Trwa ładowanie...
23-10-2013 10:51

Mitsubishi Outlander 2,2 DiD: nowe szaty Japończyka

Mitsubishi Outlander 2,2 DiD: nowe szaty JapończykaŹródło: Piotr Mokwiński
d4l284a
d4l284a

Outlander jest bez dwóch zdań prawdziwym hitem eksportowym Mitsubishi ostatnich lat. Japoński koncern sprzedał do tej pory ponad milion tych SUV-ów. Poprzednia generacja przekonywała wyrazistym designem, przystępną ceną i skutecznym napędem na obie osie.

Agresywny front uchodził za element rozpoznawczy i działał na klientów niczym magnes. Nie widzieć czemu, projektując bezpośredniego następcę zrezygnowano z tak charakterystycznego elementu, decydując się na łagodny design przedniej części pojazdu i nieco kontrowersyjny tył. Kilkunastomiesięczna obecność w Europie potwierdza, że było to niezłe posunięcie. Japończycy na brak chętnych nie mogą narzekać.

Pierwszy kontakt z Outlanderem mieliśmy ponad rok temu na niemieckiej prezentacji. Przecieraliśmy wtedy oczy ze zdziwienia i zaskoczenia. Nie mogliśmy pojąć, czemu tak ładnie narysowany samochód wygładzono i pozbawiono zadziornej paszczy rekina. U większości obecnych wówczas osób ten fakt wywołał zmieszanie. Minęło kilkanaście miesięcy i po raz kolejny postanowiliśmy przyjrzeć się Mitsubishi, tym razem z wysokoprężnym silnikiem i w najbogatszej specyfikacji wyposażeniowej. Dzięki temu, że te samochody są już widoczne na drogach, mieliśmy czas, aby się oswoić z zupełnie odmienną stylizacją nadwozia.

Kanciasta w poprzedniej generacji bryła, zyskała teraz nieco więcej krągłości i detali czyniących to auto propozycją dla bardziej konserwatywnie nastawionej klienteli. W przypadku obcowania z bogatą specyfikacja wyposażeniową, otrzymamy ksenonowe światła, 18-calowe obręcze ze stopów lekkich, a także przyciemnione szyby i nieliczne chromowane akcenty. Całości brakuje charakterystycznego wyrazu, jakim cechuje się chociażby Hyundai SantaFe.

d4l284a

Najsłabszym ogniwem poprzedniego wcielenia Outlandera była jakość materiałów wykończeniowych w przedziale pasażerskim. Twarde tworzywa znajdowały się w całej kabinie i nie przystawały do SUV-a za ponad 100 000 złotych. Teraz sytuacja uległa zauważalnej poprawie. Japończycy wzięli sobie do serca uwagi Europejczyków i zaoferowali wymagającemu klientowi kokpit wyłożony częściowo miękkimi plastikami. Jeśli ktoś kilka lat temu miał styczność z tym azjatyckim samochodem i z jego mniejszymi braćmi, mógł zauważyć, że projekt deski rozdzielczej jest dokładnie taki sam jak w Lancerze i ASX-ie. Aktualnie, ten trend uległ zmianie i konkurent Kii Sorento wreszcie cechuje się indywidualnym stylem. Niemniej, nie obyło się bez wpadek jakościowych. Są miejsca, zwłaszcza w okolicy sterownika automatycznego układu klimatyzacji, których lepiej mocniej nie dotykać.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Więcej poważniejszych niedociągnięć nie stwierdzamy. Nieźle wypada ergonomia, istotnie wpływająca na łatwość codziennej obsługi. Rozmieszczenie przełączników jest logiczne i nie utrudnia pracy kierowcy. Równie dobrze wypada przestrzeń w dwóch rzędach. Regulowane wszechstronnie oparcia i siedziska pozwalają dość szybko dopasować pozycję do indywidualnych preferencji. Bagażnik o pojemności 591 litrów z łatwością pochłonie wakacyjny ekwipunek. Przeszkadzać może jedynie stosunkowo wysoki próg załadunku i dostęp do trzeciego rzędu, choć wygodzie ostatnich foteli zarzucić zbyt dużo nie można.

d4l284a

Lżejszy o ponad 100 kilogramów od poprzednika Outlander, prowadzi się lepiej i sprawia wrażenie oazy spokoju na drodze. W wersji z 2,2-litrowy silnikiem wysokoprężnym, będzie przeszkadzać przeciętna kultura pracy przy wyższych prędkościach obrotowych i hałas podczas jazdy po autostradzie. Niemniej, neutralne zachowanie w zakrętach i nieźle skalibrowany układ kierowniczy pozwala sprawnie pokonywać kolejne kilometry. Z pozoru przeciętne fotele okazują się wygodne i niemęczące w dłuższych trasach. Zawieszenie osadzone na 18-calowych aluminiowych felgach skutecznie filtruje nierówności, ale na poprzecznych przeszkodach wkrada się delikatna nerwowość.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Napęd na cztery koła należy traktować bardziej jako dodatkowy system bezpieczeństwa wspomagający jazdę na śliskiej nawierzchni. Sprawdzi się zimą i w razie potrzeby holowania przyczepy o maksymalnej masie dwóch ton. 19-centymetrowy prześwit nie pomoże w głębokich i wypełnionych błotem koleinach, zaś brak stalowych osłon podwozia nie uchroni przed ewentualnymi zderzeniami z kamieniami. Cóż, Mitsubishi najlepiej czuje się na asfaltowych szlakach, gdzie też odwdzięczy się stosunkowo niskim zapotrzebowaniem na olej napędowy. 6,5 litra w terenie niezabudowanym i niecałe 8 w mieście to przyzwoite wyniki, biorąc pod uwagę fakt, że auto waży 1 610 kilogramów.

d4l284a

Decydując się na Outlandera, nie musimy wcale kupować najnowsze generacji. Wcześniejsza wciąż jest dostępna w niektórych salonach sprzedaży. Wysoki upust na auto z poprzedniego rocznika może skusić bardziej, niż dojrzalszy SUV z tego roku. Podsumowując, 465-centymetrowy Japończyk w podstawowej wersji z dwulitrowym silnikiem benzynowym i napędem 2WD kosztuje 88 990 złotych. Topowa specyfikacja widoczna na zdjęciach ze 150-konnym dieslem i momentem obrotowym (360 Nm) przekazywanym na obie osie to już wydatek około 140 000. Niemało, ale patrząc na katalogi wspomnianej wcześniej Kii Sorento, taka kwota już nie przeraża.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

d4l284a

" Mitsubishi Outlander 2,2 DiD" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel"
Pojemność silnika cm3 "2 268"
Moc KM / przy obr./min "150 / 3 500"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "380 / 1 750 – 2 500"
Skrzynia biegów "manualna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "200"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "9,7"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "6,5 / 4,7 /5,4"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "7,9 / 6,3 / 7,2"
Pojemność bagażnika min./max. / l "591 / 1 022"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 655 / 1 800 / 1 680"
Cena wersji podstawowej w zł "88 990"
Cena testowanego modelu w zł "148 700"
Plusy null
Minusy null
d4l284a
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4l284a
Więcej tematów