Niemieckim miastom wolno zakazać diesli. Prawo może dotyczyć 12 mln aut

Federalny Sąd Administracyjny zezwolił na zakazywanie przez władze niemieckich miast poruszania się po nich samochodami wyposażonymi w silnik Diesla. Jeśli samorządy zdecydują się na taki krok, nowe przepisy będą dotyczyć 12 mln aut. Część z nich z pewnością trafi do Polski.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Zakazy dla diesli będą oznaczać, że Niemcy będą pozbywać się takich aut.
Zakazy dla diesli będą oznaczać, że Niemcy będą pozbywać się takich aut. (WP.PL, Fot: Marek Wieliński)
WP

Wyrok, który zapadł w Niemczech, może mieć duże znaczenie nie tylko dla mieszkańców miast, w których będą mogły zostać wprowadzone ograniczenia – informuje "Automotive News Europe". Orzeczenie mówi, że władze miast mogą zakazać poruszania się po ich terenie samochodami z silnikami Diesla niespełniającymi założonych norm bez czekania na odpowiednie ustawy na szczeblu ogólnokrajowym.

Sprawę zapoczątkowała organizacja DUH (Deutsche Umwelthilfe), która za przekroczenie europejskiej średniej obecności NOx (tlenków azotu) w powietrzu wini przede wszystkim samochody z silnikami wysokoprężnymi. Nowe regulacje prawdopodobnie będą zakazywać poruszania się po miastach dieslami, które nie spełniają normy emisji Euro 6. Ta weszła w życie we wrześniu 2014 roku, więc nawet stosunkowo młode samochody stałyby się bezużyteczne dla mieszkańców Stuttgartu czy Düsseldorfu. To jedne z miast, które chcą wprowadzić zakaz.

W takiej sytuacji może znaleźć się nawet 12 mln właścicieli aut w Niemczech. Jeśli nie będą oni mogli poruszać się własnymi autami po ulicach miast, w których mieszkają, będą zmuszeni pozbyć się samochodów. Znaczna ich część z pewnością trafi do Polski. Ceny diesli na rynku wtórnym w Niemczech spadną, a w Polsce staną się one chodliwym towarem. Jeśli zastąpią stare i wysłużone "ropniaki", nasze środowisko zyska. Trzeba jednak pamiętać, że i w Polsce powstały już plany wprowadzenia prawa pozwalającego miastom na wyznaczanie stref ograniczonego ruchu.

WP

Wyrok niemieckiego sądu oznacza, że wprowadzenie zakazów u naszych zachodnich sąsiadów jest właściwie pewne. Niemcy to chłonny rynek motoryzacyjny. Ograniczenia będą więc miały przełożenie także na decyzje producentów aut. Eksperci przewidują, że diesle będą szybko tracić na popularności - z powodu planowanych ograniczeń ruchu i przewidywanych trudności z odsprzedażą aut. Już teraz fakty nie rozpieszczają zwolenników wysokoprężnych jednostek napędowych.

Jak wynika z analizy Jato Dynamics, w 2017 r. liczba rejestracji samochodów zasilanych olejem napędowym wyniosła 6,77 mln egzemplarzy. To o 7,9 proc. mniej niż w 2016 r., kiedy zarejestrowano 7,35 mln takich samochodów. Ubiegłoroczny wynik jest dla diesli najgorszy od 2013 roku, mimo że cały rynek samochodów w 2017 r. zanotował wzrost o 3,1 proc.

Analitycy Jato Dynamics zauważają, że spadek na rynku samochodów na olej napędowy oznacza wzrosty liczby rejestracji wśród samochodów z silnikami benzynowymi. Liczby pokazują, że w 2017 roku liczba rejestracji tych samochodów w Europie zwiększyła się o 10,9 proc., a kierowcy zaczęli częściej wybierać samochody zasilane benzyną już w 2015 roku. W ubiegłym roku udział ich zwiększył się o 3,6 punktu procentowego i była to druga najwyższa zmiana w tym stuleciu.

Samochody z napędem alternatywnym - a więc auta hybrydowe oraz elektryczne - odnotowały w 2017 roku wzrost o 46,2 proc., zaś rok wcześniej ich liczba zwiększyła się o 25 proc. Ich wolumen wzrósł z 505 100 sztuk w 2016 r. do rekordowych 738 300 sztuk w 2017 r. Wśród samochodów z napędami alternatywnymi niezmiennie dominują auta hybrydowe. W drugim kwartale ubiegłego roku Europejczycy zarejestrowali o 38 proc. więcej takich pojazdów niż w tym samym okresie 2016 roku.

WP

Przewiduje się, że orzeczenie niemieckiego sądu może przyspieszyć proces wprowadzania zakazów poruszania się dieslami w miastach innych europejskich państw. W efekcie producenci samochodów zaczną rezygnować z korzystania z jednostek wysokoprężnych w samochodach osobowych.

Polub WP Moto
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP