Produkcja podzespołów
Wspomniane wcześniej fabryki to największe i najbardziej znane zakłady, jednak to tylko czubek góry lodowej, jaką jest branża motoryzacyjna w Polsce. Znaczną jej część obejmuje produkcja podzespołów do niemal wszystkich marek na całym świecie.
Polska firma Groclin z Grodziska Wielkopolskiego to duży wytwórca foteli samochodowych i tapicerek. Dostarcza on elementy do takich marek jak: BMW, Opel, VW, Renault, Ford, Mitsubishi, Audi Volvo, Smart, Suzuki, Mercedes i Porsche. Oprócz polskiego zakładu posiada też fabryki w Niemczech i na Ukrainie.
ZF TRW, czyli jeden z największych koncernów na świecie, zajmujący się produkcją części samochodowych, posiada w Polsce aż pięć zakładów. W Częstochowie produkowane są pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne, trafiające do samochodów wielu marek na całym świecie. W tym samym mieście znajduje się też centrum rozwojowe, gdzie projektowane są nowe airbagi i pasy. Oprócz tego firma ta posiada oddziały produkcyjne w Czechowicach-Dziedzicach oraz w Bielsku-Białej (wytwarzające układy kierownicze), w Gliwicach (układy hamulcowe) i w Pruszkowie (zamki do drzwi, stacyjki, przełączniki itp.).
Trzy fabryki w Polsce posiada firma Ronal, która produkuje felgi - przede wszystkim te fabrycznie montowane do samochodów wielu światowych koncernów. Dwa zakłady znajdują się w Wałbrzychu, a jeden w Jelczu-Laskowicach. Ten ostatni jest największą fabryką firmy. Zatrudnionych tam jest 750 pracowników i wytwarza się 3 mln felg rocznie.
To niektóre przykłady firm z branży motoryzacyjnej produkujących podzespoły w Polsce. W naszym kraju znajdują się dziesiątki takich fabryk, dzięki którym staliśmy się jednym z potentatów na tym rynku. Produkowane są u nas niemal wszystkie elementy samochodów - od opon (Michelin, Goodyear, Bridgestone) po liczne urządzenia elektroniczne montowane w nowoczesnych autach.
moto.wp.pl/sj/BC