Trwa ładowanie...
02-01-2015 16:25

Nowy Ford Focus - więcej niż lifting

dlb3w6q
dlb3w6q

Szybki rozwój technologii oznacza, że dzisiaj najwięksi producenci nie mogą ograniczać się do podstawowego liftingu. Odświeżenie wyglądu samochodu jest bardzo ważne, ale równie istotne jest stałe unowocześnianie strony technicznej. Tak właśnie stało się w przypadku nowego Forda Focusa, który zyskał zmienioną stylistykę, ale też przeszedł sporo modyfikacji, których nie widać na pierwszy rzut oka.

Na początku jednak warto zwrócić uwagę na wygląd – to w końcu on jest zawsze odpowiedzialny za pierwsze wrażenie. Samochód odznacza się nową maską silnika oraz zmodernizowanym przednim pasem ze zintegrowaną nową osłoną chłodnicy, która jest znakiem rozpoznawczym marki. To właśnie patrząc od frontu, dostrzeżemy jak mocno zmienił się Focus. Zgodnie z zasadą tworzenia globalnego auta, taką samą formę kompaktowy Ford przyjął na całym świecie niezależnie od wersji nadwoziowej (hatchback, sedan i kombi). Dynamiczne przetłoczenia pokrywy silnika ciągną się od przednich słupków aż po górne krawędzie grilla w kształcie odwróconego trapezu. Dzięki temu samochód wygląda bardziej muskularnie, a nadwozie wydaje się niższe i szersze.

Prawdziwa rewolucja natomiast miała miejsce we wnętrzu nowego Focusa. Zgodnie z opiniami klientów, styliści zdecydowanie uprościli projekt konsoli centralnej, zmniejszając liczbę przycisków, co nie tylko poprawiło wrażenia estetyczne, ale uczyniło wnętrze kompaktowego Forda bardziej ergonomicznym. Nowa, satynowa tapicerka w czarnym kolorze oraz chromowane detale tworzą bardziej nowoczesny wygląd. Nie zapomniano też o stronie praktycznej. Powiększono schowek znajdujący się pod przesuwanym podłokietnikiem – można teraz zmieścić w nim jednocześnie 1-litrową butelkę i 0,4-litrowy kubek. Inżynierowie zadbali również o lepsze wyciszenie kabiny stosując grubsze szyby i dywaniki oraz poprawiając wygłuszenie komory silnika. Dzięki temu w kabinie nowego Focusa jest ciszej, a podróż odbywa się w jeszcze bardziej komfortowych warunkach.

Wśród jednostek napędowych nowego Focusa znajdziemy między innymi 1-litrowy silnik benzynowy EcoBoost, który dzięki turbodoładowaniu oferuje 100 lub 125 KM. Jednostka ta jako pierwsza w historii trzy razy z rzędu otrzymała tytuł Międzynarodowego Silnika Roku - w 2012, 2013 i 2014. Co ważne, jest ona wyjątkowo ekologiczna i ekonomiczna. Dla kierowców chcących mieć do dyspozycji większą moc skierowana jest 1,5-litrowa jednostka benzynowa EcoBoost, która dostępna jest w wariantach 150 oraz 182 KM i może współpracować z nową, 6-biegową przekładnią automatyczną. Nowa jednostka połączona z sześciobiegową skrzynią manualną jest o 7 procent bardziej oszczędna od silnika 1,6 l EcoBoost o identycznej mocy.

dlb3w6q

Zwolennicy diesli będą mogli wybrać nowy silnik wysokoprężny TDCi o pojemności 1,5 l, który dostarcza 120 KM i w połączeniu z 6-biegową skrzynią automatyczną PowerShift jest o 19 proc. bardziej oszczędny od znanej jednostki 2,0 l o mocy 115 KM. Z kolei odmiana 150-konna z manualną skrzynią o sześciu przełożeniach będzie o 15 procent wydajniejsza od poprzedniego modelu z silnikiem o mocy 140 KM. Uzupełnieniem oferty są znane już silniki 1,6 l TDCi (95 i 115 KM) oraz wolnossące silniki benzynowe o tej samej pojemności (85, 105 i 125 KM). Są one tańszą alternatywą dla osób, które pokonują mniejsze dystanse, idealnie uzupełniając szeroką ofertę Forda.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W ramach kompleksowych zmian inżynierowie postanowili jeszcze dopracować to, co od lat jest wizytówką Fordów, czyli właściwości jezdne. W tym celu zwiększono sztywność poprzeczną tulei oraz poprawiono amortyzatory, a dodatkowo zwiększono sztywność strukturalną przodu. Aby prowadzenie nowego Focusa było jeszcze lepsze, zmianom poddano również elektryczne wspomaganie układu kierowniczego EPAS.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Elektroniczną nowością w odświeżonym Focusie jest ulepszony system ESP. Opracowane przez Forda nowatorskie rozwiązanie nazwane Enhanced Transitional Stability analizuje dane z czujników i przewiduje wystąpienie poślizgu, reagując rekordowo szybko i stabilizując tor jazdy. Ten innowacyjny system poprawia bezpieczeństwo i płynność jazdy.

