Najciekawsze samochody koncepcyjne Opla

Nawet ci producenci, którzy znani są z produkcji "przyziemnych" samochodów, mają czym pochwalić się w kwestii aut koncepcyjnych

Obraz
Źródło zdjęć: © opel

/ 11Experimental GT 1965

Obraz
© opel

W 1965 roku Opel udowodnił swój potencjał w dziedzinie innowacji, prezentując swoje pierwsze auto koncepcyjne. Był to model Experimental GT, którego premiera odbyła się na targach IAA we Frankfurcie. Został on entuzjastycznie przyjęty zarówno przez media, jak i opinię publiczną.

Opel Experimental GT zwiastował nadejście niedrogiego auta sportowego, o pięknych opływowych kształtach. Zaledwie trzy lata później w sprzedaży znalazł się Opel GT, który jako pierwszy w Europie był samochodem bazującym na koncepcie, który wszedł do produkcji seryjnej. Dzisiaj jest to już niestety, trochę zapomniany, choć dla niektórych kultowy Opel. Ciekawostką jest, że na bazie modelu GT w 1971 powstała elektryczna odmiana, która osiągała 188 km/h prędkości maksymalnej; niestety, jej zasięg wynosił tylko 44 km.

/ 11CD (Coupe Diplomat) 1969

Obraz
© opel

W 1969 r. na targach we Frankfurcie zaprezentowano Opla CD - rasowego Gran Turismo, stworzonego zgodnie z technologią zastosowaną przy produkcji Opla Diplomat. Koncepcja ta została rozwinięta i ostatecznie weszła do produkcji krótkoseryjnej pod marką Bitter. Niestety kryzys paliwowy spowodował, że ten śmiało szafujący benzyną samochód nie osiągnął sprzedażowego sukcesu.

W prototypie zamiast zwykłych drzwi zastosowano mechanizm podnoszący dach wraz szybami i częścią karoserii. Otwieranie tego typu, które nosi nazwę canopy, znacząco poprawia komfort zajmowania miejsca w środku.

/ 11GT2 1975

Obraz
© opel

Opel GT2 zachwycił odwiedzających frankfurckie targi w 1975 r. futurystycznym, klinowatym kształtem i drzwiami przesuwanymi jak w dużych vanach. Również wnętrze prezentowało się innowacyjnie, przyczyniał się do tego kokpit zbudowany z wymiennych modułów z cyfrowymi wyświetlaczami oraz komputer pokładowy. Samochód był bardzo opływowy, lusterka boczne subtelnie wkomponowano w karoserię, podobnie jak później w drugiej generacji Vectry.

/ 11TECH 1 1981

Obraz
© opel

Kolejnym modelem, który wzbudził sensację na targach we Frankfurcie, był eksperymentalny pojazd TECH 1, zaprezentowany w 1981 r. Prototyp ten był stylizacyjną inspiracją dla pierwszej generacji Opli Omega zaprezentowanej pięć lat później. TECH 1 ze współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,235 był niezwykle udaną konstrukcją w dziedzinie aerodynamiki. Przełomowe było także wnętrze auta: wszystkie funkcje poza hamulcami, gazem i sprzęgłem były sterowane za pomocą elektronicznego panelu wskaźników i elektronicznych przycisków dotykowych.

/ 11Twin 1992

Obraz
© opel

Opel Twin pod względem budowy był bardzo ciekawa konstrukcją. W samochodzie w prosty sposób można było wymieniać silnik. Był on wraz ze skrzynią biegów i tylną osią z kołami połączony w jeden moduł, który wysuwany był spod nadwozia. Rozwiązanie to umożliwiało wybór rodzaju jednostki silnikowej w zależności od aktualnej potrzeby. Można było np. podłączyć silnik spalinowy o mocy 34 KM na dalsze podróże, lub do jazdy miejskiej moduł z dwoma silnikami elektrycznymi zamontowanymi w piastach kół. We wnętrzu kierowca siedział na środku, natomiast po jego bokach dwójka pasażerów zajmowała miejsce nieco z tyłu.

