Nadchodzi nowe Audi A5 Sportback
Marka z czterema pierścieniami prezentuje nową koncepcję samochodu: Audi A5 Sportback łączy w sobie cechy różnych typów aut. Ma być eleganckie jak coupé, komfortowe jak limuzyna i praktyczne jak kombi. Po wersjach coupé i cabriolet model Sportback jest trzecim członkiem rodziny A5 i otwiera nowy segment.
Z ciekawą stylistyką i mocnymi silnikami TFSI, FSI i TDI Audi A5 Sportback pojawi się w salonach na przełomie września i października. Jak będzie wyglądać w całej okazałości? Na razie muszą nam wystarczyć zdjęcia i rysunki, dostarczone przez producenta. 5-drzwiowe coupé ma wyróżniać się sportowo rozciągniętą linią. Przypominającą coupé sylwetkę uzyskano dzięki obniżeniu wysokości nadwozia o 36 milimetrów w porównaniu z limuzyną A4, opadającym bardzo długim liniom dachu, krótkim zwisom z przodu i z tyłu, długiemu rozstawowi osi (2810 mm) oraz czterem pozbawionym ram drzwiom. Nowy projekt pokrywy bagażnika ma gwarantować wysoką funkcjonalność, prawie jak w modelach Avant.
Audi A5 Sportback ma być mieszanką coupé i kombi. Pojemność bagażnika – 480 litrów – zbliżona jest do możliwości modelu A4 Avant. Przy złożonej tylnej kanapie uzyskamy aż 980 litrów. A5 Sportback ma przy tym zapewniać wysoki komfort podróżowania na wszystkich miejscach oraz wygodne wsiadanie i wysiadanie przez każde drzwi. Mimo mniejszej wysokości nadwozia, niż w przypadku limuzyny A4, i opadającemu ku tyłowi dachowi pasażerowie będą mieli porównywalną przestrzeń na nogi i nad głowami.
Wszystkie, zastosowane w tym modelu jednostki napędowe są silnikami z bezpośrednim wtryskiem: jednostki wysokoprężne to TDI z układem Common Rail, silniki benzynowe wykorzystują technologię FSI. Wszystkie jednostki spełniają normę emisji spalin EU5, a silniki wysokoprężne wyposażono seryjnie w filtr cząstek stałych.
Początkowo A5 Sportback będzie oferowane z dwoma silnikami benzynowymi i trzema wysokoprężnymi. Jednostki benzynowe 2.0 TFSI quattro o mocy 211 KM i momencie obrotowym 350 Nm oraz 3,2-litrowy V6 o mocy 265 KM z napędem quattro wyposażono w Audi valvelift system. To układ sterowania skokiem zaworów, pozwalający na uzyskanie większej mocy i wyższego momentu obrotowego przy mniejszym zużyciu paliwa. Na początku sprzedaży będzie można wybrać jeden z trzech silników wysokoprężnych: 2.0 TDI z sześciobiegową skrzynią manualną i systemem Start-Stop, dysponujący mocą 170 KM i 350 Nm, a także wersję 2.7 TDI 190 KM, 400 Nm oraz trzylitrowy silnik V6 TDI z napędem na wszystkie koła, dysponujący mocą 240 KM i wysokim momentem obrotowym - 500 Nm.
Nowy system ESP z elektroniczną blokadą poprzeczną przedniej osi, podobnie jak w coupe i kabriolecie, przy napędzie na przednią oś zapewni lepszą sterowność i kompensację reakcji na zmianę obciążenia, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo jazdy.
Ciekawym rozwiązaniem jest Audi drive select. Pozwala on kierowcy na wybór jednej z trzech charakterystyk reakcji na pedał gazu, punktów zmiany przełożenia siedmiobiegowej przekładni S tronic lub multitronic oraz wspomagania układu kierowniczego. Elementami tego systemu są: adaptacyjna regulacja amortyzatorów, dynamiczny układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem, a dla 3.0 TDI i 3.2 FSI – quattro ze sportowym mechanizmem różnicowym. Jeżeli A5 Sportback posiada system obsługowy MMI, kierowca będzie mieć do dyspozycji czwarty, dowolnie programowany tryb pracy.