Nowy Mercedes-Benz Klasy E: kolejny krok ku jeździe autonomicznej
Mercedes-Benz zaprezentował dziesiątą generację Klasy E. Samochód posiada kilka rozwiązań z zakresu jazdy autonomicznej.
W porównaniu z poprzednikiem rozstaw osi wzrósł o 65 mm (do 2 874 mm), a długość całkowita - o 43 mm (do 4 880 mm). Styliści zdecydowali się na zastosowanie typowych dla marki proporcji, z krótkim przednim zwisem, długą maską i opadającą niczym w coupe płaszczyzną dachu. Nie zabrakło też mocno zaakcentowanych przetłoczeń po bokach. Z tyłu - opcjonalnie - będą montowane całkowicie diodowe lampy tylne.
Wnętrze może zostać wyposażone w dwa ekrany o przekątnej 12,3 cala. Lewy pełni funkcję panelu wskaźników, a prawy przekazuje informacje z systemu multimedialnego. Zależnie od preferencji, kierowca ma do wyboru trzy wersje graficzne interfejsu - klasyczną, sportową i progresywną. Kolejną innowacją jest kierownica wielofunkcyjna z przyciskami dotykowymi. Poza nimi, do dyspozycji prowadzącego są panel dotykowy z funkcją rozpoznawania pisma odręcznego, kontroler COMAND i obsługa głosowa LINGUATRONIC. Dostęp do takich funkcji jak temperatura nadmuchu zapewniają klawisze tradycyjne.
Wśród materiałów wykończeniowych kabiny znajdziemy drewno o otwartych porach, mozaikowe inkrustacje oraz okładziny metalowe. W wybranych liniach wyposażenia naturalne materiały zastosowane do wykończenia kokpitu współgrają z obitymi skórą panelami drzwi i obudowami słupków. Nabywcy będą mieli do dyspozycji nowe koncepcje kolorystyczne wystroju wnętrza, oświetlenie kabiny oparte na diodach LED, pakiet z podgrzewaniem podłokietników drzwi oraz podłokietnika w tunelu środkowym i uchwyt na tablet dla tylnych siedzeń.
W chwili debiutu rynkowego nowa Klasa E będzie oferowana z dwoma jednostkami napędowymi do wyboru - 4-cylindrowym "benzyniakiem" (184 KM) oraz całkowicie nowym, 4-cylindrowym motorem wysokoprężnym (195 KM). W późniejszym czasie dołączą do nich 279-konna hybrydowa odmiana E350 e z możliwością zewnętrznego ładowania akumulatora, 258-konny turbodiesel oraz 333-konny wariant benzynowy. Wszystkie dostępne na początku opcje napędowe standardowo będą wyposażono w nową, 9-biegową przekładnię automatyczną 9G-Tronic.
Model standardowo posiada stalowe sprężyny, łączone z trzema rodzajami zawieszenia DIRECT CONTROL z selektywnym systemem tłumienia (komfortowym, komfortowym o usportowionej charakterystyce i sportowym). Alternatywnie dostępne będzie wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne wszystkich kół z funkcją samopoziomowania obu osi. Kierowca będzie mógł wybierać spośród pięciu trybów jazdy - Comfort, Eco, Sport Sport+ lub Individual. Za zwiększenie bezpieczeństwa i wspomaganie kierowcy odpowiadają takie systemy, jak układ antykolizyjny, monitorowanie zmęczenia kierowcy czy asystent bocznego wiatru.
Nową Klasę E opcjonalnie będzie można też wyposażyć w szereg układów, będących kolejnymi krokami ku jeździe autonomicznej. Wśród nich znajdują się automatyczne utrzymywanie odpowiedniego dystansu od poprzedzającego pojazdu poza terenem zabudowanym i dostosowanie do jego prędkości bez konieczności naciskania pedału gazu, odciążanie podczas jazdy w korkach i gęstym ruchu ulicznym czy samoczynne dostosowywanie prędkości zgodnie z ograniczeniami rejestrowanymi przez kamerę lub zachowanymi w pamięci systemu nawigacji. Kolejnymi ciekawymi rozwiązaniami są system aktywnej zmiany pasa ruchu (po włączeniu kierunkowskazu auto samo zajmie miejsce na sąsiednim pasie, o ile czujniki nie wykryją tam innego pojazdu), wykrywanie ruchu poprzecznego na skrzyżowaniach, rozpoznawanie ruchu przechodniów, samoczynne parkowanie czy przemieszczanie kierowcy lub pasażerów w bok, jeśli zostanie wykryte nieuchronne zderzenie boczne.
Źródło: Mercedes-Benz
ll/moto.wp.pl