/ 11G90 1999

Obraz
© opel

Po ogłoszeniu nowych surowych norm emisji na kolejne lata (na przykład Euro 4 obowiązujące od 2005 r.) pracownicy działów zaawansowanych technologii i projektowania Opla zaczęli się zastawiać nad optymalną koncepcją ekologicznego, kompaktowego samochodu przyszłości. Pierwszym efektem ich refleksji był cechujący się bardzo niską emisją Opel G90 Concept, zaprezentowany w roku 1999. Ważył on zaledwie 750 kg. Dzięki lekkiej konstrukcji, trójcylindrowemu silnikowi benzynowemu trzeciej generacji i bardzo niskiemu współczynnikowi oporu aerodynamicznego wynoszącemu 0,22 pojazd ten zapewniał emisje CO2 wynoszące zaledwie 90 g/km ( stąd nazwa G90).

/ 11Frogster 2001

Obraz
© opel

W 2001 r. Opel śmiało zakwestionował dotychczasowe zasady stosowane przez konstruktorów konwencjonalnych małych samochodów – zaprezentował szalony model Frogster Concept. W prototypie zamiast standardowego dachu zamontowano stabilną, otwieraną elektrycznie roletę. Dzięki niej oraz czterem indywidualnie składanym fotelom kierowca mógł jednym naciśnięciem przycisku przekształcić Frogstera w auto sportowe, kabriolet lub pick-up.

/ 11Insygnia 2003

Obraz
© opel

Opracowany przy współpracy z firmą Bertone koncept Insygnia to studium niedrogiego samochodu luksusowego. We wnętrzu tego tylnonapędowego pojazdu cztery osoby mogą podróżować bardzo wygodnie i szybko, bowiem pod jego maską ukryto silnik V8 o mocy 344 KM. Jego prędkość maksymalna to 250 km/h. Brak środkowego słupka, oraz rozsuwane tylne drzwi, znacząco poprawiały komfort wsiadania do wnętrza wykończonego delikatną w dotyku skórą i drewnem Macassar. Nazwa konceptu, oraz niektóre elementy stylistki były zapowiedzią produkowanego od 2008 roku modelu Insignia.

/ 11Flextreme 2007

Obraz
© opel

Flextreme Concept, to prototyp wykorzystujący rewolucyjny układ napędowy, nazwany E-Flex. Podstawową jego ideą było umożliwienie osobom dojeżdżającym do pracy podróże z zerową emisją CO2, na odległość do 55 km dzięki silnikowi elektrycznemu, do którego energię dostarczały baterie litowo-jonowe. Po ich rozładowaniu za wytwarzanie prądu odpowiedzialny zaczynał być mały silnik wysokoprężny, pełniący rolę generator. Zwiększał on zasięg samochodu o setki kilometrów. Zgodnie z oczekiwaniami Flextreme Concept miał emitować maksymalnie 40 g CO2 na kilometr przy zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 1,54 l/100 km. Stylistyka przedniej części pojazdu zainspirowała konstruktorów Opla Ampera, zaprezentowanego w 2011 r., który rok później zdobył tytuł europejskiego samochodu roku dzięki zastosowaniu podobnej technologii.

10 / 11RAK e-Concept 2011

Obraz
© opel

RAK e-concept z 2011 r. to eksperymentalny pojazd cechujący się lekką konstrukcją. Stanowił dowód, że elektryczna mobilność dzięki atrakcyjnemu wyglądowi i ciekawej funkcjonalności może przyciągnąć do siebie młodych kierowców już od 16 roku życia. W prototypie za pomocą smartfonu otwiera się kabinę, pod którą przedział pasażerski przypomina wnętrze szybowca. Nadwozie wykonano z materiałów syntetycznych pochodzących z recyklingu. Auto wyposażone w silnik elektryczny o mocy 14 KM, oraz akumulator o pojemności 5 kWh może pokonać dystans 100 Km. Dla młodych na miejskie wycieczki powinno wystarczyć.

11 / 11Monza 2013

Obraz
© opel

Obecnie Opel prowadzi intensywne prace nad kolejnymi wizjonerskim, studyjnym konceptem. Na 65. targach motoryzacyjnych we Frankfurcie, które rozpoczną się 12 września, będzie można podziwiać Opla Monza Concept. Zbudowany na podzespołach Cadillaca CTS prototyp, być może będzie zwiastował następcę popularnej Calibry.

mk/tb, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy