Modele Grupy Fiata zwycięzcami Supertestu Ekonomii
Lancia Ypsilon 0,9 TwinAir CNG i Fiat Panda 1,3 MultiJet zostały zwycięzcami jubileuszowego, 10 Supertestu Ekonomii.
Test na najniższe spalanie został przeprowadzony przez Auto Klub Dziennikarzy Polski, zaś jego trasa wiodła z Warszawy przez Siedlce, Kock, Ryki i Garwolin z powrotem do Warszawy. Na dystans 350 km złożyły się autostrady (20 km), trasy ekspresowe (40 km) oraz drogi krajowe (pozostała część). Warto zaznaczyć, że średnia prędkość pojazdu nie mogła być niższa niż 70 km/h.
Na starcie stanęły dwa Fiaty Panda 1,3 MultiJet. Uzyskały one wynik 2,96 l/100 km zdecydowanie wyprzedzając w tej rywalizacji Skodę Rapid 1,6 TDI. Włoski pojazd okazał się też najtańszym w eksploatacji (cena zakupu samochodu plus ilość paliwa potrzebna na przejechanie 100 000 km) - kilometr jazdy takim autem kosztuje 0,60 zł. Jednostki napędowe produkowane są w zakładzie w Bielsku-Białej.
"Generalkę" X Supertestu Ekonomii zwyciężyła jednak Lancia Ypsilon 0,9 TwinAir CNG, która spalała na trasie średnio 3,18 m sześc. gazu na 100 km (koszt 9,13 zł/100 km), wyprzedzając Opla Zafirę i Opla Combo. Gazowa wersja Ypsilon wygrała też w klasyfikacji "Najtańszy na drodze", spalając na wyznaczonym dystansie 12,3 m sześc. gazu, co daje koszt 35,30 zł. Napędzany metanem silnik 0,9 TwinAir Turbo bi-fuel (80 KM) również jest wytwarzany w Bielsku Białej.
Dobry wynik udało się osiągnąć Fiatowi Ducato 3,0 Natural Power CNG, który spalił 7,33 m sześc. metanu na 100 km, wyprzedzając Mercedesa Sprintera 316 NGT. Tym samym pojazd zwyciężył w klasyfikacji "Koszt przewiezienia 1 m sześc./100 km" osiągając rezultat 1,40 zł.
Źródło: Fiat
ll/moto.wp.pl