Trwa ładowanie...
d1dukrv

Mitsubishi Pajero 2003 – zmodernizowana trzecia generacja

d1dukrv
d1dukrv

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/437/pajero03-02.jpg',600,413) ) |
| --- | Model Mitsubishi Pajero zadebiutował w 1982 roku. Była to pierwsza samodzielna konstrukcja terenowo - rekreacyjna Mitsubishi. Pajero bardzo szybko zdobył uznanie klientów na całym świecie. Druga generacja tego modelu trafiła na rynek w 1991 roku, trzecia w 1999. Nie można powiedzieć, aby Mitsubishi Pajero 2003 był kolejną generacją. ...To wciąż te same Pajero, które debiutowało cztery lata temu - tyle, że wzbogacone o systemy radykalnie odmieniające jego zachowanie na drodze.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/437/pajero03-01.jpg',600,357) ) |
| --- | Trochę żeśmy nałgali pisząc, że to wciąż te same Pajero. Uczciwość każe nam przekazać skrzętnie wypunktowane w materiałach prasowych różnice. ...A więc, że zmieniono kształt zderzaków, kształt grila, że halogeny są teraz okrągłe, a nie kwadratowe, że logo jest teraz chromowane, a nie malowane. Takie tam ...drobiazgi. Zobacz galerię. Pajero to bardzo poważny samochód, i jakoś trudno w jego przypadku ekscytować się detalami bez znaczenia. Lepiej od razu przejść do rzeczy ważkich...
Wyświetl dane techniczne ) wersji 3-drzwiowej.
Wyświetl dane techniczne ) wersji 5-drzwiowej

d1dukrv

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/437/pajero03-03.jpg',600,445) ) |
| --- | Pajero ma konstrukcję samonośną (jak w SUV), a nie opartą na ramie (jak w terenowych). Śmiało można jednak powiedzieć, że łączy cechy pojazdu rekreacyjnego i terenowego, bo właściwie elementy ramy są, ale wkomponowaną w klatkę nadwozia. To rozwiązanie pojawiło się w trzeciej generecji Pajero (1999) - wcześniej była rama. To "kombinowane" rozwiązanie uczyniło z Pajero pojazd naprawdę wyjątkowy. Ze względu na konstrukcję samonośną obniżono środek ciężkości i uzyskano więcej miejsca w środku pojazdu. Komfort jazdy po gładkiej nawierzchni jest naprawdę zbliżony do limuzyny, a stabilność podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością jest znacznie lepsza niż w samochodach zbudowanych na ramie, w których środek ciężkości jest wyżej.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/437/pajero03-04.jpg',600,402) ) |
| --- | Ktoś mógłby powiedzieć, że zgoda: skoro Pajero ma konstrukcję samonośną, to prowadzi się go po szosie stabilniej niż Toyotę Land Criuser czy Nissana Patrol (samochody na ramie). ...Ale czy zachowanie Pajero w terenie jest tak dobre jak wyżej wspomnianych pojazdów? No cóż, trzeba by te pojazdy poddać podobnym próbom terenowym. Czy za taką próbę można uznać rajd Paryż - Dakar? W ciągu ostatnich trzech lat (tj. od czasu wprowadzenia ramy wbudowanej w nadwozie) Pajero zwyciężał za każdym razem, a w ciągu ostatnich 18 lat był pierwszy aż osiem razy.

d1dukrv

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/437/pajero03-05.jpg',600,337) ) |
| --- | Rozpisaliśmy się o konstrukcji nadwozia, która akurat nie zmieniła się w 2003 roku. Cóż się więc zmieniło? W Pajero 2003 zastosowano trzy nowe systemy elektroniczne. Dwa pierwsze przydają się przede wszystkim na szosie, trzeci w trudnym terenie.
Pierwszy to układ stabilizacji toru jazdy. System ten zwany w Pajero MATC analizuje przyspieszenie poprzeczne, prędkość kątową, kąt obrotu kierownicy oraz stopień uchylenia przepustnicy i dzięki temu wykrywa, czy samochód nie zaczął aby jechać bokiem. Jeśli tylko pojazd zaczyna zbaczać z kursu, MATC przywraca właściwy wektor jazdy hamując wybranym kołem. Drugi system odpowiada za kontrolę trakcji, czyli przyczepność poszczególnych kół. O ile ABS odpowiada za nie blokowanie kół podczas hamowania, o tyle system kontroli trakcji zapewnia przyczepność podczas jazdy. ABS rozdziela siłę hamowania pomiędzy koła tak, aby żadne nie wpadło w poślizg. Kontrola trakcji rozdziela moment obrotowy na wszystkie koła tak, żeby żadne nie buksowało w miejscu. Jest to nieocenione podczas jazdy po nawierzchni o nierównej przyczepności, np. kiedy jedno koło jedzie po równym asfalcie, a drugie po lodzie.

d1dukrv

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/438/pajero03-07.jpg',600,401) ) |
| --- | Trzeci z elektronicznych systemów przydaje się już praktycznie tylko w terenie. Nazywa się EBAC (Engine Brake Assist Control = kontrola wspomagania hamowania silnikiem). System EBAC działa tylko podczas przenoszenia napędu na cztery koła, na pierwszym biegu, z włączoną blokadą centralnego mechanizmu różnicowego oraz przy zwolnionych hamulcach. Jego walory można najlepiej odczuć podczas zjazdów ze stromych, śliskich i nierównych wzniesień. Najlepszym rozwiązaniem jest wtedy hamowanie silnikiem, ale przestaje ono skutecznie działać w momencie utraty przyczepności przez którekolwiek z kół. Może do tego dojść, gdy jedno z kół uniesie się ponad powierzchnię nierównego terenu. EBAC wyeliminuje tę dolegliwość dbając o to, aby żadne z kół nie obracało się w powietrzu i nie eliminowało niezbędnego hamowania silnikiem.

d1dukrv

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/438/pajero03-10.jpg',600,340) ) |
| --- | Te trzy wymienione systemy w sposób naprawdę znaczący poprawiają właściwości jezdne, nie dziwi więc, że producent potraktował te zmiany jako wprowadzeniem nowej wersji Pajero. Zmiany te należy odnotować i docenić. Opisywane zaś wcześniej kosmetyczne korekty, naszym zdaniem lepiej przyjąć z pobłażliwością. ...Tak jak fakt, że kochana przez nas kobieta zmieniła tusz do rzęs i jest przekonana, że teraz podoba nam się bardziej. My wiemy, że i tak jest piękna, a co ważniejsze, nie zawiedzie nas w żadnej sytuacji.

d1dukrv
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1dukrv
Więcej tematów