Opel Astra z Polski europejskim przebojem?
Piąta generacja Opla Astry to nowe otwarcie dla niemieckiego producenta. Ubiegły rok zakończył się wypadnięciem tego modelu z pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedających się aut w Europie. Teraz firma chciałaby znów znaleźć się wysoko w tym zestawieniu. Zamówienie już 30 tys. sztuk, przed jego oficjalnym wejściem do sprzedaży, może dobrze wróżyć tym planom.
Astrze wszyscy uważnie się przyglądamy, bo to nasz produkt. Wytwarzany w jednej z najlepszych fabryk koncernu, w Gliwicach. Polski zakład jest na razie jedynym, który zajmuje się produkcją modelu, chociaż w brytyjskim Ellesmere Port produkowany jest Vauxhall Astra na rynki z lewostronnym ruchem. Gliwickie pochodzenie tego modelu od lat gwarantuje wysoką jakość produkcji, co w połączeniu z dalsza poprawą jakości materiałów i podniesieniem komfortu, ma jej zapewnić sukces.
Astrę zdecydowanie odchudzono, bo straciła w zależności od wersji, od 120 do 200 kg. To bardzo dużo przy tego typu samochodzie. Masę samego nadwozia udało się obniżyć o ok. 20 proc., reszta kuracji dotknęła elementy konstrukcyjne. W porównaniu z poprzednikiem zmniejszono nieznacznie rozmiar całego samochodu i rozstaw osi, ale miejsca w kabinie przybyło. To efekt m.in. nowych foteli, które dzięki innej konstrukcji oparć, zrobiły więcej miejsca dla siedzących z tyłu.
Pod maskę trafią naturalnie silniki benzynowe i wysokoprężne, poczynając od trzycylindrowego 1,0 ECOTEC o mocy 105 KM i 95-konnego diesla 1,6 Zupełną nowością jest 1,4 ECOTEC Direct Injection Turbo, o mocy 145 KM. To także jednostka, która przyczyniła się do zmniejszenia masy całego samochodu, bo jest lżejsza od obecnie stosowanego 1,4 Turbo o 10 kg. W późniejszym czasie można się zapewne spodziewać usportowionej wersji OPC z jednostką o mocy zbliżającej się do 300 KM.
Europejskim liderem sprzedaży w tej klasie (i wśród wszystkich samochodów) jest VW Golf i nie ma obecnie możliwości, by jakikolwiek z rywali mógł mu zagrozić. W ubiegłym roku trafił do ponad 520 tys. klientów. Zajmujący drugie miejsce w kategorii kompaktów Ford Focus znalazł niecałe 223 tys nabywców. Model ten obecnie bardzo mocno walczy ze Skodą Octavią o pozycje na podium, ale należy pamiętać, że oba auta już parę lat funkcjonują na rynku i czekają na swoich następców. To otwiera szansę dla Astry na natychmiastowe wskoczenie do kategorii najlepiej sprzedających się samochodów.
Ceny Astry V generacji rozpoczynają się od 59 900 zł (za wersję 1,4 – 100 KM), a w bazowym wyposażeniu znajdują się mi.in. klimatyzacja, sprzęt audio z bluetoothem, światła do jazdy dziennej LED i elektrycznie obsługiwane lusterka. Nowość Opla będzie także pierwszym modelem w gamie, który może być wyposażony w system OnStar – zajmujący się m.in. monitorowaniem bezpieczeństwa i służący zdalną pomocą w każdej sytuacji. Kierowca i pasażerowie mogą nawiązywać łączność z serwisem OnStar przez całą dobę. Astra z tym systemem staje się również punktem dostępowym WiFi/LTE, do którego można podłączyć do siedmiu urządzeń mobilnych.