Najbardziej oszczędne samochody benzynowe
Na kolejnych slajdach przedstawimy modele, które według raportów internautów charakteryzują się najmniejszym apetytem na paliwo.
Dane od użytkowników
Osoby, które najczęściej jeżdżą po mieście, rzadko decydują się na auto z silnikiem Diesla. Nie ma im się co dziwić. Współczesne motory wysokoprężne to konstrukcje drogie w produkcji, serwisowaniu i naprawach. Ich zakup zwraca się po przejechaniu zawrotnej liczby kilometrów, a w przypadku aut z rynku wtórnego, okupiony jest sporym ryzykiem wystąpienia kosztownej awarii. Który model jednak wybrać, jeśli naszym priorytetem jest spalanie? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest prosta, bo katalogowe zużycie paliwa wyraźnie różni się od tego prawdziwego.
Koncern PSA, do którego należą Citroen i Peugeot, jako pierwszy w Europie ujawnił dane z drogowych testów. Okazało się, że poszczególne modele tych marek w rzeczywistości potrzebowały od ponad 30 do niespełna 50 proc. więcej, niż wskazywały katalogi. Skąd ta różnica? W Unii Europejskiej zużycie paliwa samochodów określa się, wykorzystując Nowy Europejski Cykl Pomiarowy (oryginalny skrót NEDC).
Zimny samochód zostaje uruchomiony i na rolkach w laboratorium przejeżdża cztery dwustusekundowe cykle ze średnią prędkością 18,7 km/h i maksymalną 50 km/h. Próba zaplanowana jest tak, jakby auto pokonało odległość nieco ponad 4 km, a podczas testu stało w sumie przez 4 minuty, co daje 20 proc. trwania całego pomiaru. Cykl pozamiejski trwa 400 sekund, podczas których samochód porusza się ze średnią prędkością 62,6 km/h i maksymalną 120 km/h. Taki sposób dokonywania pomiaru sam w sobie daje pole do wielu nadużyć. Przykładowo na rozwinięcie 50 km/h "w mieście" samochód ma 26 sekund. Z kolei "poza miastem", kiedy na prędkościomierzu musimy zobaczyć 120 km/h, wystarczy, że wartość ta jedynie zostanie osiągnięta. Potem samochód może natychmiast zwolnić. Czy tak właśnie kierowcy jeżdżą po drogach? Oczywiście nie.
Skoro w katalogowe spalanie nie warto wierzyć, to na czym się oprzeć? Z pomocą przychodzą nam sami kierowcy. Sporą i dobrze zorganizowaną społeczność zmotoryzowanych tworzą użytkownicy portalu spritmonitor.de. Na kolejnych slajdach przedstawimy modele, które według raportów internautów charakteryzują się najmniejszym apetytem na paliwo.
10. Spalanie - 6,0 l/100 km
Średnie spalanie na poziomie 6 l na 100 km zanotowały trzy samochody:
Smart Fortwo: 0,7 l, 61 KM i 1,0 l, 70 KM
Honda CR-Z: samochód hybrydowy, 124 KM lub 137 KM
Seat Ibiza: 1.0 EcoTSI (95 KM), 1,2 TSI (90 KM)
9. Spalanie - 5,8 l/100 km
Toyota IQ: 1,0 l, 68 KM
Fiat 126: 23 KM, 24 KM lub 30 KM
8. Spalanie - 5,7 l/100 km
Smart Roadster: 0,7 l, 61 KM, 82 KM lub 101 KM
Opel Karl: 1,0 l, 75 KM
Honda Civic Hybrid: 95 KM lub 110 KM
7. Spalanie - 5,6 l/100 km
Suzuki Alto: 1,0 l, 68 KM
Toyota Prius+: 136 KM
6. Spalanie - 5,5 l/100 km
Taki wynik udało się osiągnąć tylko jednemu, na dodatek rzadko spotykanemu w Polsce modelowi - Daihatsu Trevis. Japoński kei-car dysponował silnikiem o pojemności 0,7 l i mocy 58 KM.
5. Spalanie - 5,4 l/100 km
Volkswagen up!: 1,0 l, 60 KM lub 75 KM
Peugeot 108: 1,0 l, 68 KM
Peugeot 107: 1,0 l, 68 KM
Lexus CT 200-h: 136 KM
4. Spalanie - 5,3 l/100 km
Honda Insight: hybryda, 76 KM lub 98 KM
Toyota Aygo: 1,0 l, 68 KM
Honda Jazz Hybrid: 88 KM
4. Spalanie - 5,3 l/100 km
Toyota Prius: hybryda, 134 KM lub 122 KM
Seat Mii: 1,0 l, 60 KM lub 75 KM
Daihatsu Cuore: 1,0 l, 70 KM
Citroen C1: 1,0 l, 68 KM
Skoda Citigo: 1,0 l, 60 KM lub 75 KM
Toyota Auris Hybrid: 134 KM
2. Spalanie - 5,1 l/100 km
Nissan Pixo: 1,0 l, 68 KM
1. Spalanie - 4,8 l/100 km
Zwycięzca jest wyraźnie oszczędniejszy od reszty czołówki, a wynik ten zawdzięcza zastosowaniu układu hybrydowego w naprawdę małym samochodzie.
Toyota Yaris Hybrid: 100 KM
Tomasz Budzik