Top Fuel - 0,2 sek.
Wyścigi dragsterów to dyscyplina, która w kategorii przyspieszenia wyskakuje poza wszelkie ramy.
Praktycznie nie ma drugich zawodów motorowych, jakie mogłyby się równać z tą klasą. To co prawda stricte amerykańska rozrywka, która w Europie nie przyjęła się zbytnio (chociaż zawody też się odbywają np. w Niemczech). Parametry tych w sumie dość prymitywnych konstrukcji są przytłaczające.
Do napędu dragsterów najmocniejszej klasy Top Fuel używane są silniki benzynowe V8 o poj 8,2 l (500 cui) wspomagane turbinami. Jednostka z limiterem do 9500 obr/min generuje moc 10 000 KM. Minimalna masa bolidu to 1065 kg.
Seryjny silnik V8 HEMI, stosowany w autach Dodge'a lub Chryslera, nie jest w stanie wyprodukować wystarczająco dużo mocy, by zakręcić napędzaną pasem turbiną dragstera Top Fuel. Do tego potrzeba co najmniej 700 KM. Specjalne, nitrometanowe paliwo spala się w komorach w temperaturze 3900 stopni Celsjusza, a przy w pełni otwartej przepustnicy samochód zużywa 42 l na sekundę.
Maksymalne przeciążenie, jakie odczuwa w bolidzie kierowca, to 8G. Pozwala to autu na osiągnięcie prędkości 200 km/h w ok. 1,5 sek. Dragster pędzi z szybkością 300 km/h po 2 sekundach.
Borys Czyżewski