Najpopularniejsze SUV-y 2015 roku na Starym Kontynencie
Młode wilki zwyciężyły
Rok 2015 przejdzie do historii motoryzacji jako pierwszy, w którym SUV-y i crossovery, czyli stosunkowo nowy segment pojazdów, stały się najpopularniejsze na rynku pierwotnym. Już dawno wyprzedziły auta kompaktowe, a teraz udało im się zdeklasować również pojazdy segmentu B.
Rok 2015 przejdzie do historii motoryzacji jako pierwszy, w którym SUV-y i crossovery, czyli stosunkowo nowy segment pojazdów, stały się najpopularniejsze na rynku pierwotnym. Już dawno wyprzedziły auta kompaktowe, a teraz udało im się zdeklasować również pojazdy segmentu B.
W zeszłym roku europejskie salony dealerskie opuściło około 3,2 miliona SUV-ów - jak wynika z danych instytutu JATO Dynamics. Wynik jest najlepszy w historii segmentu w Europie i pozwolił autom z podwyższonym prześwitem na zajęcie pozycji lidera w rankingu sprzedaży. Osiągnęły one 22,5-procentowy udział w rynku. Jednocześnie ich popularność w stosunku do roku poprzedniego wzrosła o 24 procent. Na drugim miejscu pod względem popularności uplasowały się auta segmentu B (22 proc.), a dalej kompakty (20,6 proc.), vany (10,5 proc.) oraz sedany (9,1 proc.)
Ciekawych wniosków dostarcza lektura listy europejskich państw, w których SUV-y i crossovery w 2015 roku najbardziej i najmniej zyskały na popularności. Takie pojazdy najbardziej zwiększyły swój udział na lokalnym rynku w Portugalii, Hiszpanii i Danii. W każdym z tych państw wzrost popularności wyniósł ponad 40 proc. Poniżej 10 proc. zyskały zaś w Estonii, Norwegii, Finlandii oraz Serbii, a niewiele lepiej było w Szwajcarii, Austrii i w Niemczech. Okazuje się więc, że najmniej nowych zwolenników SUV-y znajdują w państwach, w których ze względu na śnieżne zimy napęd na cztery koła i duży prześwit przydają się najbardziej.
Na kolejnych slajdach przedstawimy najbardziej popularne SUV-y i crossovery w poszczególnych kategoriach.
tb