Najbardziej poszukiwane auta używane w 2014 roku
Oto lista marek i modeli, które cieszyły się w 2014 roku największym zainteresowaniem wśród kupujących
7. - Chevrolet, Chrysler, Jeep - 1 proc.
Większości Polaków nie stać na zakup nowego samochodu. Nic więc dziwnego w tym, że nad Wisłą bujnie kwitnie rynek wtórny. Znalezienie godnego uwagi auta z drugiej ręki nie jest jednak proste. Wielu potencjalnych nabywców swoje poszukiwania odbywa z doradcą. Najczęściej jest to członek rodziny lub znajomy z dłuższym stażem za kierownicą; część kupujących decyduje się jednak na usługi zawodowca. Takie właśnie oferuje Motoraporter, który opublikował statystyki pracy swoich ekspertów w 2014 roku. Na podstawie tych danych można stworzyć listę marek i modeli, które cieszyły się największym zainteresowaniem wśród kupujących.
Wśród marek, które wybierał co najmniej 1 procent klientów Motoraportera, znalazły się wyłącznie propozycje zza oceanu. Legenda wśród aut terenowych, Jeep, kusiła wytrzymałym i niepozbawionym przeprawowych możliwości Grand Cherokee, Chrysler zachęcał przestronnym Voyagerem, a Chevrolet sportowym Camaro.
6. Alfa Romeo, Fiat, Hyundai, Kia, Nissan, Seat - 2 proc.
Aż sześć marek zajęło szóste miejsce w rankingu Motoraportera. Modele tych producentów wybrało 2 proc. potencjalnych klientów. Firmy te możemy podzielić na dwie grupy. Alfę Romeo, Fiata i Nissana wybierają klienci, dla których ważnym argumentem jest niska cena. Dla nich najbardziej interesującymi modelami były odpowiednio 156, Bravo oraz Micra. Za auta pozostałych, a więc Hyundaia, Kii oraz Seata, trzeba zapłacić sporo, ale dobra opinia o tych samochodach równoważy wydatek. W tej grupie najpopularniejsze były modele i30, cee'd oraz Leon.
5. Peugeot, Skoda - 3 proc.
Piąte miejsce zestawienia zajmują ex aequo Peugeot i Skoda. W przypadku francuskiej marki najpopularniejszy był model 307, który nie może pochwalić się nieposzlakowaną opinią, ale przy niskiej cenie zakupu oferuje dobre silniki Diesla. Skoda, najczęściej wybierana marka wśród samochodów nowych, nie powtórzyła tego wyniku na rynku wtórnym. Najbardziej interesująca dla potencjalnych klientów Octavia ma wiele zalet, ale też jest bardzo droga.
4. Renault, Toyota, Volvo - 4 proc.
Mimo obiegowych, niepochlebnych opinii o francuskiej motoryzacji, na stosunkowo wysokim miejscu zestawienia znalazło się Renault. Marka ta zainteresowała 4 proc. klientów Motoraportera. Potencjalni nabywcy najczęściej chcieli kupić model Clio. Mieszczuch znad Sekwany przekonuje do siebie zgrabnym wyglądem i udanymi silnikami benzynowymi.
Stosunkowo niska lokata Toyoty, marki uchodzącej za wzór bezawaryjności, jest skutkiem wygórowanych cen używanych modeli. W 2014 roku klienci byli najbardziej zainteresowani należącym do segmentu "D" Avensisem.
Mogłoby się wydawać, że na większe zainteresowanie powinno liczyć również Volvo. Szwedzka marka uchodzi za wzór pod względem bezpieczeństwa i oferuje wyposażenie klasy premium, ale kupujący i tak częściej wybierają niemieckie samochody.
3. Citroen, Honda, Mazda - 5 proc.
Niskie ceny na rynku wtórnym oraz sprawdzone silniki Diesla to główne atuty używanych Citroenów. Największym zainteresowaniem cieszy się kompaktowy model C4 o awangardowej stylistyce.
Mazda, japońska marka, porównywana często z Volkswagenem, ma swoich zagorzałych zwolenników. Są oni w stanie przymknąć oko na nieco podatną na działanie rdzy karoserię starszych modeli, w zamian za technologię z Kraju Kwitnącej Wiśni. Polacy w 2014 roku najczęściej szukali modeli 6 oraz 3.
Europejska gwiazda Hondy, kompaktowy Civic, jest popularna również w Polsce. Nabywcy cenią doskonałe silniki benzynowe, które chętnie osiągają bardzo wysokie obroty. Co ciekawe, Civica cenią przede wszystkim dwie grupy klientów: młodzi kierowcy i seniorzy. Pierwsi widzą w tym modelu samochód o sportowych możliwościach, drudzy niezawodny środek lokomocji.
2. Opel, Volkswagen - 6 proc.
Zainteresowanie Polaków Volkswagenami nie jest niczym nowym. Na rynku wtórnym liczbę osób, które gotowe są postawić na tę niemiecką markę, skutecznie ograniczają wysokie ceny aut. Najpopularniejszy jest oczywiście Passat. Znacznie bardziej przystępny pod względem ceny Opel jest alternatywą często wybieraną przez tych, dla których modele spod znaku VW okazały się za drogie. W tym przypadku największym zainteresowaniem cieszy się Astra.
1. Audi, BMW, Ford - 9 proc.
Duża popularność Audi i BMW jest niestety nie tyle dowodem na zamożność polskiego społeczeństwa, co raczej na zamiłowanie do luksusu, a przynajmniej jego zewnętrznych oznak. Wielu zmotoryzowanych skłonnych jest wybrać starsze auto klasy premium, zamiast nowszego, które jednak nie podniesie statusu posiadacza w oczach sąsiadów. W 2014 roku Polacy interesowani się modelami A4, A6 oraz A3 z oferty Audi oraz serią 5 i serią 3 od BMW.
Obiegowa opinia na temat Fordów jest mało pochlebna, nie przeszkodziło to jednak marce z amerykańskim rodowodem w zajęciu, ex aequo, pierwszego miejsca w rankingu wraz z producentami aut klasy premium. Na korzyść modeli Mondeo i Focus, które okazały się najbardziej popularne, przemawia rozsądna cena na rynku wtórnym, świetne własności trakcyjne oraz dobre silniki Diesla zapożyczone od koncernu PSA.
Źródło: Motoraporter
tb/sj/tb, moto.wp.pl