|
|
| --- |
Część samochodów została mniej lub bardziej trafnie zaszufladkowana. Veyron kojarzy się z prędkością, Aston Martin z prestiżem, Porsche z dynamiką, zaś poczciwy Trabant z tekturą... Subaru Impreza? Pierwsza myśl, jaką wywołuje kultowy produkt japońskiej motoryzacji to oczywiście rajdy.
Wielokrotne tytuły Rajdowego Mistrza Świata, Europy oraz Polski sprawiły, że niebieskie bolidy ze złotymi felgami zaczęły się śnić każdemu, kto ma choć trochę benzyny we krwi. Impreza odnosiła sportowe sukcesy dzięki wyjątkowo dopracowanemu układowi przeniesienia napędu oraz mocnemu silnikowi. Czy Subaru sprawdza się również na wyścigowych torach? Marcin Czernik, zawodnik rywalizujący w wyścigach na 1/4 mili udowodnił, iż Impreza po odpowiednich zmianach może być groźną, wyścigową bronią, która przełamuje utarte opinie o przydatności tychże samochodów jedynie w rajdach...
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Wiele osób twierdzi, że kolejne modyfikacje oszpeciły Imprezę. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10765/subaru-impreza-coupe-02.jpeg',550,412) ) |
| --- | Pozbawiony "owadzich" reflektorów i rozbudowanych zderzaków model z ostatnich lat XX wieku wciąż prezentuje się atrakcyjnie. Co prawda nie wygląda nad wyraz nowocześnie, jednak nisko osadzona maska, spory wlot powietrza do intercoolera oraz wąskie reflektory nadają swoistej agresji. Gdyby nie barwy sponsorskie oraz brak tylnego spojlera, niebieskie Subaru mogłoby z powodzeniem uchodzić za seryjny bolid. Jedynie rzadko spotykana w przypadku tego modelu karoseria typu coupe oraz wielka rura wydechowa, z której dobywa się grzmot 4-cylindrowego boksera, skłania do refleksji, że auto może być zaskakująco szybkie...
Rzeczywiście, jest to jeden z najszybszych samochodów w kraju! Dość powiedzieć, że "setkę" osiąga w 2,5 sekundy, do 200 km/h rozpędza się w niewiele ponad 8 sekund, a na odpowiednio długiej prostej powinien móc rozpędzić się do 300 km/h. Subaru należy również do ekskluzywnej grupy bolidów, którym w krajowych wyścigach na 1/4 mili udało się uzyskać czas poniżej 10 sekund. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10765/subaru-impreza-coupe-04.jpeg',550,365) ) |
| --- | Imponujące osiągi wymagały wielu godzin pracy specjalistów z firmy VTG oraz Czoper.
Modyfikacje przede wszystkim objęły silnik oraz jego osprzęt. Seryjna pojemność 2.0 l była w dużej mierze wyznaczona przez rajdowe regulaminy. Oczywiście zasady rządzące sprintem samochodowym są odmienne, więc i silnik Imprezy uległ wyraźnemu powiększeniu. Pojemność wynosi obecnie 2,4 litra, co wraz z turbosprężarką Turbonetics T62 oferuje moc powyżej 600 KM. Zastosowanie kutych tłoków i korbowodów oraz montaż bardziej wytrzymałego wału korbowego z wersji STi pozwoliło na znaczne zwiększenie ciśnienia doładowania. Wałek rozrządu otrzymał zmienione czasy otwarcia, zaś zawory i kanały dolotowe wypolerowano, przy okazji montując wytrzymalsze sprężynki i talerzyki zaworowe. Nad zapewnieniem poprawnego ciśnienia w układzie doładowania czuwa zawór wastegete przygotowany przez Racegate. Doładowanie na poziomie przekraczającym nawet 1,5 bara sprawia, iż powietrze znacznie zwiększa temperaturę. Zostaje ponownie schłodzone w potężnym intercoolerze, który zajął całą szerokość przedniego zderzaka.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Większa ilość tlenu w cylindrach pozwala na spalenie dużej ilości mieszanki. Seryjny układ zasilania okazał się niewystarczający. Podczas tuningu auta zamontowano wydajną pompę paliwową Boscha, listwy paliwowe zapewniające równomierny rozkład ciśnienia, jak również sprawniejsze wtryskiwacze RC Engineering. Całkowite spalanie mieszanki ułatwia też moduł zwiększający iskrę na świecy. Wysokooktanowe paliwo jest obecnie czerpane z wyczynowego zbiornika paliwa. Jego konstrukcja sprawia, że nie pęka podczas kolizji. Pracą przeciwsobnej jednostki napędowej zawiaduje komputer Autronic SM2. Odpowiednie oprogramowanie ma funkcję kontroli startu oraz umożliwia zmianę biegów bez ujmowania gazu - elektronika na ułamki sekundy odcina zapłon, pozwalając na "przepięcie" przełożenia. Często towarzyszą temu efektowne jęzory ognia z rury wydechowej, co jest zasługą wolnego wydechu.
Przekraczający 700 Nm moment obrotowy nie zdałby się na wiele, gdyby nie przeprojektowany układ przeniesienia napędu. Główną modyfikacją był montaż kłowej, pięciobiegowej skrzyni biegów PPG. Przełożenia zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o wyścigach na 1/4 mili. Konstrukcja przekładni oraz elektronika sterująca silnikiem sprawia, iż sprzęgła używa się jedynie podczas startu. Duża przyczepność kół w zestawieniu z potężnym momentem obrotowym mogłaby błyskawicznie spalić seryjne sprzęgło. W bolidzie Czernika pojawił się więc dwutarczowy zamiennik z katalogu Exedy.
Optymalną przyczepność zapewniają opony Avon lub Hoosier, zaprojektowane specjalnie z myślą o drag-racingu. Ogumienie jest zakładane na 16-calowe alufelgi Rays. Przyleganie kół do nawierzchni gwarantuje gwintowane zawieszenie Tein Flex. Bieżący sezon pokazał, jak ważne jest poprawne ustawienie. Niewłaściwe nastawy podczas jednej z eliminacji sprawiły, że po agresywnym starcie tylne koła Imprezy odrywały się od asfaltu na pierwszych metrach trasy!
Tunerzy starali się odciążyć żółto-niebieskie coupe do granic możliwości. Tapicerka, wygłuszenia, plastiki, a nawet tylny spojler trafiły do garażu. W ich zastępstwie pojawiła się niezbyt rozbudowana klatka bezpieczeństwa, kubełkowy fotel kierowcy, wielopunktowe pasy bezpieczeństwa oraz sportowa kierownica. Dodatkową redukcję masy udało się uzyskać poprzez montaż szyb, maski oraz klapy bagażnika wykonanych z tworzyw sztucznych.
Po sezonie większość pojazdów wyścigowych trafiło ponownie do firm tuningowych, gdzie w ramach przygotowania do kolejnego otrzymają kilka dodatkowych koni mechanicznych, często przy zauważalnej redukcji masy. Jeżeli Subaru Impreza będzie miała stanowić potencjalnego kandydata na samochód mistrza Polski, również zostanie poddana dalszym zmianom, których efekt ujrzymy w maju przyszłego roku...
Łukasz Szewczyk