Nowa Warszawa: powstanie prawie na pewno
Marzenie o rodzimym samochodzie towarzyszą nam od lat. Nic więc dziwnego w tym, że nawet jego częściowa realizacja przykuwa uwagę opinii publicznej. Tak właśnie jest w przypadku Nowej Warszawy, która - zdaniem jej twórców - z pewnością wyjedzie na ulice.
Kończą się prace nad modelem nowej Warszawy w skali 1:1, informuje Michał Koziołek inicjator projektu. Pozwoli to na obejrzenie auta w rzeczywistości i ostateczną jego ocenę. Jednocześnie powstaje podwozie samochodu, który ma pojawić się na ulicach. Doprowadzenie sprawy do szczęśliwego finału jest podobno tylko kwestią czasu. Nowa Warszawa, choć nie ma szans, by stać się seryjnie produkowanym pojazdem, z pewnością przyciągnie uwagę użytkowników polskich dróg. Auto ma być ekskluzywną, czterodrzwiową limuzyną o długości 4,88 m i rozstawie osi 2,9 m, osadzoną na gigantycznych, 22-calowych kołach. Na wysoki komfort nie ma co liczyć; ogumienie o profilu 295/25 da pasażerom odczuć każdą dziurę w nawierzchni. Co będzie pod karoserią?
Płyta podłogowa została zaczerpnięta z BMW M5, jednak Polacy mocno ją zmodyfikowali. Sercem samochodu w stylu retro ma być 6-litrowy silnik V10 o mocy 607 KM. Efekty jego pracy, za pośrednictwem 7-stopniowej, półautomatycznej skrzyni biegów, będą przekazywane na tylną oś. Warszawa ma rozwijać prędkość maksymalną na poziomie 330 km/h. Autorzy projektu obiecują wiele, gdyż zapewniają, że Nowa Warszawa będzie wyglądem, wyposażeniem i wykonaniem przewyższać znane luksusowe marki. Jakość ma zapewnić ręcznie wykonanie karoserii i wnętrza, a także materiały najwyższej klasy.
Pomysłodawcą projektu "New Warsaw Wratislava" jest Michał Koziołek, znany ze stworzenia słynnej "Syreny na Euro", zbudowanej od podstaw z silnikiem o mocy 300 KM. Do Koziołka dołączyło dwóch studentów architektury - Michał Puchalski i Adam Mally. Ekipę projektantów uzupełnił Łukasz Myszyński z Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. W zespole pracującym nad wskrzeszeniem legendy polskiej motoryzacji znaleźli się też Dawid Ozga, Jacek Śniadecki, Jacek Bodziony i Zbigniew Żelazny. Planowana premiera Nowej Warszawy przewidziana jest na przełom maja i czerwca 2014 r. na Zamku w Kliczkowie. Koszt projektu i wykonania wyniesie ok. 500 000 zł.
tb/sj/tb, moto.wp.pl