Motoryzacja/ Samar: emisja dwutlenku węgla przez auta poniżej średniej europejskiej

Średni poziom emisji dwutlenku węgla przez nowe samochody osobowe w Polsce wynosi średnio 155 g/km - podali eksperci instytutu Samar w przesłanym dziś do PAP raporcie.

Średnia europejska jest nieco wyższa i wynosi - według Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA - 160 g/km. Różnica jest wynikiem nieco innej struktury sprzedaży. W naszym kraju większy jest udział w rynku samochodów mniejszych.

W Polsce emisja dwutlenku węgla z samochodów spalinowych stanowi 10,64 proc. (dane z 2004 roku) ogółu emitowanego CO2. Największym trucicielem jest tu przemysł energetyczny (57,06 proc.), a po nim w przemysł wytwórczy i budownictwo (12,7 proc.).

Jeżeli wziąć pod uwagę poszczególne segmenty aut, to - według Samaru - największa średnia ważona emisja CO2 należy do samochodów luksusowych (254 g/km), a następnie samochodów sportowych (218 g/km) oraz terenowych (215 g/km).

Najniższą wartością może pochwalić się segment mini plus (128 g/km), do którego należy m. in. Fiat Panda. Dwa najpopularniejsze segmenty w Polsce: samochody małe i kompaktowe emitują średnio, odpowiednio 141 g/km i 152 g/km.

"Najczystszym" producentem na polskim rynku jest Smart (średnia dla marki to 114 g/km). Na kolejnych miejscach w tym rankingu znajdują się w kolejności: Fiat (145 g/km), Peugeot (146 g/km), a po nim ex equo z wynikiem 147 g/km Kia, Opel i Skoda.

Pierwszą 20. najmniej ekologicznych modeli otwiera Mercedes klasy M w specyfikacji AMG (392 g/km CO2). Niechlubna czołówka tego rankingu wyposażona jest w silniki benzynowe, z których najmniejszy ma pojemność 4.2 litra. Aż 15 z nich to modele mieszczące się w segmencie samochodów terenowych.

Natomiast hybrydowa Toyota Prius emitując 104 g/km, jest najczystszym pojazdem z silnikiem benzynowym.

Eksperci Samaru obliczyli, ile CO2 wyemitowałyby modele danego producenta (uwzględniając sprzedaż za 8 miesięcy br.), przejeżdżając rocznie 25 tys. km. Przy sprzedaży 194 474 samochodów emisja CO2 wyniosłaby 754 711 ton. Licząc w ten sposób, wśród firm - a oczywiście poziom emisji jest ściśle związany z wielkością sprzedaży samochodów - największy udział w całkowitej emisji CO2 przez nowe samochody osobowe w Polsce ma Toyota (91 451 ton), dla której średnia ważona emisja dwutlenku węgla wynosi 150 g/km. Dalej w kolejności są firmy, zajmujące analogiczne miejsce w rankingu sprzedaży: Skoda (79 496 ton, średnio 147 g/km), Fiat (68 045 ton, 145 g/km), Opel (63 855 ton, 147 g/km) i Ford (54 955 ton, 154 g/km).

Najniższą średnią emisją dwutlenku węgla może pochwalić się Smart - 114 g/km. Jednak nawet tak ekologiczny producent, przy sprzedaży 85 sztuk wyprodukowałby ponad 240 ton CO2.

Jak podkreślają eksperci Samaru, analiza ta obejmuje zaledwie fragment całego rynku motoryzacyjnego w Polsce i to ten "najczystszy". Zdecydowanie więcej dwutlenku węgla emitują samochody ciężarowe, autobusy, a także stare samochody osobowe, których wiek przekracza 10 lat, a ich udział w imporcie wciąż stanowi blisko 45 proc.

W trosce o obniżenie efektu cieplarnianego w lutym bieżącego roku Komisja Europejska podjęła decyzję o obniżeniu emisji dwutlenku węgla do poziomu 120 g/km do 2012 roku.

Natomiast długofalowa strategia UE zakłada, że w 2020 roku nowo produkowane samochody będą emitowały nie więcej niż 95 gramów CO2 na kilometr.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy