Bezpieczna i szybka podróż samochodem? W Polsce na większości dróg krajowych to pojęcie zupełnie nieznane. Mimo to jest lepiej, niż jeszcze przed kilkoma laty. Na poprawę bezpieczeństwa wpłynęło powstanie autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic miast.
Potrącenie pieszego, a także zderzenie czołowe i boczne to zdarzenia drogowe, w wyniku których Polacy najczęściej ponoszą śmierć lub zostają ciężko ranni. O ile te pierwsze najczęściej mają miejsce w terenie zabudowanym, kolejne częściej spotyka się poza nim. Najbardziej niebezpieczne okazują się tu drogi krajowe; zazwyczaj oferują one jeden pas ruchu w każdą stronę i są niemiłosiernie zatłoczone. GDDKiA zarządza siecią ponad 17,5 tys. km dróg krajowych. Tylko 1,8 tys. km spośród nich stanowią autostrady i drogi ekspresowe. Te pierwsze są jednak najczęściej płatne, co zniechęca zmotoryzowanych do poruszania się nimi. Jak wynika z danych zebranych przez Euro RAP, międzynarodową organizację zajmującą się poprawą bezpieczeństwa w transporcie, w Polsce 37 proc. całego ruchu samochodowego odbywa się właśnie na drogach krajowych. Jednocześnie ma na nich miejsce 19 proc. wypadków, w których ginie 35 proc. spośród ofiar wszystkich kolizji.
Czarne i czerwone odcinki stanowią 68 proc. długości polskich dróg krajowych. Na pierwszych z nich - 33,5 proc. długości dróg krajowych - w latach 2009-2011 miało miejsce aż 46 proc. poważnych wypadków. Najbezpieczniejsze drogi krajowe znajdują się w woj. śląskim, podlaskim i wielkopolskim. Najgorzej jest zaś w woj. lubelskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i małopolskim. Wystarczy rzut oka na podobną mapę sporządzoną dla Niemiec, by stwierdzić, że sytuacji w Polsce z pewnością nie możemy określić jako dobrej. Jeśli jednak sięgniemy do archiwalnych danych policji, okaże się, że i tak znacznie się poprawiło. W porównaniu z sytuacją sprzed dwudziestu laty liczba śmiertelnych ofiar wypadków zmniejszyła się o połowę. Poprawa będzie jeszcze bardziej widoczna, jeśli uświadomimy sobie, jak mocno w tym czasie wzrosła liczba użytkowanych w Polsce samochodów.
Do najbardziej niebezpiecznych odcinków dróg krajowych w kraju należą:
DK02 Warszawa - Mińsk Mazowiecki
DK02 Mińsk Mazowiecki - Kałuszyn
DK04 Brzesko - Wojnicz
DK05 Śmigiel - Leszno
DK07 Lubień - Rabka
DK10 Lubicz - Lipno
DK12 Lublin - Piaski
DK19 Lubartów - Lublin
DK35 Wałbrzych - Świebodzice
DK47 Rabka - Nowy Targ
DK73 Kielce - Morawica
DK74 Radlin - Wola Jachowa
DK82 Lublin - Łęczna
Mapa najbardziej niebezpiecznych dróg stworzona przez EuroRAP powstała w oparciu o statystyki wypadków z lat 2009-2011. Jaki będzie rok 2012? Jak podaje Komenda Główna Policji, od stycznia do października 2012 odnotowano 30 970 wypadków drogowych, w których zginęło 2 920 osób, a 38 497 zostało rannych. W porównywalnym okresie roku 2011 było to 32 959 wypadków, 3 391 zabitych oraz 41 013 rannych. Wiele wskazuje więc na to, że będzie lepiej niż w 2011 roku.
Źródło: EuroRAP
tb, moto.wp.pl