|
|
| --- |
Posiadacze supersportowych samochodów i motocykli nie muszą specjalnie obawiać się pościgu po krajowych drogach nawet w przypadku drastycznego złamania przepisów. Trudno sobie bowiem wyobrazić Poloneza pędzącego na sygnale za najnowszym Porsche 911 Turbo... Znany z szalonych projektów Brabus prezentuje na salonie samochodowym w Essen skuteczny bicz na piratów drogowych - radiowóz zbudowany na bazie najszybszego sedana świata. Przy mocy 730 KM niestraszne mu pościgi przy... 366 km/h!
Radiowóz jest elementem kampanii zorganizowanej przez niemieckie Ministerstwo Transportu na rzecz bezpiecznego modyfikowania samochodów - TUNE IT! SAFE! Maszyna o imponujących osiągach stanowi idealny symbol współpracy instytucji państwowych z firmami zajmujących się profesjonalnym tuningiem samochodów.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Brabus od dłuższego czasu ustanawiał kolejne rekordy prędkości wśród sedanów. Walka z materią rozpoczęła się na dobre w 1996 roku, kiedy osiągnięto 330 km/h. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11157/mb-cls-rocket-16.jpeg',550,366) ) |
| --- | Kolejne lata upłynęły na zwiększaniu mocy silników oraz pracy nad aerodynamiką.
Serce rekordowego radiowozu jest bliskie perfekcji. Pod maską z dodatkowymi otworami upakowano 12-cylindrowy silnik o pojemności 6.3 litra. Jednostka powstała poprzez rozwiercenie motoru 5.5 litra. Tuner zdecydował się montaż niezwykle wytrzymałych, kutych tłoków i korbowodów, którym przyszło współpracować ze zmodyfikowanym wałem. Napełnianie cylindrów powietrzem zapewniają dwie turbosprężarki, powiększone intecoolery oraz przeprojektowany kolektor. Nad całością czuwa nowa elektronika i sportowe wałki rozrządu. Spaliny opuszczają komory spalania poprzez zmodyfikowane kolektory oraz układ wydechowy ze stali nierdzewnej. Warto podkreślić, że mimo zastosowania sportowych katalizatorów o zwiększonej przepustowości, silnik spełnia rygorystyczne normy emisji Euro IV!
Sama lektura parametrów jednostki napędowej może wywołać szybsze bicie serca... Wzdłużnie ustawione V-12 oddaje do dyspozycji kierowcy 730 KM przy 5100 obr./min oraz 1100 Nm przy niewiarygodnie niskich 2100 obr./min! Korzystny przebieg krzywej momentu obrotowego zapewnia niespotykaną elastyczność. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11157/mb-cls-rocket-06.jpeg',550,365) ) |
| --- | Pierwsze pomiary na hamowni były jeszcze bardziej imponujące - silnik Brabusa obracał wałem korbowym z siłą 1320 Nm! Przy pomocy elektroniki utemperowano jego zapędy, mając na uwadze trwałość pięciobiegowej skrzyni biegów.
Mało kto będzie narzekał na ubytek 220 Nm - czyli wartości uzyskiwanej kompakty z turbodieslami pod maską - jeżeli w 4 sekundy po dociśnięciu gazu na liczniku pojawi się 100 km/h. Rozpędzanie do drugiej "setki" przebiega w niemal identycznym tempie - w czasie kolejnych 6,5 sekundy. Magiczne 300 km/h pojawia się na liczniku po 29,5 sekundy. Wtłaczanie w fotele ustaje dopiero przy 365,7 km/h!
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Główną barierę w uzyskiwaniu wysokich prędkości stanowi opór powietrza. Inżynierowie Brabusa spędzili wiele godzin w tunelu aerodynamicznym dopracowując kształt przedniego zderzaka. Udało się uzyskać kompromis między odpowiednim dociskiem przedniej osi, niezbyt dużym oporem oraz odpowiednim chłodzeniem silnika. Nie mniej uwagi poświęcono dyskretnemu spojlerowi na klapie bagażnika oraz dyfuzorowi pod tylnym zderzakiem.
O utrzymanie w ryzach potężnej mocy dba również zmodyfikowane zawieszenie. Współpraca Brabusa z ekspertem światowej skali w produkcji amortyzatorów - Bilsteinem - zaowocowała układem o regulowanym prześwicie. Kierowca może też wybierać między sześcioma stopniami twardości gazowych amortyzatorów, dzięki czemu Brabus CLS V12 S Rocket spisze się dobrze na autostradzie gładkiej jak stół, jak również na kostce brukowej. Komfort jazdy po nierównych nawierzchniach jest wyraźnie ograniczony przez niski profil opon. Na 20-calowe alufelgi założono gumy Hankook Ventus S1 o wymiarach 245/30 z przodu oraz 285/25 na tylnej osi. Układy kontroli trakcji oraz blokada mechanizmu różnicowego gwarantują, że nawet mocne dodanie gazu nie zamieni tylnych opon w kupkę gumowego granulatu oraz kilkudziesięciometrowe, czarne smugi...
Hamulce stanowią klasę same dla siebie. Przednią oś spowalniają ceramiczne tarcze o potężnej średnicy 375 mm oraz aż 12-tłoczkowe zaciski! Z tyłu wystarczające okazały się wentylowane tarcze o średnicy 355 mm oraz 6-tłoczowe zaciski.
Ogrom zmian mechanicznych nie odwrócił uwagi konstruktorów od wnętrza potężnego sedana. Deskę rozdzielczą wyłożono czarną skórą oraz zamszem, co zredukowało do minimum ilość oślepiających refleksów na przedniej szybie. Również kierownica została obszyta dwoma rodzajami skóry, by zapewnić pewny chwyt. O sportową atmosferę we wnętrzu dbają też elementy wykonane z karbonu oraz aluminium.
Brabus CLS V12 S Rocket idealnie sprawdziłby się w krajach z dobrze rozwiniętą siecią autostrad. Można założyć, że skuteczność w wyłapywaniu piratów drogowych wynosiłaby 100%... Łamiących przepisy ucieszy fakt, że ujrzenie niebieskich błysków koguta przy 360 km/h graniczy z cudem. Powód okazał się jak zwykle prozaiczny. Jest nim oczywiście cena, która wynosi... 348.000 Euro!
Łukasz Szewczyk