Najbardziej niezawodne używane samochody. Przegląd segmentów

Serwis "What Car?" opublikował wyniki swoich badań dotyczących najmniej awaryjnych modeli samochodów. To o tyle interesujące zestawienie, że bierze pod uwagę nie tylko wystąpienie usterki, ale też koszt i czas jej usunięcia. Które auta okazały się najlepsze?

Komis samochodowyKomis samochodowy
Źródło zdjęć: © WP | Mateusz Żuchowski
Tomasz Budzik

/ 9Najbardziej niezawodne używane samochody. Przegląd segmentów

Komis samochodowy
Komis samochodowy © WP | Mateusz Żuchowski

Nie ma idealnego zestawienia najbardziej niezawodnych samochodów, więc najlepiej zapoznać się z kilkoma takimi opracowaniami. Jednym z nich jest ranking "What Car?". Od innych różni się on tym, że powstaje na podstawie ankiety, w której użytkownicy danych modeli odpowiadają na pytania o ostatnie 24 miesiące eksploatacji auta. Niepewne? Poniekąd tak, bo nie ma tu twardych danych, gwarantujących bezstronność. Brytyjski ranking ma jednak i swoje zalety.

Pod uwagę brane są wszystkie usterki, a nie tylko takie, które zostały ujawnione w czasie badania technicznego (ranking GTU) lub spowodowały unieruchomienie samochodu podczas jazdy (ranking ADAC). Poza tym w rankingu "What Car?" pod uwagę bierze się też koszt naprawy auta i potrzebny na to czas. Na podstawie wszystkich tych danych określa się tzw. ranking niezawodności wyrażony w procentach. Im jest on wyższy, tym lepiej. Oto najbardziej niezawodne modele w poszczególnych segmentach.

/ 9Auta segmentu A i B

Suzuki Swift
Suzuki Swift © WP

1. Suzuki Swift (od 2017 r.) - indeks niezawodności: 99,5 proc.

Kłopoty z samochodem zgłosiło zaledwie 4 proc. użytkowników, a jedynym problemem było wyposażenie wnętrza. Wszystkie sytuacje zostały objęte gwarancją, a naprawa nie trwała dłużej niż 1 dzień.

2. Toyota Yaris Hybrid (2011-2020) - indeks niezawodności: 99,3 proc.

Usterkę w ciągu ostatnich dwóch lat zgłosiło 3 proc. użytkowników Yarisa. Problemy dotyczyły wyłącznie akumulatora 12V. Problemy zostały rozwiązane w ciągu jednego dnia i na gwarancji, ale samochody w tym czasie nie nadawały się do jazdy.

3. Toyota Yaris Hybrid (od 2020 r.) - indeks niezawodności: 97,9 proc.

Usterkę zaliczyło 6 proc. aut. Wszystkie dotyczyły elektryki związanej z układem napędowym i zostały naprawione na gwarancji. Auta pozostały na chodzie, ale w niektórych przypadkach naprawa trwała ponad tydzień.

/ 9Samochody kompaktowe

BMW serii 1
BMW serii 1 © WP | Mariusz Zmysłowski

1. BMW serii 1 (2011 - 2019) - indeks niezawodności: 100 proc.

Żaden z użytkowników tego modelu nie zgłosił w ankiecie "What Car?" jakiejkolwiek usterki.

2. Hyundai Ioniq Hybrid (2017 - 2022) - indeks niezawodności: 99,2 proc.

Kłopoty z koreańskim samochodem zgłosiło 3 proc. użytkowników. Najczęściej dotyczyły one karoserii lub systemu nawigacji. W każdym przypadku naprawa została wykonana w ciągu dnia i na gwarancji, a samochodami dało się jeździć mimo usterki.

3. Mini Clubman (od 2015 r.) - indeks niezawodności: 97,9 proc.

Problemy z samochodem w ciągu ostatnich dwóch lat zgłosiło 11 proc. użytkowników modelu. Wszystkie dotyczyły karoserii. Mimo wystąpienia usterki wszystkie auta nadawały się do jazdy. Dwie trzecie zostało naprawionych w ciągu jednego dnia i dwie trzecie przypadków załatwiono na gwarancji. Pozostali kierowcy zapłacili do 100 funtów (510 zł).

/ 9Auta segmentu D i E

Lexus IS
Lexus IS © WP | Rafał Warecki

1. Lexus IS (2013 - 2021) - indeks niezawodności: 98,0 proc.

12 proc. użytkowników japońskiego sedana zgłosiło usterki w ciągu ostatnich 24 miesięcy. Wszystkie zostały naprawione na gwarancji, a w przypadku procedura nie trwała dłużej niż dzień.

2. BMW serii 5 – benzynowe (od 2017 r.)

15 proc. użytkowników benzynowej wersji tego modelu zgłosiło usterki (w przypadku diesli było to 20 proc.). 80 proc. aut zostało naprawionych za darmo (w przypadku diesli tylko 25 proc.). 40 proc. napraw wykonano w ciągu jednego dnia, ale w przypadku 20 proc. wszystko zajęło więcej niż tydzień.

3. BMW serii 3 - benzynowe i PHEV (od 2019 r.) - indeks niezawodności: 96,4 proc.

Kłopoty zgłosiło 13 proc. użytkowników modelu. Najczęściej dotyczyły one silnika, elektryki i systemu rozrywki. 96 proc. dotkniętych usterkami aut naprawiono na gwarancji.

/ 9Małe SUV-y

Suzuki Ignis
Suzuki Ignis © WP | Maciej Gomułka

1. Suzuki Ignis (od 2016 r.) - indeks niezawodności: 99,4 proc.

Tylko 5 proc. użytkowników tego modelu zgłosiło usterki. Dotyczyły one skrzyni biegów i sprzęgła. Brzmi poważnie, ale naprawa w żadnym przypadku nie trwała dłużej niż dzień, a całość została uregulowana w ramach gwarancji.

2. Mazda CX-3 (2016-2023) - indeks niezawodności: 98,3 proc.

Usterki zgłosiło 10 proc. użytkowników i dotyczyły one karoserii lub hamulców. Wszystkie przypadki zostały naprawione za darmo, a wszystko trwało nie dłużej niż tydzień.

3. Hyundai Kona (2017-2023) - indeks niezawodności: 98,2 proc.

10 proc. użytkowników tego modelu (bez uwzględnienia odmiany elektrycznej) zgłosiło usterkę. Problemy dotyczyły nawigacji, elektroniki silnika i niezwiązanej z jednostką napędową. Wszystkie naprawy zostały przeprowadzone w ramach gwarancji.

/ 9Rodzinne SUV-y

Lexus NX
Lexus NX © WP | Tomasz Budzik

1. Lexus NX (2014-2021) - indeks niezawodności: 99,8 proc.

NX może nigdy nie zrobił takiej kariery jak jego niemieccy konkurencji, ale odwdzięcza się niezawodnością. Tylko 2 proc. użytkowników modelu zgłosiło usterki w ciągu ostatnich 2 lat. Wszystkie zostały naprawione w ciągu dnia i na koszt producenta.

2. Lexus NX (od 2021 r.) - indeks niezawodności: 99,4 proc.

Nie chcesz starszego NX-a? Nowy też jest bez zarzutu. Usterki zgłosiło 5 proc. użytkowników tego auta – dotyczyły one mniejszych problemów elektrycznych. Wszystkie przypadki zostały naprawione w ciągu dnia na koszt Lexusa.

3. Lexus UX (od 2019 r.) - indeks niezawodności: 99,3 proc.

Na usterki mniejszego SUV-a japońskiej marki narzekało 3 proc. użytkowników. Dotyczyły one tylko systemu rozrywki i nawigacji. Wszystkie naprawy zostały przeprowadzone za darmo, ale trwały ponad tydzień.

