Motoryzacja/ Samar: rośnie produkcja aut w Polsce
Od początku tego roku do końca września wyprodukowano w Polsce 559 607 samochodów osobowych i dostawczych, o 5,8 proc. (30 798 sztuk) więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - poinformował w poniedziałek instytut Samar.
Tylko we wrześniu z taśm montażowych fabryk zjechało 70 897 pojazdów, o ponad 52 proc. więcej niż w poprzednim miesiącu, a o 3,4 proc. więcej niż przed rokiem.
We wrześniu wyprodukowano 61 064 aut osobowych, o 51,1 proc. więcej niż przed miesiącem, a o 4,6 proc. więcej niż przed rokiem.
Po trzech kwartałach tego roku wyprodukowano w Polsce 479 581 aut osobowych, o 6,8 proc. (30 467 aut) więcej niż przed rokiem.
W ciągu 9 miesięcy, w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego, produkcja wzrosła w należących do Fiata zakładach w Tychach - o 17,9 proc. do 246 108 sztuk i w żerańskiej FSO - o 51,2 proc. do 48 526 sztuk. Spadła natomiast produkcja w gliwickiej fabryce Opla - o 8 proc. do 130 364 aut i w poznańskiej fabryce Volkswagena - o 17,9 proc. do 54 548 sztuk. Intrall nie wyprodukował we wrześniu ani jednego auta osobowego, a tegoroczna produkcja zamknęła się liczbą 35 sztuk (-77,7 proc.).
Rośnie eksport wytworzonych w Polsce samochodów osobowych. Od początku roku za granicę trafiło 464 796 sztuk, co stanowi 96,9 proc. rynku (przed rokiem było to 96,3 proc. rynku).
We wrześniu w fabrykach w Polsce wyprodukowano 9 833 pojazdy dostawcze, o ponad 58 proc. więcej niż w sierpniu, a o 3,4 proc. mniej niż przed rokiem.
Łącznie w ciągu trzech kwartałów br. z taśm montażowych zjechało 80 026 zbudowanych w Polsce samochodów użytkowych, o 0,4 proc. więcej niż przed rokiem.
Coraz większy udział w rynku aut dostawczych ma zakład Volkswagena w Poznaniu, w którym wyprodukowano od początku roku 67 941 aut, o 20,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Tym samym VW Poznań zwiększył swoją dominację na rynku z 70,5 do 84,9 proc.
Inaczej przedstawia się produkcja Fiata w Tychach. Powstało tam w tym roku 12 012 aut dostawczych, o 46,6 proc. mniej niż rok wcześniej, a udział tego producenta w rynku zmalał z 28,2 do 15,0 proc.
Marginalne znaczenie ma obecnie Intrall, którego produkcja zatrzymała się na poziomie 73 pojazdów.
Również i w tej kategorii samochodów z miesiąca na miesiąc zwiększa się udział pojazdów przeznaczonych na eksport - 94,8 proc. obecnie wobec 92,6 proc. przed rokiem.