Na Śląsku najmniejsze ryzyko śmierci w wypadku drogowym
W woj. śląskim jest najmniejsze w Polsce zagrożenie śmiercią w wypadku drogowym - wynika ze statystyk policji. Ryzyko to w tym regionie, jako jedynym w kraju, określane jest jako niskie, porównywalne z krajami Europy Zachodniej.
Informację o stanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym w woj. śląskim przedstawił na poniedziałkowej sesji sejmiku regionu naczelnik wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach młodszy inspektor Andrzej Trzciński. Policjant przytoczył m.in. podane przez Komendę Główną Policji współczynniki liczb zabitych w wypadkach w poszczególnych województwach w ub. roku w odniesieniu do 100 000 mieszkańców. Wynoszący 5,7 wskaźnik dla woj. śląskiego jest najniższy w Polsce. Kolejną wartość (6,1) ma woj. małopolskie; najwyższą (14,6) - woj. mazowieckie (bez komendy stołecznej, na terenie której wskaźnik wynosi 7,2). - Tylko woj. śląskie jest porównywalne jako województwo z Europą. Tylko my mamy to ryzyko niskie i jesteśmy w tej chwili na poziomie pozwalającym mówić, że jesteśmy "zieloną wyspą Polski". Większość województw w Polsce jest tak naprawdę zagrożona ryzykiem wysokim - wskazał Trzciński.
Gorzej woj. śląskie wypadło w zestawieniu wskaźników zagrożenia wypadkiem (97,7; podczas gdy w najlepszym woj. kujawsko-pomorskim 56,2), a także ryzyka odniesienia ran w wypadku (118,7; gdy w najlepszym woj. kujawsko-pomorskim 64,8). Współczynnik śmiertelności w wypadkach w woj. kujawsko-pomorskim w ub. roku wyniósł 8,5. Trzciński akcentował m.in., że w woj. śląskim od 2003 r. do 2012 r. liczba zarejestrowanych pojazdów samochodowych i ciągników wzrosła o blisko milion - z 1,72 mln w 2003 r. do 2,71 mln w poprzednim roku. W całym kraju liczba ta wzrastała w tym czasie z 15,9 mln do 24,88 mln. Woj. śląskie jest przeciętnie najbardziej obciążone ruchem w kraju (w 2010 r. tzw. średni dobowy ruch pojazdów na drogach krajowych przekraczał 18 000 pojazdów, a w kolejnym woj. małopolskim - ok. 13 000). W tym regionie znajduje się też najbardziej obciążony odcinek drogi w Polsce (S86 Sosnowiec-Katowice - ponad 104 000 pojazdów na dobę; kolejny, w podwarszawskich Jankach - ponad 61 000 pojazdów na dobę).
Mimo wzrostu liczby pojazdów, w całej Polsce, jak i w woj. śląskim spada liczba wypadków drogowych. W 2009 było ich odpowiednio prawie 44 300 i niespełna 5 600, a w 2013 r. - ponad 35 800 oraz ponad 4 500 Liczba zabitych na drogach spadała w tych latach (w Polsce i w woj. śląskim) z 4 577 i 415 osób do 3 351 i 266 osób. Wartości odnoszące się do rannych spadły z 56 166 oraz 6 883 osób do 44 017 i 5 491 osób. Wokół podobnych wartości w Polsce i w woj. śląskim oscylują roczne podsumowania kolizji. W latach 2009-2013 w całym kraju liczby te wahały się między 419 000 w 2010 r. i 341 000 w 2012 r. (w ub. roku ponad 355 000), a w woj. śląskim w tych samych latach między 50 300 i 41 300 (w ub. roku blisko 44 700). W całej Polsce (i w woj. śląskim) spada liczba zdarzeń drogowych spowodowanych przez kierujących pod wpływem alkoholu. W 2009 r. w kraju było ich ponad 13 200 (w regionie prawie 2 100), a w 2013 r. - 10 100 (w regionie niespełna 1 400). Wokół podobnych wartości (w kraju i w województwie) wahają się liczby
złapanych pijanych kierowców. O ile w skali Polski w ostatnich pięciu latach było to między 163 000, a 183 000 takich osób rocznie, w woj. śląskim przedział ten wynosił 15,2-16,3 tys. rocznie. Jednocześnie w woj. śląskim liczba przeprowadzonych badań pod tym kątem wzrosła z 217 300 w 2009 r. do 1,527 mln - w ub.r. Było to możliwe, dzięki m.in. zaopatrzeniu policjantów w obecnie 249 tzw. testerów - urządzeń, które pozwalają na masowe kontrole obecności alkoholu w wydychanym powietrzu.
Niezależnie od tego w ciągu ostatnich czterech lat o blisko 240 wzrosła liczba etatów w całej śląskiej drogówce - do 1 144 na 1 stycznia 2014. Policjanci ci często uczestniczą w tzw. działaniach wzmożonych (typu akcja "prędkość") - prócz działań ogólnopolskich, prowadzone są dodatkowe - na skalę województwa. Śląska drogówka prowadzi też własne kampanie edukacyjne i społeczne, m.in. skierowane do pieszych, młodych kierowców czy motocyklistów.