dlb3w6q

Przeprojektowane wnętrze, o którym wspomniano wcześniej, wiąże się też z kolejną nowinką liftingowanego Focusa – systemem multimedialnym SYNC 2. Kompaktowy Ford jest pierwszym modelem w Europie oferującym to rozwiązanie oparte o 8-calowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości zapewniający wygodę i łatwość użytkowania. Uzupełnieniem jest opcja sterowania głosowego. Wydając komendy możemy nie tylko korzystać z połączonego Bluetoothem telefonu, ale też np. zarządzać nawigacją lub klimatyzacją.

Jak przystało na nowoczesny samochód, Ford Focus oferuje też cały wachlarz systemów ułatwiających jazdę. Nowa technologia Perpendicular Parking pozwala kierowcom zaparkować pojazd prostopadle pomiędzy innymi samochodami bez konieczności dotykania kierownicy. Jest to rozbudowanie oferowanego już wcześniej systemu parkowania równoległego. Dodatkowo w przypadku samochodu zaparkowanego równolegle Park-Out Assist w taki sam sposób (bez potrzeby dotykania kierownicy) samochód wyjedzie z miejsca parkingowego. We wszystkich tych systemach kierowca zajmuje się jedynie określeniem prędkości poprzez operowanie sprzęgłem, gazem i hamulcem. Niezwykle przydatny jest Cross Traffic Alert, który podczas wyjazdu tyłem z parkingu ostrzeże kierowcę przed innymi pojazdami mogącymi nadjechać z boku. System wykorzystuje radar o zasięgu do 40 metrów i emituje trzy różne ostrzeżenia dźwiękowe.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W imię zasady, że lepiej uniknąć wypadku niż chronić przed jego następstwami, nowy Ford Focus oferuje system Active City Stop, który w razie niebezpieczeństwa przygotowuje do działania układ hamulcowy, a jeśli kierowca nie zareaguje, dodatkowo redukuje moment obrotowy silnika i automatycznie uruchamia hamulce. Aktualnie działa on przy prędkościach do 50 km/h (dotychczas było to 30 km/h). W przypadku ryzyka najechania na inny poruszający się pojazd do akcji wkroczy system Active Braking, który jest aktywny w zakresie prędkości od 8 do 180 km/h.

dlb3w6q

Podczas jazdy w trasie, a szczególnie na autostradach, przydatny okaże się aktywny tempomat, który automatycznie zwolni, jeśli przed nami znajdzie się inny samochód jadący z mniejszą prędkością, a jeśli tylko będzie to możliwe, to przyspieszy do zadanej wcześniej prędkości. Alternatywą jest system lampek ostrzegających przed zbyt mocnym zbliżeniem się do poprzedzającego pojazdu.

Uzupełnieniem nowości w liftingowanym Focusie jest udoskonalony system reflektorów adaptacyjnych Adaptive Front Lighting, który dostosowuje działanie biksenonowych lamp do warunków na drodze. System ocenia natężenie światła zewnętrznego oraz wykrywa obiekty na jego drodze, a następnie odpowiednio modyfikuje kąt padania oraz natężenie wiązki światła z reflektorów, wykorzystując do tego jedno z siedmiu zaprogramowanych ustawień. Wybór trybu oświetlenia drogi jest również dostosowywany do aktualnej prędkości pojazdu, kąta skrętu koła kierownicy oraz odległości od obiektów znajdujących się przed samochodem. Oznacza to, że przy wyższych prędkościach, na ciemnych drogach, wiązka światła kierowana jest dalej, a podczas jazdy po oświetlonym terenie zabudowanym – bliżej, natomiast w trakcie pokonywania zakrętów reflektory zadbają o odpowiednie doświetlenie łuków drogi.

dlb3w6q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dlb3w6q
Więcej tematów