Motocykliści biorą tylko OC. Jest jedna opcja, którą warto dokupić

Właściciele motocykli w odróżnieniu od kierowców samochodów w zdecydowanej większości ograniczają się do wykupienia obowiązkowej polisy OC. Inne ubezpieczenia są rzadkością. Z jednej strony jest to zrozumiałe, a z drugiej to duży błąd.

W razie nawet niewielkiego wypadku można otrzymać odszkodowanie z ubezpieczenia NNW.W razie nawet niewielkiego wypadku można otrzymać odszkodowanie z ubezpieczenia NNW.
Źródło zdjęć: © Getty Images | KarenMower
Szymon Jasina

Ubezpieczenie OC (od odpowiedzialności cywilnej) jest dla motocykli obowiązkowe tak samo jak dla samochodów. Właściciele jednośladów mogą przy tym cieszyć się dużo niższymi stawkami. To logiczne - motocyklami jeździ się mniej, a w razie kolizji przeciętne zniszczenia dokonane przez taką maszynę będą mniejsze niż przez półtoratonowy samochód. Jednak te dwie grupy zmotoryzowanych różni jeszcze jedna rzecz w kwestii ubezpieczeń – popularność rozszerzania ich zakresu.

W przypadku samochodów aż 75-80 proc. kierowców decyduje się na przynajmniej jeden dodatek do polisy OC (najpopularniejszym jest assistance) – wynika z podsumowania 2020 r. towarzystwa ubezpieczeniowego Compensa. W przypadki tej firmy dla motocykli sytuacja wygląda dokładnie odwrotnie – tylko w przypadku 20 proc. motocykli i skuterów ich właściciele wybierają coś więcej niż obowiązkowe OC.

Choć odnotowano wzrost w stosunku do 2019 r., to nadal oznacza, że 80 proc. motocyklistów bierze przepisowe minimum. Jak podaje Compensa, najpopularniejszą opcją dodatkową wśród motocyklistów jest NNW - ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków wybiera 16 proc. właścicieli jednośladów. Z jednej strony fakt, że jest to najpopularniejsza opcja nie powinien dziwić, a z drugiej może zaskakiwać, że stosunkowo mało osób się na nią decyduje.

NNW jest ubezpieczeniem, z którego dostaniemy odszkodowanie w razie uszczerbku na zdrowiu, a w przypadku motocykla o to nietrudno. Nawet niewielka kolizja czy wywrócenie się na drodze może doprowadzić do obtarć i ran. W takiej sytuacji przy ubezpieczeniu NNW można dostać rekompensatę, która nawet nie tyle pokryje koszty leczenia czy po prostu plastrów, ale będzie finansowym pocieszeniem dla poszkodowanego.

Łatwość doznania kontuzji na motocyklu zatem oznacza, że jest to opcja, którą warto wybrać. Co ciekawe, jest ona kilka razy popularniejsza w przypadku kierowców samochodów, którzy wybierają NNW w 60 proc. przypadków. Należy też zwrócić uwagę na fakt, że przy jednośladach z silnikami o pojemności powyżej 250 cm3 już 50 proc. motocyklistów decyduje się na NNW, a przecież na słabszych maszynach też łatwo nawet niewielkie obrażenia.

Nie powinno dziwić, że inne opcje są już mniej popularne. Assistance wybiera 6 proc. motocyklistów. Natomiast polisa AC wykupiona jest zaledwie dla 2 proc. jednośladów. Dzieje się tak dlatego, że ubezpieczenia tego typu dla motocykli są bardzo drogie, a w stosunku do wartości pojazdów kwoty te wyglądają zawrotnie. Oczywiście jest to łatwe do wytłumaczenia – w razie wypadku motocykl z dużym prawdopodobieństwem ulega poważnemu uszkodzeniu, co przekłada się na duże koszty naprawy lub szkodę całkowitą. Dlatego w praktyce na polisy AC decydują się tylko właściciele nowych drogich motocykli.

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro