Opel Astra OPC Extreme: hot-hatch ekstremalny
Podczas Salony Samochodowego w Genewie Opel zaprezentował projekt Astry OPC Extreme. Jest to zapowiedź limitowanej wersji, do której słowo „ekstremalna” pasuje idealnie. Tylko dwa miejsca, ponad 300 KM i włókno węglowe to niezwykłego samochodu.
Hot-hatche to szybkie samochody, które nie tracą na swojej praktyczności. Spora moc i sportowe osiągi połączone z komfortem i wygodnym bagażnikiem od lat są sprawdzonym przepisem. Opel postanowił stworzyć coś innego. Astra OPC Extreme nie jest autem praktycznym, ani wygodnym. Już wiadomo, że nikt nie będzie jeździł nim na co dzień. Będzie to jednak samochód dla wybranych zapaleńców, którzy będą w stanie zapłacić za ekstremalną Astrę.
Jak powstała Astra OPC Extreme? Przepis był prosty. Wzięto wyścigowy model Cup i dostosowano go do jazdy po drogach publicznych. We wnętrzu znajdziemy deskę rozdzielczą znaną ze zwykłej Astry, ale poza nią niemal wszystko wygląda inaczej. Wyścigowe kubełkowe fotele z 6-punktowymi pasami Schroth nie będą wygodne, ale pozwolą się poczuć jak w prawdziwej wyścigówce. Wrażenie to wzmacnia klatka bezpieczeństwa zamontowana w miejsce tylnej kanapy.
2-litrowy silnik benzynowy turbo, z bezpośrednim wtryskiem i ze zmiennymi fazami rozrządu, jest zdecydowanie najmocniejszym 4-cylindrowym silnikiem Opla, jaki kiedykolwiek produkowano. Będzie on dostarczał ponad 300 KM. W pełni aluminiowy silnik jest dopasowany do wąskiej 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów przenoszącej moc poprzez mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Wersja Extreme jest o 100 kg lżejsza od modelu OPC. Udało się to osiągnąć przede wszystkim dzięki zastosowaniu włókna węglowego. Ten bardzo wytrzymały, ultralekki materiał został wykorzystany do wykonania aerodynamicznego tylnego błotnika, dyfuzora, przedniego spojlera, maski, usztywnienia zawieszenia, pokrywy silnika, całych kół, tylnej wentylacji wnęki na koło w nadwoziu oraz całego dachu. Nowe koła są o 20 kg lżejsze niż ich aluminiowe odpowiedniki. Redukuje to ciężar w decydującym obszarze, gdyż znacznie zmniejsza się masa nieresorowana. Dach waży tylko 2,6 kg (dla porównania stalowy element waży 9,3 kg), co znacznie obniża środek ciężkości Astry OPC Extreme. Zastosowane zderzaki wykonane z aluminium ważą 800 g każdy. W przypadku stalowych jest to 2,2 kg.
Szymon Jasina, moto.wp.pl