Jeden z największych niemieckich producentów samochodów i motocykli - wywodzące się z Bawarii BMW - obchodzi w tym roku 90-lecie istnienia.Spółka akcyjna BMW (Bayerische Motoren Werke) powstała dokładnie 21 lipca 1917 roku. Utworzyły ją dwie monachijskie fabryki produkujące silniki do samolotów: BFW (Bayerische Flugzeugwerke AG) oraz Rapp-Motoren-Werke.
Po zakończeniu I wojny światowej i wejściu w życie Traktatu Wersalskiego, zakazującego w Niemczech m.in. produkcji samolotów, BMW przekwalifikowała się na produkcję części kolejowych. Jednakże nie na długo. W 1919 roku BMW zaprojektowało swój pierwszy silnik motocyklowy, a w 1924 roku pierwszy motocykl - R32. Trzy lata później z fabryk BMW wyjechał pierwszy samochód, produkowany na licencji Austina Seven model Dixi.
Największym przedwojennym osiągnięciem BMW był model 328 z 1937 roku. Ten 2-miejscowy roadster posiadał silnik o pojemności 2,0 litra i mocy 80 KM. Auto zyskało rozgłos dzięki sukcesom sportowym w takich wyścigach jak Mille Miglia czy 24h LeMans.
W trakcie II wojny światowej BMW wróciło do swoich korzeni, wytwarzając silniki do samolotów Luftwaffe oraz motocykle dla Wehrmachtu.
Po wojnie, w odradzających się Niemczech głównym źródłem dochodu firmy była produkcja motocykli. Dzięki temu BMW mogło sobie pozwolić na wytwarzanie drogich, luksusowych limuzyn serii 500 podnoszących prestiż firmy, ale jednocześnie przynoszących straty. Jednakże wraz z rozwojem gospodarczym Niemiec ludność pragnęła czegoś więcej niż motor i sytuacja finansowa BMW stała się więcej niż zła.
Firmę uratowały wówczas dwie rzeczy. Pierwszą był mały samochód na licencji włoskiej firmy ISO. Coś pośredniego między motorem, a małym samochodem w stylu Fiata 600, który dla wielu wciąż był nieosiągalnym luksusem. Tak w 1955 roku narodziła się Isetta. Mały trzykołowy pojazd zasilany dwusuwowym silnikiem, który stał się symbolem „sukcesu gospodarczego” odradzających się Niemiec.
Drugą rzeczą, będącą punktem zwrotnym w historii BMW, były decyzje głównego udziałowca Herberta Quandta. Ryzykując utratę majątku, powiększył on swoje udziały w bawarskim koncernie do 50% oraz zdecydował na skierowanie produkcji na nowy segment (luksusowe sedany). Pierwszym takim autem był zaprezentowany w 1961 roku przodek obecnej Serii 3 - model 1500.
W 1968 roku zaprezentowano pierwsza Serię 6 (E9), której wersja sedan (E3) stała się protoplastą obecnej luksusowej Serii 7. Cztery lata później oficjalnie pokazano pierwszy samochód Serii 5. W tym samym roku powstał również dział sportowy BMW Motorsport, zajmujący się produkcją najmocniejszych wersji BMW - Serii M.
Dalszy rozwój firmy zaowocował wykupieniem w 1994 roku firmy Rover (w tym marki MINI), a w 1998 jednej z najbardziej prestiżowych marek na świecie - Rolls-Royce.
W 2005 roku BMW zakupiło wyścigowy team Sauber, którego jednym z dwóch podstawowych kierowców jest Robert Kubica (pierwszy w historii Polak startujący w Formule 1).
Ciekawostki
- Logo BMW, będące znanej obecnie formie od początku istnienia spółki, nawiązuje do biało-niebieskiej szachownicy - flagi regionu Bawarii, jednakże jest również interpretowane jako białe śmigło obracające się na tle błękitnego nieba.
- Pierwszym samochodem BMW posiadającym charakterystyczny grill w kształcie nerki był model 303 wytwarzany w latach 1933-1945.
- Główna siedziba BMW w Monachium jest jednym z niewielu budynków wybudowanych od góry do dołu. Źródła: Samar, Wikipedia, Stare samochody - J. Porazik, J. Oravec