Najbardziej oszczędne samochody benzynowe
Dane od użytkowników
Na kolejnych slajdach przedstawimy modele, które według raportów internautów charakteryzują się najmniejszym apetytem na paliwo.
Osoby, które najczęściej jeżdżą po mieście, rzadko decydują się na auto z silnikiem Diesla. Nie ma im się co dziwić. Współczesne motory wysokoprężne to konstrukcje drogie w produkcji, serwisowaniu i naprawach. Ich zakup zwraca się po przejechaniu zawrotnej liczby kilometrów, a w przypadku aut z rynku wtórnego, okupiony jest sporym ryzykiem wystąpienia kosztownej awarii. Który model jednak wybrać, jeśli naszym priorytetem jest spalanie? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest prosta, bo katalogowe zużycie paliwa wyraźnie różni się od tego prawdziwego.
Koncern PSA, do którego należą Citroen i Peugeot, jako pierwszy w Europie ujawnił dane z drogowych testów. Okazało się, że poszczególne modele tych marek w rzeczywistości potrzebowały od ponad 30 do niespełna 50 proc. więcej, niż wskazywały katalogi. Skąd ta różnica? W Unii Europejskiej zużycie paliwa samochodów określa się, wykorzystując Nowy Europejski Cykl Pomiarowy (oryginalny skrót NEDC).
Zimny samochód zostaje uruchomiony i na rolkach w laboratorium przejeżdża cztery dwustusekundowe cykle ze średnią prędkością 18,7 km/h i maksymalną 50 km/h. Próba zaplanowana jest tak, jakby auto pokonało odległość nieco ponad 4 km, a podczas testu stało w sumie przez 4 minuty, co daje 20 proc. trwania całego pomiaru. Cykl pozamiejski trwa 400 sekund, podczas których samochód porusza się ze średnią prędkością 62,6 km/h i maksymalną 120 km/h. Taki sposób dokonywania pomiaru sam w sobie daje pole do wielu nadużyć. Przykładowo na rozwinięcie 50 km/h "w mieście" samochód ma 26 sekund. Z kolei "poza miastem", kiedy na prędkościomierzu musimy zobaczyć 120 km/h, wystarczy, że wartość ta jedynie zostanie osiągnięta. Potem samochód może natychmiast zwolnić. Czy tak właśnie kierowcy jeżdżą po drogach? Oczywiście nie.
Skoro w katalogowe spalanie nie warto wierzyć, to na czym się oprzeć? Z pomocą przychodzą nam sami kierowcy. Sporą i dobrze zorganizowaną społeczność zmotoryzowanych tworzą użytkownicy portalu spritmonitor.de. Na kolejnych slajdach przedstawimy modele, które według raportów internautów charakteryzują się najmniejszym apetytem na paliwo.