Trwa ładowanie...

Obowiązkowe wyposażenie roweru: mandat za brak błotnika?

Obowiązkowe wyposażenie roweru: mandat za brak błotnika?Źródło: PAP/Maciej Kulczyński
d27zbr5
d27zbr5

Mandaty to temat, który spędza sen z powiek kierowców. Okazuje się, że policjantów powinni obawiać się również rowerzyści. Karę można otrzymać nawet pod najbardziej absurdalnym pretekstem.

Pan Wacław z Kobylnicy jest miłośnikiem rowerów. Ostatnio przekonał się jednak, że poruszanie się na nim, choć zdrowe dla ciała i umysłu, może niekorzystnie odbić się na zawartości portfela. Poruszający się jednośladem mężczyzna został zatrzymany do kontroli przez słupską policję. Mimo, że jechał prawidłowo, nie zakończyła się ona miłą pogawędką. Funkcjonariusze dokładnie obejrzeli jego rower pana Wacława i wręczyli mu mandat na kwotę 20 złotych. Jak twierdzi rowerzysta, ukarano go za brak błotników. Mundurowi mieli argumentować, że w każdej chwili może zacząć padać, a wówczas woda podnoszona z jezdni przez przednie koło będzie opryskiwać mu twarz, utrudniając prowadzenie. To mogłoby zaś doprowadzić do powstania zagrożenia w ruchu drogowym.

Mężczyzna pod naporem policjantów przyjął mandat, ale sprawę postanowił nagłośnić. W końcu żadne przepisy nie nakazują rowerzystom posiadania błotników. O sprawę komendanta słupskiej drogówki pytał „Głos Pomorza”. Szef mundurowych sprawdził notatnik służbowy policjantów, którzy wystawili mandat i okazało się, że obok braku błotników, jako powód wręczenia mandatu został również wpisany brak tylnego światła odblaskowego. To usprawiedliwia ukaranie rowerzysty, ale nie wyjaśnia, dlaczego wśród powodów wystawienia mandatu znalazł się brak błotników. Czyżby policjanci nie znali przepisów?

(fot. PAP/Szymon Pulcyn)
Źródło: (fot. PAP/Szymon Pulcyn)

Lista obowiązkowego wyposażenia roweru zmieniła się z początkiem 2013 roku. W życie weszło wtedy rozporządzenie ministra transportu w sprawie warunków technicznych pojazdów. Zgodnie z nowymi przepisami w ciągu dnia rower nie musi być wyposażony w światła z wyjątkiem tylnego, czerwonego odblasku. Podczas jazdy nocą lub w tunelu rower musi dysponować tylnym światłem czerwonym i przednim białym lub żółtym - wysokość zamocowania od 25 do 150 cm. Nowością jest, że przednie może migać, a nie jak wcześniej świecić światłem stałym. Nowe przepisy wprowadzają również możliwość zamontowania więcej niż jednego światła zarówno z przodu jak i z tyłu.

d27zbr5

Podobnie rzecz ma się z odblaskami. Od 1 stycznia 2013 roku rowerzysta może mieć zamontowaną do szprych dowolną liczbę odblasków; zawsze musi być jednak przynajmniej jeden. Legalne stało się również używanie opon posiadających odblaskowy bok. Zmieniły się też zapisy dotyczące jazdy z przyczepką. Nowe przepisy przewidują możliwość zamontowania kierunkowskazów, jeśli przyczepka utrudnia sygnalizowanie. Jeśli jest ona szersza od roweru, musi być wyposażona w jedno białe światło przednie i niezależnie od szerokości w przynajmniej jedno czerwone światło odblaskowe z tyłu.

_ Zdjęcia mają charakter wyłącznie ilustracyjny. Zamieszczone teksty nie dotyczą osób umieszczonych na zdjęciach. _

tb/sj/tb, moto.wp.pl

Akcesoria rowerowe w niskich cenach na Allegro. Zobacz najpopularniejsze oferty!Akcesoria rowerowe w niskich cenach na Allegro. Zobacz najpopularniejsze oferty!

d27zbr5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d27zbr5
Więcej tematów