIRY

Nadwozie

Oba samochody opracowano tak, aby pozbyć się nudy wiejącej od pudełkowatego nadwozia. W dużym zakresie udało się to osiągnąć, jednak Ford ma bardziej wyszukany design.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11234/opel-zafira-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Zafira II, jak zresztą wskazuje na to oznaczenie cyfrowe, jest pojazdem drugiej generacji pochodzącym od debiutującego w 1999 r. modelu, który osiągnął duży sukces rynkowy. Był to pierwszy niemiecki minivan przystosowany do przewozu aż 7 osób, posiadający opatentowany system składania foteli Flex 7.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11234/ford-s-max-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Nowy model jest od poprzedniego nieco dłuższy, szerszy, ma większy rozstaw osi i jest niższy. Wymiary te wpłynęły na zwiększenie powierzchni użytkowej, a zwłaszcza objętości bagażnika. System składania siedzeń umożliwia przeobrażenie pojazdu z 7-miejscowego, w 6-, 5-, 4-, 3- lub 2-osobowy, bez konieczności wyjmowania foteli, które chowamy w podłodze, tworząc równą płaszczyznę.
Ford S-Max bardzo przypomina większy model – Galaxy. Na pierwszy rzut oka nie tak łatwo je odróżnić. Podobieństwo obu Fordów dotyczy również wnętrza np. deski rozdzielcze ukształtowano identycznie, tak samo rozmieszczono fotele, które jednakowo się składa wykorzystując system FFS (FoldFlatSystem) umożliwiający uzyskanie płaskiej podłogi bez konieczności wyjmowania foteli.
Jak z tego krótkiego opisu nadwozi Zafiry II i S-Maxa wynika, w obu pojazdach zastosowano własne systemy składania siedzeń. Pasażerowie w pierwszym i drugim rzędzie Opla i Forda mają dużo miejsca, zaś dwa fotele w trzecim rzędzie trzeba uznać za dodatkowe, bo po prostu są mało wygodne.

d4cxve8

Silniki

Decydując się na zakup Zafiry II lub S-Maxa mamy do wyboru nie tylko zróżnicowane poziomy wyposażenia, ale i kilka silników. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11234/opel-zafira-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W przypadku Zafiry II są to aż cztery jednostki benzynowe (1,6 l/ 105 KM, 1,8 l/ 140 KM, 2,2 l/ 150 KM i 2,0 l/ 200 KM) oraz trzy wysokoprężne (1,9 l/ 100 KM, 1,9 l/ 120 KM i 1,9 l/ 150 KM). Do S-Max oferta silnikowa jest skromniejsza i składa się z dwóch jednostek benzynowych (2,0 l/ 145 KM i 2,5 l/ 220 KM) oraz z dwóch diesli (1,8 l/ 125 KM i 2,0 l/ 140 KM).
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11234/ford-s-max-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wybraliśmy pojazdy napędzane „największymi” dieslami o podobnej pojemności skokowej i osiąganej mocy. W przypadku Zafiry II jest to silnik 1.9 CDTI o mocy 150 KM, a w przypadku S-Max to 2.0 TDCi o mocy 140 KM. Obie jednostki to nowoczesne konstrukcje z rozrządem 16-zaworowym przy 4-cylindrach i układem zasilania z bezpośrednim wtryskiem paliwa systemu common-rail, wspomaganym turbosprężarką oraz chłodzeniem powietrza doładowywanego (intercooler).

d4cxve8

Wrażenia z jazdy

Kierowca w obu pojazdach ma wygodne miejsce i ergonomicznie rozmieszczone elementy sterowania. Deska rozdzielcza estetyczniej wygląda w S-Maxie.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11234/opel-zafira-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Podczas jazdy Ford wykazuje bardziej sportowe właściwości - jest dynamiczny, jego silnik pracuje elastycznie i cicho, a 6-przełożeniowa skrzynia biegów, podobnie jak skrzynia Zafiry II, jest dobrze zestopniowana. Oba samochody świetnie nadają się do długodystansowej jazdy. Także w mieście radzą sobie dobrze - kierowca ze swojego miejsca ma dobrą widoczność, Zafira II jest jednak mniejsza, zwrotniejsza i posiada mniejszą średnicę zawracania.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11234/ford-s-max-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W obu samochodach dostrzegamy dokładne wykonanie, z użyciem dobrej jakości materiałów. Jednak wzorniczo mniej atrakcyjne wnętrze Zafiry II wydaje się być solidniejsze.

d4cxve8

WIĘCEJ ZDJĘĆ S-MAXWIĘCEJ ZDJĘĆ S-MAX

Podsumowanie

Ford S-Max jest o 30 cm dłuższy i o 35 cm szerszy od Zafiry II, ma też o 15 cm większy rozstaw osi. Jest więc większym samochodem. Wygląda też bardziej dostojnie, a przede wszystkim ma dynamiczne i estetyczne wzornictwo. To samochód dla estetów.
Zafira II wygląda bardziej roboczo, sprawia wrażenie takiego „urządzenia” do jazdy, ale za to bardzo solidnego i uniwersalnego.
Wydaje się, że w kryteriach wyboru ważną rolę odegra także cena, która jest podobna w obu przypadkach, ale może być atrakcyjniejsza dzięki wprowadzanym okresowo promocjom.

Wybrane dane techniczne

| Model pojazdu | Opel Zafira II 1.9 CDTI | Ford S-Max 2.0 TDCi |
| --- | --- | --- |
| Liczba cyl./zaworów | 4/16 | |
| Pojemność skokowa(cm3 ) | 1910 | 1997 |
| Moc maksymalna (KM – obr/min)
| 150/ 4000 | 140/ 4000 |
| Maks. moment obr. (Nm – obr/min) | 320/ 2000 | 320-340* / 2000 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 202 | 196 |
| Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 10,4 | 10,2 |
| Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) | 4467/1801/1635 | 4768/1884/1658 |
| Rozstaw osi (mm) | 2703 | 2850 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 140/ 1820 | 285/ 2000 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 58 | 70 |
| Zużycie paliwa: miasto/poza miastem (dm3 /100 km) | 7,8/5,3 | 8,1/5,4 |
| Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna/lakier (lata) | 2 (bez limitu km)/12/1 | 2 (bez limitu km)/12/2 |
| Cena podstawowa – bez promocji (zł) | 105 500 | 106 950 | *chwilowy wzrost momentu tzw. overboost

Model pojazdu Opel Zafira II 1.9 CDTI Enjoy Ford S-Max 2.0 TDCi Ambiente
Wspomaganie ukł. kierowniczego + +
Układ ABS + +
Poduszki bezpieczeństwa 4 9
Klimatyzacja + -
Elektr. sterowanie szyb w drzwiach 2 2
Centralny zamek + -
Radio z CD + -
Model pojazdu Opel Zafira II 1.9 CDTI Enjoy Ford S-Max 2.0 TDCi Ambiente
Przestronność wnętrza +
Poziom hałasu – odczuwalny +
Dynamika remis
Zużycie paliwa +
Wyposażenie remis
Cena remis

Autor: Zdzisław Podbielski

d4cxve8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4cxve8
Więcej tematów