6. Jak prawidłowo skręcić w lewo?
Na koniec manewr prosty i trudny jednocześnie. Prosty w teorii, a trudny w praktyce, dodajmy. Chodzi o skręt w lewo na skrzyżowaniu, kiedy oba auta: nasze i nadjeżdżające z przeciwka zamierzają skręcić właśnie w lewo.
Przepisy nie precyzują, którą stroną trzeba wyminąć auto z przeciwka, można to zrobić lewym bokiem auta (wówczas mamy do czynienia ze skręcaniem zwanym bezkolizyjnym) lub prawym (nazywa się je kolizyjnym). Jednak wybór zależy od sytuacji na drodze.
Tego wyboru właściwego typu skręcania należy dokonać zawczasu, obserwując sytuację na drodze. By było to możliwe, należy zachować uniwersalną zasadę zachowania szczególnej ostrożności (insp. Marek Konkolewski z Komendy Głównej Policji przekonuje, że nie są to puste słowa, ale konkretny wymóg: skupienia, dostosowania prędkości i przewidywania sytuacji). Obaj kierowcy - nie mając możliwości skomunikowania się ze sobą - muszą podjąć tę samą decyzję, czy mijają się lewym czy prawym bokiem.
Wydaje się, że lepszym rozwiązaniem jest wybór wymijania bezkolizyjnego (lewym bokiem). Widoczność jest wówczas lepsza, a ryzyko kolizji z autem jadącym na wprost mniejsze.
Marcin Klimkowski
Źródło: Szkoła Jazdy Renault, Szkoła Auto Skoda