Osobom, które marzą o samochodzie, ale nie stać ich na nowe auto, zostało niewiele czasu. Nowe stawki akcyzy są już gotowe i wejdą w życie w 2017 roku. Gdy to się stanie, za starsze auta trzeba będzie zapłacić więcej.
Z końcem listopada Senat przyjął zaproponowane przez Ministerstwo Finansów stawki akcyzy na samochody osobowe. Mają one wejść w życie w 2017 roku, ale wiadomo już, że nie będą jeszcze obowiązywać w styczniu. Dokładnej daty wejścia w życie nowych przepisów jeszcze nie znamy. Co zmieni się dla osób, które zechcą kupić samochód?
Zgodnie z projektem, który uzyskał akceptację komisji, akcyza od samochodów będzie zależeć od pojemności silnika oraz normy emisji spalin. Dodatkowo opłata będzie także zależna od wieku pojazdu, co reguluje współczynnik deprecjacji. To on tak naprawdę zdecyduje, jaką akcyzę trzeba będzie zapłacić. W większości przykładów, jakimi chwali się ministerstwo, stawki maleją. Ale są przypadki, że akcyza wzrośnie. O tym jednak senatorowie nie chcieli dyskutować, przyjmując propozycję ministerstwa i kierując projekt ustawy do dalszych prac.
Mniej zapłacą ci, którzy zechcą kupić stosunkowo nowe auto. Ci, którzy zdecydują się na pojazd starszy i z silnikiem o większej pojemności, będą musieli głębiej sięgnąć do portfela. I tak za popularnego VW Golfa z 2016 roku z silnikiem 1.4 l o wartości 83 745 zł nowa akcyza wyniesie 1125 zł. Dzisiaj trzeba zapłacić za takie auto znacznie większa kwotę, bo 2596 zł. Za Toyotę Auris z 2013 roku z silnikiem 1.6 l o wartości 57 500 zł obecnie trzeba zapłacić akcyzę 1783 zł, nowa to 404 zł. Dla VW Passata B6 z 2008 (dwulitrowy silnik Diesla) o wartości 27 500 zł, obecna akcyza to 853 zł, nowa stawka to 730 zł. Im auto starsze tym akcyza większa. I tak za Toyotę Yaris z 1999 roku o wartości 7100 zł, z silnikiem o pojemności 1 l obecna akcyza to zaledwie 220 zł, a według nowych stawek to już 350 zł.
Zdaniem rządu nowe stawki akcyzy powstrzymają napływ do Polski najstarszych, wyeksploatowanych samochodów, a jednocześnie urealnią wymiar daniny za nowe auta, dzięki czemu nabywcy nie będą starali się ominąć konieczności jej zapłaty, na przykład rejestrując samochód za granicą.
tb/