Nowe modele Lexusa: LF-X i LF-S
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1324/lf-s-lexus-01.jpg',600,401) ) |
| --- | Podczas trwających właśnie targów motoryzacyjnych w Tokyo, Lexus prezentuje dwa modele, które zapowiedzieć mają tę markę na rodzimym, japońskim rynku. Luksusowa marka Toyoty powstała w 1989 roku i początkowo sprzedawała samochody wyłącznie w Ameryce Północnej, potem w Europie. Do dziś jednak Lexusy nie są sprzedawane w Japonii. Z myślą o mającej się rozpocząć w 2005 roku sprzedaży tych aut w Japonii, koncern przygotował dwa projekty studyjne, które najprawdopodobniej zapowiadają przyszły styl tej marki.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1324/lf-s-lexus-02.jpg',600,401) ) |
| --- | Na początku swej historii Lexus był stosunkowo dużym i wygodnym sedanem rodzinnym (segment dość popularny w USA, w Europie praktycznie nieistniejący), który doskonałą jakością wykonania zdobył uznanie uzytkowników. Potem kolej przyszła na mniejszy model IS 200, oraz model rekreacyjny (SUV) RX 300. Teraz najwyraźniej Lexus zamierza nieco śmielej projektować swoje auta, bo oba modele studyjne wykraczają nieco poza konwencjonalnie przyjmowany podział na segmenty aut. LF-S, to właściwie pięciodrzwiowy coupe o bardzo agresywnym wyglądzie, zaś LF-X zdaje się być kompromisem między kombi i SUVem.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1324/lf-x-lexus-01.jpg',402,270) ) |
| --- | LF-S ma wyraźnie sportową stylizację, która bliższa jest chyba projektowi Peugeot 407 Elixir, niż jakiemukolwiek dotychczas produkowanemu Lexusowi. O ile model IS 200 miał z dynamiki właściwie tylko elementy stylistyczne (bo dwulitrowy sześciocylindrowy silnik ładnie mruczy, ale mocy za wiele nie daje), o tyle dla LF-S przewidziano napęd hybrydowy w którym jednostka spalinowa ma aż osiem cylindrów. Choć szerszych danych brak, wolno podejrzewać, że auto byłoby dosyć dynamiczne. W modelu LF-S przewidziano napęd na cztery koła, co powinno zapewnić dobre właściwości jezdne. Model ma 4,910mm długości, 1,895mm szerokości i 1,345 wysokości.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1324/lf-x-lexus-02.jpg',402,266) ) |
| --- | Jeszcze ciekawszy jest model crossover o oznaczeniu LF-X. Jest wyposażony w jednostkę benzynową o pojemności 4,3 litra zawartej w ośmiu cylindrach w układzie widlastym. Zaświadczać to może o chęci konkurowania z najsilniejszymi i najbardziej prestiżowymi pojazdami rekreacyjnymi: BMW X5, czy Mercedes-Benz serii M. Konkurowanie z nimi dotychczasowym modelem RX 300 była trudna, bo obaj konkurenci dysponowali znacznie mocniejszymi silnikami. ...A w USA, gdzie segment aut rekreacyjnych (SUV) jest najmocniejszy, do pojemności i mocy silnika podchodzi się bardzo serio. LF-X ma dość oryginalny układ siedzeń. Otóż w dobie „multifunkcjonalnego” aranżowania wnętrz zdecydowano się na sześć osobnych foteli, po dwa rozdzielane konsolą środkową w trzech rzędach. Układ taki nie jest najbardziej ergonomiczny, ale za to każdy siedzi na swoim fotelu, jak w przedziale klasy biznes w samolocie. Auto, jak na SUV jest stosunkowo niskie (1,645mm), jak na prawie pięć metrów długości (4,935mm) i dwa metry szerokości (
1,985mm).
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1324/lf-x-lexus-04.jpg',402,259) ) |
| --- | O technice obu modeli wiemy dość niewiele, czy zgoła nic. Wiadomo, że oba będą miały napęd na cztery koła i mocne silniki (w modelu LF-S silnik spalinowy pracuje w tandemie z elektrycznym). Nie o technikę chyba jednak chodzi w przypadku obu modeli. Oba auta są pomyślane dużo śmielej, niż produkowane dotychczas Lexusy. Nie chodzi tu o zwykłą ekstrawagancję ujawniana przez stylistów przy projektach studyjnych. Po okresie produkcji aut banalnych, lecz pieczołowicie zaprojektowanych i wykonanych, Lexus szykuje ofensywę aut śmiałych, drapieżnych, które zdobyć mają marce prawdziwych wielbicieli, a nie tylko zadowolonych z braku usterek użytkowników.