Nowe reflektory diodowe Audi Matrix
Diodowa technika Audi Matrix polega na podziale przednich reflektorów na szereg małych, pojedynczych diod, które współpracują z połączonymi szeregowo soczewkami lub elementami odblaskowymi. Zależnie od sytuacji na drodze włączają się, zmieniają intensywność świecenia lub wyłączają się. Maksymalnie duży obszar drogi ma być precyzyjnie doświetlony, bez potrzeby stosowania mechanizmu regulującego położenie reflektorów.
Światła w nowym A8 składać się będą z 25 diod, połączonych w 5-diodowe zespoły. Kiedy są ustawione w w tryb "automatic", a światła drogowe włączone, to system uaktywnia się powyżej prędkości 30 km/h. w terenie zabudowanym i powyżej 60 km/h w terenie niezabudowanym. Gdy podczas jazdy kamera zidentyfikuje pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka to reflektory automatycznie dostosują zasięg i moc świateł drogowych, wyłączając odpowiednie zespoły diod. Konstruktorzy postarali się, by inni kierowcy nie byli oślepiani, zaś przestrzeń pomiędzy samochodami była nadal odpowiednio oświetlona - im bliżej znajduje się nadjeżdżający pojazd, tym więcej diod wyłącza się lub przyciemnia.
Po zakończeniu wyprzedzania czy mijania światła drogowe znów świecą pełną mocą, na nowo włączając przyciemnione wcześniej sekcje diod. Światło, które widzi kierowca jest zawsze jasne oraz homogeniczne. Co ciekawe, jedną z funkcji wzmacniających bezpieczeństwo w Audi A8 jest tzw. światło rozpoznające, do którego zadań należy rozpoznawanie idących jezdnią, poboczem lub chodnikiem pieszych. Jeśli w krytycznej odległości funkcja rozpozna przed samochodem człowieka, to pojedyncze diody na krótko 3-krotnie zabłysną, ostrzegając zarówno idącego, jak i kierowcę. Funkcja ta współpracuje z asystentem jazdy nocą.
Reflektory posiadają funkcję doświetlania zakrętów, skracając wiązkę światła zgodnie z kierunkiem zakrętu. Korzystając z danych nawigacji MMI Navigation plus dostosowują się nawet na chwilę przed ruchem kierownicy sygnalizującym wjeżdżanie w zakręt. Kolejną funkcją są kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania - zapalają się one blokowo w cyklu co 150 milisekund, a sygnał świetlny przebiega w kierunku skręcania.
Warto przypomnieć, że Audi jest pionierem w zakresie technologii oświetlenia samochodowego. W 1994 r. wprowadzono reflektory ksenonowe, w 2003 r. - funkcję dynamicznego doświetlania zakrętów adaptive light, w 2004 r. - diodowe światła do jazdy dziennej, w 2010 r. - harmonizację działań reflektorów z danymi nawigacji natomiast w 2013 r. - w pełni diodowe reflektory w modelach klasy kompaktowej.
Źródło: Audi
ll/moto.wp.pl