Nowe TDI od Audi
*Choć rosnąca cena oleju napędowego i zagrażające silnikom zwiększanie zawartości biokomponentów w oleju napędowym to dobre powody, by przemyśleć zakup „ropniaka”, to popularność takich samochodów wciąż jest spora. Blisko połowa obecnie sprzedawanych samochodów Audi wyposażona jest w silniki Diesla. W nowym A6 Avant znany już silnik 3.0 TDI zostanie zastąpiony przez zupełnie nową jednostkę. *
Jeszcze kilkanaście lat temu każdy, kto chciałby kupić luksusowy samochód z silnikiem Diesla, zostałby wyśmiany. Dziś to norma. Nic w tym jednak dziwnego, skoro najmocniejsze jednostki spalające olej napędowy oferują piorunującą dynamikę. Taki właśnie będzie nowy silnik 3.0 TDI grupy Volkswagena. Stosowana do tej pory jednostka w mocniejszej wersji osiąga moc 245 KM i moment obrotowy równy 500 Nm.
Nowa jednostka 3.0 TDI, dzięki zastosowaniu systemu twinturbo, ma znacznie większe możliwości. Inżynierom udało się podnieść jej moc do 313 KM, a moment obrotowy do 650 Nm. Dzięki tym osiągom Audi A6 i A7, w których silniki pojawią się w pierwszej kolejności, będą przyspieszać do 100 km/h w czasie 5,3 s. Obecnie model A7 z silnikiem 3.0 TDI potrzebuje na to 6,5 s.
Diesel nowej generacji ma przy tym zadowalać się niewielkimi ilościami paliwa. Średnie spalanie powinno zamknąć się w granicach 6,4 l. Co ciekawe, niewykluczone, że jednostka ta będzie emitowała więcej dwutlenku węgla niż obecny motor.
tb/