Motoryzacja/ Samar: emisja dwutlenku węgla przez auta poniżej średniej europejskiej
Średni poziom emisji dwutlenku węgla przez nowe samochody osobowe w Polsce wynosi średnio 155 g/km - podali eksperci instytutu Samar w przesłanym dziś do PAP raporcie.
Średnia europejska jest nieco wyższa i wynosi - według Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA - 160 g/km. Różnica jest wynikiem nieco innej struktury sprzedaży. W naszym kraju większy jest udział w rynku samochodów mniejszych.
W Polsce emisja dwutlenku węgla z samochodów spalinowych stanowi 10,64 proc. (dane z 2004 roku) ogółu emitowanego CO2. Największym trucicielem jest tu przemysł energetyczny (57,06 proc.), a po nim w przemysł wytwórczy i budownictwo (12,7 proc.).
Jeżeli wziąć pod uwagę poszczególne segmenty aut, to - według Samaru - największa średnia ważona emisja CO2 należy do samochodów luksusowych (254 g/km), a następnie samochodów sportowych (218 g/km) oraz terenowych (215 g/km).
Najniższą wartością może pochwalić się segment mini plus (128 g/km), do którego należy m. in. Fiat Panda. Dwa najpopularniejsze segmenty w Polsce: samochody małe i kompaktowe emitują średnio, odpowiednio 141 g/km i 152 g/km.
Pierwszą 20. najmniej ekologicznych modeli otwiera Mercedes klasy M w specyfikacji AMG (392 g/km CO2). Niechlubna czołówka tego rankingu wyposażona jest w silniki benzynowe, z których najmniejszy ma pojemność 4.2 litra. Aż 15 z nich to modele mieszczące się w segmencie samochodów terenowych.
Natomiast hybrydowa Toyota Prius emitując 104 g/km, jest najczystszym pojazdem z silnikiem benzynowym.
Eksperci Samaru obliczyli, ile CO2 wyemitowałyby modele danego producenta (uwzględniając sprzedaż za 8 miesięcy br.), przejeżdżając rocznie 25 tys. km. Przy sprzedaży 194 474 samochodów emisja CO2 wyniosłaby 754 711 ton. Licząc w ten sposób, wśród firm - a oczywiście poziom emisji jest ściśle związany z wielkością sprzedaży samochodów - największy udział w całkowitej emisji CO2 przez nowe samochody osobowe w Polsce ma Toyota (91 451 ton), dla której średnia ważona emisja dwutlenku węgla wynosi 150 g/km. Dalej w kolejności są firmy, zajmujące analogiczne miejsce w rankingu sprzedaży: Skoda (79 496 ton, średnio 147 g/km), Fiat (68 045 ton, 145 g/km), Opel (63 855 ton, 147 g/km) i Ford (54 955 ton, 154 g/km).
Najniższą średnią emisją dwutlenku węgla może pochwalić się Smart - 114 g/km. Jednak nawet tak ekologiczny producent, przy sprzedaży 85 sztuk wyprodukowałby ponad 240 ton CO2.
Jak podkreślają eksperci Samaru, analiza ta obejmuje zaledwie fragment całego rynku motoryzacyjnego w Polsce i to ten "najczystszy". Zdecydowanie więcej dwutlenku węgla emitują samochody ciężarowe, autobusy, a także stare samochody osobowe, których wiek przekracza 10 lat, a ich udział w imporcie wciąż stanowi blisko 45 proc.
W trosce o obniżenie efektu cieplarnianego w lutym bieżącego roku Komisja Europejska podjęła decyzję o obniżeniu emisji dwutlenku węgla do poziomu 120 g/km do 2012 roku.
Natomiast długofalowa strategia UE zakłada, że w 2020 roku nowo produkowane samochody będą emitowały nie więcej niż 95 gramów CO2 na kilometr.