Motocykle tak, ale motorowery już niekoniecznie. Polacy wolą droższe jednoślady
Spadki na rynku motorowerów się nie kończą. Widać to również po lipcowych wynikach sprzedaży. W siódmym miesiącu 2021 r. Polacy chętnie kupowali motocykle i to te droższe. Jednoślady na kat. AM i "125-tki" są w odwrocie – głównie za sprawą polskich marek.
W lipcu 2021 r. zarejestrowano 4116 nowych jednośladów – informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. To o 9,32 proc. mniej niż w czerwcu i aż o 23,3 proc. mniej niż w 2020 r. Na tak dużą zmianę złożyły się dwie rzeczy. Trzeba pamiętać, że rok temu latem rynek nadganiał straty z marca i kwietnia, gdy sprzedaż stanęła z powodu początku pandemii koronawirusa. Osoby, które chciały kupić jednoślady robiły to później niż na początku sezonu.
Jest też druga kwestia. Spadki notowane są wśród motorowerów (w lipcu 2021 r. zarejestrowano 1693 nowe pojazdy tego typu, a rok wcześniej 2338, czyli odnotowano spadek o 27,6 proc.). Widać to szczególnie dobrze, gdy porówna się sprzedaż w ciągu pierwszych 7 miesięcy 2021 i 2020 r. Choć łącznie w lipcu tego roku zarejestrowano 2423 nowe motocykle (o 20 proc. mniej niż przed rokiem), to od początku roku było to 14 657 sztuk, czyli o 8,9 proc. więcej. Wśród motorowerów przy takim porównaniu odnotowano spadek o 22 proc.
Widać też, że Polacy wybierają inne motocykle niż wcześniej. Przede wszystkim gorszą sprzedaż odnotowano wśród modeli do 123 cm3 – spadek z 6726 na 6085 sztuk – ale też w mało popularnej grupie 125-250 cm3 – z 318 do 183 cm3. W przypadku droższych motocykli sytuacja wygląda odwrotnie. Już maszyny od 250, a poniżej 500 cm3 cieszą się rosnącą popularnością – o 37,7 proc. (głównie za sprawą Hondy i Benelli). W przypadku maszyn 500-750 cm3 odnotowano wzrost o 31,2 proc., a największe motocykle są o 26,6 proc. popularniejsze.
Zwrot Polaków ku droższym motocyklom widać też, gdy popatrzy się na popularność marek. Za spadki na rynku motorowerów i "125-tek" odpowiadają głównie Romet i Junak. Za to będą liderem rynku Honda odnotowała 44,8 proc. wzrostu, a drugie BMW 45 proc.
Stabilnie jest natomiast, jeśli chodzi o import używanych jednośladów. Choć w lipcu 2021 r. sprowadzono ich trochę mniej niż przed rokiem, to jest to efekt nietypowego 2020 r. Sumarycznie przez 7 miesięcy 2021 r. po raz pierwszy zarejestrowano w Polsce 48 488 używanych jednośladów, czyli o 5 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej.