Odcinkowy pomiar prędkości: działają wszystkie lokalizacje
Trudna ekspansja
O tym, że polski elektroniczny system nadzoru nad kierowcami ma się wzbogacić o urządzenia mierzące średnią prędkość na odcinkach zaczęto mówić w 2012 roku. Droga od słów do czynów była jednak długa i dość wyboista. Na początku 2014 roku ujawniono 34 proponowane lokalizacje urządzeń systemu. Pięć z nich stanowiły tzw. miejsca zapasowe, w których urządzenia miały pojawić się w razie braku możliwości posadowienia ich w lokalizacjach pierwotnych. W lipcu 2014 roku ruszyły testy systemu, a pierwsze urządzenia udało się uruchomić dopiero w listopadzie 2015 roku. Kolejne wcale nie pojawiły się tak szybko, bo w przypadku części z nich problem stanowił brak instalacji zaopatrującej je w prąd. Dziś we wszystkich zaplanowanych przez GITD lokalizacjach urządzenia działają i mogą wystawiać mandaty. Jest również jedno dodatkowe.
1 grudnia 2016 roku przekazano GITD do wyłącznego użytkowania urządzenie do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, będące własnością Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku. Zestaw „ Rekowo Górne – Reda” następnego dnia włączono do systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym.
Miejsca nadzoru
Mandaty za zbyt szybką jazdę na odcinku można otrzymać w 31 miejscach:
Kluki (województwo łódzkie)
Kolbuszowa (województwo podkarpackie)
Krościenko Wyżne – Iskrzynia (województwo podkarpackie)
Lubin (województwo dolnośląskie)
Strachówka – Warmiaki (województwo mazowieckie)
Gorzyce (województwo śląskie)
Gorzyce (województwo śląskie)
Wilcza – Nieborowice (województwo śląskie)
Radlin (województwo świętokrzyskie)
Rybitwy – Polesie (województwo mazowieckie)
Szymaki (województwo mazowieckie)
Pawłowo (województwo mazowieckie)
Szlichtyngowa-Górczyna (województwo lubuskie)
Sulechów (województwo lubuskie)
Złota (województwo łódzkie)
Babigoszcz-Gniazdowo (województwo zachodniopomorskie)
Regut-Człekówka (województwo mazowieckie)
Tarnów-Ładna (województwo małopolskie)
Tarnowskie Góry (województwo śląskie)
Tomaszów Mazowiecki (województwo łódzkie)
Sochaczew (województwo mazowieckie)
Zakręt (województwo mazowieckie)
Gietrzwałd-Naglady (województwo warmińsko-mazurskie)
Gwiazdowo-Piecki (województwo warmińsko-mazurskie)
Łęczna-Turowola (województwo lubelskie)
Rekowo Górne – Reda (województwo pomorskie)
##Działanie i skuteczność
Jak dowiedzieliśmy się w ITD, na odcinkowym pomiarze średniej prędkości „wpada” wielu kierowców. Od początku roku do końca września urządzenia zarejestrowały 62 tys. naruszeń. Trzeba przy tym zaznaczyć, że do połowy marca funkcjonowało tylko pięć zestawów, na koniec marca było ich osiem, a od połowy roku 16.
Jak działa system? Instalacja znajduje się na bramownicach, które rozpościerają się nad jezdnią. System kamer odczytuje numery rejestracyjne samochodów wjeżdżających w dozorowaną strefę oraz czas zaistnienia tego faktu. Analogiczne czynności wykonywane są w momencie jej opuszczenia. Na podstawie tych danych wyliczana jest średnia prędkość, jaką rozwinął dany kierowca. Jeśli jest ona wyższa od tej nakazywanej przez znaki, odpowiednia informacja trafia do ITD i wystawiany jest mandat. Na nic zda się tu doskonale wyćwiczone przez Polaków na fotoradarach zwalnianie tuż przed urządzeniem rejestrującym i przyspieszanie po jego minięciu.
Każde z tych miejsc jest w widoczny sposób oznakowane. Przed wjazdem na objęty dozorem fragment zobaczymy znak D-51 (fotoradar), pod którym znajduje się tabliczka o treści: „Kontrola średniej prędkości na odcinku … km”.
Tomasz Budzik, Wirtualna Polska
Źródło: GITD, Canard