/ 9Duże SUV-y

Toyota RAV4
Toyota RAV4 © WP | Maciej Gomułka

1. Toyota RAV4 Hybrid (od 2019 r.) - indeks niezawodności: 98,7 proc.

Tylko 2 proc. użytkowników japońskiego SUV-a w wersji hybrydowej zgłosiło usterki. Dotyczyły one akumulatora, systemu nawigacji i elektryki niezwiązanej z silnikiem. Naprawa połowy aut trwała do 7 dni, a jednej czwartej dłużej. 75 proc. przypadków załatwiono na gwarancji, a pozostali kierowcy zapłacili za naprawę do 200 funtów (1 tys. zł).

2. Lexus RX (2016-2022) - indeks niezawodności: 98,6 proc.

Problemy z samochodem zaznaczyło 8 proc. ankietowanych właścicieli RX-a. Awarie dotyczyły układu paliwowego lub elektroniki związanej z silnikiem. Wszystkie naprawy wykonano w ramach gwarancji i wszystkie samochody pozostały na chodzie mimo usterek. Czas oczekiwania w niektórych przypadkach sięgał jednak tygodnia.

3. Volvo XC60 – benzynowe i hybrydowe (od 2017 r) - indeks niezawodności: 97,7 proc.

Wśród ankietowanych właścicieli tego modelu 12 proc. wskazało na usterki w ciągu ostatnich 24 miesięcy. Dotyczyły one silnika, akumulatora lub karoserii. Wszystkie auta zostały naprawione na gwarancji, a dwie trzecie w ciągu jednego dnia.

/ 9Auta elektryczne klasycznych segmentów

Mini Cooper SE
Mini Cooper SE © WP | Michał ZIeliński

1. Mini Cooper SE (od 2020 r.) - indeks niezawodności: 97,6 proc.

Kłopoty z samochodem zaznaczyło 7 proc. użytkowników tego modelu. Usterki dotyczyły akumulatora i silnika elektrycznego, ale nie były na tyle poważne, by unieruchomić auto. Wszystkie naprawy zostały wykonane na gwarancji.

2. Volkswagen e-Golf (2014-2020) - indeks niezawodności: 97,2 proc.

Wśród ankietowanych użytkowników tego auta 14 proc. zgłosiło problemy – zwykle z hamulcami i systemem informacji oraz rozrywki. Auta pozostały na chodzie i wszystkie zostały naprawione w ramach gwarancji. W przypadku połowy trwało to krócej niż tydzień, a w przypadku połowy dłużej.

3. Nissan Leaf (od 2019 r.) - indeks niezawodności: 96,9 proc.

Tylko 9 proc. użytkowników Leafa miało z nim problemy – dotyczyły one układu kierowniczego, elektroniki, skrzyni przekładni i wyposażenia wnętrza. Wszystkie usterki naprawiono za darmo, ale w przypadku 60 proc. trwało to dłużej niż tydzień.

/ 9Elektryczne SUV-y

Ford Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E © WP | Tomasz Budzik

1. Ford Mustang Mach-E (od 2020 r.) - indeks niezawodności: 100 proc.

Żaden z użytkowników amerykańskiego auta nie zgłosił jakiejkolwiek usterki.

2. BMW iX3 (od 2021 r.) - indeks niezawodności: 99,3 proc.

Usterki zgłosiło 6 proc. użytkowników aut, a jedynym kłopotliwym obszarem był system informacji i rozrywki. Naprawa została wykonana w ciągu jednego dnia i za wszystko zapłacił producent.

3. Tesla Model Y (od 2021 r.) - indeks niezawodności: 97,4 proc.

Wśród ankietowanych użytkowników Modelu Y 12 proc. zgłosiło usterki. Dotyczyły one karoserii, systemu rozrywki i informacji oraz niezwiązanej z silnikiem elektryki. Wszystkie przypadki zostały rozwiązane na gwarancji, a 80 proc. aut naprawiono w ciągu dnia.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3