Nowe obowiązkowe wyposażenie aut od maja 2022 r. Jest zgoda
Wszystkie zainteresowane strony zgadzają się na wprowadzenie dodatkowych elementów obowiązkowego wyposażenia aut. Celem zmiany prawa jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.
Komisje Europejska, Parlament Europejski i przedstawiciele państw członkowskich poparli zmianę unijnego prawa w zakresie wyposażenia nowych samochodów. W myśl projektowanych regulacji od maja 2022 r. każde auto będące nowym modelem czy generacją, opuszczając fabrykę, będzie musiało posiadać na pokładzie szereg aktywnych systemów bezpieczeństwa. Od maja 2024 r. będzie to dotyczyło wszystkich sprzedawanych nowych samochodów.
Według nowych przepisów auta, niezależnie od wersji wyposażeniowej, samochody będą musiały posiadać system automatycznego hamowania przed przeszkodą, system wspomagania utrzymania pojazdu w pasie ruchu, system wykrywający zmęczenie i rozkojarzenie kierowcy, system wspomagający cofanie (czujniki lub kamera), instalację umożliwiającą łatwy montaż blokady alkoholowej, czarną skrzynkę oraz kontrowersyjny system ISA.
Działanie układu Inteligent Speed Asisstance polega na automatycznym dostosowaniu maksymalnej prędkości pojazdu do dozwolonej wartości. ISA posługuje się mechanizmem odczytywania wskazań znaków drogowych oraz pozycjonowaniem pojazdu za sprawą GPS-u. Oczywiście system będzie można dezaktywować i pojechać szybciej, ale i tak budzi on emocje z powodu niedopracowania technologii, do którego przyznają się nawet sami producenci. Zdarza się, że system nieprawidłowo interpretuje znaki ograniczenia prędkości i wyhamowuje auto bez potrzeby, a czasem wręcz odwrotnie - pozwoli się rozpędzić ponad dopuszczalny limit.
Nowe regulacje mają również wprowadzić zmiany w testach ogumienia i samochodów. Auta mają być skrupulatniej oceniane ze względu na to, jak duże zagrożenie stanowią dla pieszych i rowerzystów w razie potrącenia. Przepisy narzucą również konieczność przeprowadzania testów skuteczności zużytych opon przed wydaniem zatwierdzenia typu nowego modelu ogumienia.
Propozycja nowych przepisów 2 kwietnia zostanie przedłożona Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów. Jeśli zostanie zatwierdzona, będzie jeszcze wymagała akceptacji ze strony Parlamentu Europejskiego oraz Rady UE. Sądząc po entuzjazmie tych organów na wcześniejszych etapach prac nad nowymi przepisami, będzie to jedynie formalność.