Trwa ładowanie...
27-05-2016 15:36

Nowy VW Tiguan: dobra zmiana

Nowy VW Tiguan: dobra zmianaŹródło: Piotr Mokwiński
d3hdxxh
d3hdxxh

Pierwsza generacja Tiguana przez prawie 9 lat znalazła 2,8 miliona klientów na całym świecie. Drugie wcielenie jest wyraźnie większe, nowocześniejsze i bardziej oszczędne. Dzięki licznym elektronicznym gadżetom, systemom bezpieczeństwa i mocnym jednostkom napędowym, ma szansę powtórzyć, a nawet poprawić sukces poprzednika. Pierwsze egzemplarze lada dzień pojawią się w polskich salonach sprzedaży.

SUV-y to najszybciej rozwijający się segment na świecie. Udział w rynku wynosi 30 proc. i stale się powiększa. Nie dziwi więc, że VW w przyszłym roku zaprezentuje następcę swojego SUV-a.
Na tle rywali najmniejszy póki co w ofercie Tiguan przedstawia się bardzo dojrzale. To jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie pojazdów w swojej klasie, a jakością wykonania, jednostkami napędowymi i rozmiarami depcze po piętach Mercedesowi GLC i rywalowi zza miedzy – Audi Q5. Kompaktowego SUV-a oparto na platformie MQB. Względem poprzednika auto wyraźnie urosło. Nadwozie ma 4486 mm długości (o 60 mm więcej), 1839 szerokości (30 mm więcej), a rozstaw osi zwiększono do 2681 mm (77 mm więcej). Takie wymiary sprawiają, że niemiecka konstrukcja zaczęła wykraczać poza gabaryty przypisane segmentowi kompaktowych samochodów o uniwersalnym charakterze.

Poza rozmiarami wzrosła też liczba dostępnych opcji. Z przodu łatwo dostrzec w pełni LED-owe światła stosowane w ósmej generacji Passata (3190 zł), a także grill z chromowanymi listwami. W standardzie Tiguan opuszcza mury fabryki na 17-calowych obręczach. Jeśli komuś to nie wystarcza, może zamówić nawet dwudziestki, wycenione na 5400 złotych. Srebrne relingi, płyty ochronne pod zderzakami i przyciemnione szyby skutecznie podnoszą atrakcyjność samochodu z Wolfsburga.

Dzięki zastosowaniu platformy MQB udało się wygospodarować mnóstwo przestrzeni wewnątrz. Na rynku nie ma obecnie drugiego SUV-a, który dorównałby Volkswagenowi przestronnością. Cztery dorosłe osoby wraz z obfitym bagażem mogą bez obaw ruszać w podróż liczącą kilkaset kilometrów. Dopasowanie wnętrza do własnych potrzeb ułatwi asymetrycznie dzielona kanapa z możliwością przesuwania i regulowanym oparciem, a także bagażnik o pojemności 615 litrów (470 w poprzedniku). Przednie fotele warto doposażyć w masaż i elektryczne sterowanie. Kilka wzorów tapicerek i wykończeń deski rozdzielczej ułatwi stworzenie indywidualnego kolorystycznie przedziału pasażerskiego.

d3hdxxh

Liczba dostępnych opcji elektronicznych przypadnie do gustu fanom nowoczesnych gadżetów. Przed oczami kierowcy zlokalizowano 12,3-calowy wyświetlacz ze zmienną grafiką (standard w wersji Highline). Przekazuje wskazania nawigacji, informacje z komputera pokładowego, steruje systemami bezpieczeństwa i zewnętrznymi multimediami. Większość z tych funkcji jest dostępna także na centralnym ekranie znanym ze wspomnianego wcześniej Passata. Nowość stanowi natomiast Head-up Display dostępny tylko w najwyższej specyfikacji za 2280 złotych oraz zaawansowany zestaw audio o mocy 400 W. Na 10 głośnikach znajdziemy sygnaturę firmy Dynaudio.

VW Tiguan (fot. Piotr Mokwiński)
VW Tiguan Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

W ostatnich dniach kwietnia Tiguan zadebiutuje z sześcioma jednostkami napędowymi. Podstawowy 1,4 TSI ma napęd na przednią oś i 125 KM. Żądni mocniejszych wrażeń kierowcy powinni skierować swą uwagę na 150-konne 1,4 TSI lub 2,0 TSI połączone z 7-stopniowym DSG i napędem 4 Motion (180 koni mechanicznych). Wysokoprężne TDI występuje w trzech wariantach – 115, 150 i 190 KM. Pod koniec roku do oferty dołączy 220-konne 2,0 TSI i BiTDI o mocy aż 240 koni.

d3hdxxh

Druga generacja jest lżejsza o 50 kilogramów, a silniki o lepszych parametrach zużywają mniej paliwa. Tyle teorii, a jak w praktyce?
Tiguan na drodze zachowuje się bardzo stabilnie. Mimo nieco wyżej położonego środka ciężkości, prowadzi się niczym znacznie mniejszy kompakt. Układ kierowniczy trafnie przekazuje informacje na temat aktualnego położenia kół, a zawieszenie w udany sposób łączące komfort ze sportową nutą, pozwala bez strachu dynamicznie pokonywać ostre łuki. Niemiecki SUV zbiera też pochlebne opinie przy wysokich prędkościach autostradowych. W kabinie panuje cisza, a nadwozie wykazuje niewielką podatność na boczne podmuchy wiatru. Na 19-calowych kołach radzi sobie też nieźle z asfaltowymi nierównościami. Niewielkie problemy generują jedynie poprzeczne przeszkody.

Tiguan najlepiej wypada w połączeniu ze 190-konnym dieslem i napędem na obie osie. Potrafi wówczas ciągnąć przyczepę o masie do 2500 kilogramów i zużywać w cyklu mieszanym około 6,5 litra oleju napędowego. 7-stopniowe DSG sprawnie dobiera przełożenia, wykazując tylko lekkie opóźnienie przy natychmiastowej potrzebie redukcji. Warto też doposażyć VW w adaptacyjne zawieszenie pracujące w czterech trybach: Comfort, Normal, Sport i Off-Road. Ten ostatni został wsparty przez system Active Control optymalizujący trakcję podczas jazdy po różnorodnych nawierzchniach.

VW Tiguan (fot. Piotr Mokwiński)
VW Tiguan Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

97 980 złotych zapłacimy za bazowy wariant Tiguana z 1,4 TSI o mocy 125 KM. Najtańszy wariant z 4 Motion to 150-konne 1,4 wycenione na 128 680 złotych (Comfortline). Podstawowy diesel (2,0 TDI 115 KM) sprzężony z manualną przekładnią o 6 stopniach to wydatek przynajmniej 105 380 zł. 190-konna odmiana z DSG, napędem na obie osie i w topowej specyfikacji Highline kosztuje niecałe 163 tysiące. Po dołożeniu kilku dodatkowych udogodnień, cena dość szybko poszybuje do granicy 200 tysięcy.

d3hdxxh

Niemiecki SUV znów wyznacza standardy w swoim segmencie. Ma przestronne i bardzo dobrze wykonane wnętrze, dopracowany układ jezdny i napęd na obie osie, który pomoże wydostać się z zaspy lub podmokłej ścieżki leśnej. W topowych konfiguracjach kosztuje więcej od konkurencji, ale też przewyższa ją liczbą elektronicznych gadżetów, systemów bezpieczeństwa i gabarytami. Rynek powinien entuzjastycznie przyjąć ten model.

Piotr Mokwiński/ll

d3hdxxh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3hdxxh
Więcej tematów