Trwa ładowanie...
21-01-2015 11:14

Mitsubishi ASX: klasyczny SUV

Mitsubishi ASX: klasyczny SUVŹródło: WP.PL/Szymon Jasina
d417dzy
d417dzy

SUV-y to w teorii samochody bardzo uniwersalne. Z jednej strony modne, ale przy tym też rodzinne, uterenowione i przestronne. Niestety rzeczywistość nie jest tak idealna i wielu przedstawicielom tej klasy pozostaje jedynie ciekawa stylistyka. Mitsubishi ASX to klasyczny przedstawiciel gatunku i zarazem najciekawszy model w ofercie japońskiej marki.

Popularność SUV-ów wynika częściowo z przeświadczenia o ich zaletach praktycznych, te czasem są jednak dyskusyjne. Dla większości klientów to jednak wygląd ma kluczowe znaczenie. SUV-y są wyższe i wyglądają na większe od swoich klasycznych odpowiedników. Nie inaczej jest w przypadku ASX-a. Samochód ten mocno czerpie z wyglądu innych modeli Mitsubishi i obok Lancera jest najbardziej udaną implementacją stylistyki zawierającej charakterystyczny trapezoidalny grill. Jest jednak ciaśniejszy od tradycyjnego kompaktu.

We wnętrzu, podobnie jak w przypadku innych modeli japońskiej marki, napotkamy twarde plastiki, które ustępują jakością materiałom stosowanym przez konkurencję. Choć kabina ASX-a nie zachwyca, to wszystko zostało zaprojektowane bardzo ergonomicznie. Sterowanie klimatyzacją czy wielofunkcyjna kierownica są intuicyjne i wygodne w obsłudze. Jednak w przypadku SUV-ów mówi się o stronie praktycznej i przestronnej kabinie – w końcu zewnętrzna aparycja sugeruje, że mamy do czynienia z bardzo dużym samochodem.

Mimo wyglądu, nie o każdym kompaktowym SUV-ie można powiedzieć, że jest pojemny. ASX pozytywnie wyróżnia się na tle konkurentów. Zarówno na przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie, jest wystarczająco dużo przestrzeni, aby czwórka dorosłych pasażerów wygodnie udała się w dłuższą podróż. Bagażnik jednak nie zachwyca swoją pojemnością – 419 l to w tej klasie niezbyt dobry wynik.

d417dzy

Za napęd Mitsubishi ASX może odpowiadać silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 117 KM lub jeden z dwóch diesli – nowszy 1,8 DID albo 2,2 l – oba o mocy 150 KM. Tylko większa z jednostek wysokoprężnych oferowana jest automatyczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Model benzynowy sparowany jest z manualną przekładnią o zaledwie 5 biegach, co oznacza spory hałas przy wyższych prędkościach. Wersja ta jest dostępna tylko z napędem na przednią oś. Diesel 1,8 l to już 6-biegowy manual i opcjonalny system 4WD.

(fot. WP.PL/Szymon Jasina)
Źródło: (fot. WP.PL/Szymon Jasina)

To właśnie taki, najbardziej uniwersalny zestaw został zamontowany w testowanym egzemplarzu kompaktowego SUV-a Mitsubishi. Mniejsza jednostka diesla zapewnia nieco lepsze wyniki spalania niż starszy silnik 2,2 l, a przy tym, dzięki niższej grupie akcyzowej, jest zdecydowanie tańsza. Przy aktualnej promocji dopłata za napęd na cztery koła wynosi 5000 zł i to właśnie ta wersja prezentuje się najlepiej, a do tego najbliżej jej do klasycznego obrazu SUV-a, czyli samochodu, który równie dobrze czuje się na asfalcie, co poza nim.

d417dzy

Trudno nazwać ASX-a samochodem terenowym, ale prześwit 180 mm oznacza, że nie będzie miał problemu z pokonywaniem wyższych krawężników, a również poza utwardzonymi drogami kierowca może czuć się nieco pewniej niż w tradycyjnym kompakcie. Napęd na cztery koła sprawdzi się podczas jazdy po grząskim gruncie lub zimą na nieodśnieżonych parkingach i w czasie, gdy służby drogowe nie zdążą jeszcze zareagować. Warto też wspomnieć o zaletach związanych z bezpieczeństwem biernym. Japoński SUV otrzymał nie tylko maksymalną notę pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP, ale też bardzo dobrze wypadł w amerykańskich próbach obrysowych. Sprawdzają one bezpieczeństwo samochodu przy uderzeniu mniejszą częścią samochodu, co w wielu przypadkach ujawnia błędy w konstrukcji.

Najlepszym określeniem, jakie pasuje do Mitsubishi ASX-a, to „poprawny SUV” – w pozytywnym jego znaczeniu. Japońskie auto może nie zachwyca w żadnej kategorii, ale też pod każdym kątem jest poprawne i nie posiada większych wad. Kierowcy od lat pokazują, że cenią właśnie takie samochody. Klasyczny przepis na SUV-a został dokładnie zrealizowany, dzięki czemu osoby poszukujące samochodu z większym prześwitem na pewno zainteresują się tym modelem.

(fot. WP.PL/Szymon Jasina)
Źródło: (fot. WP.PL/Szymon Jasina)

Największą zaletą kompaktowego SUV-a Mitsubishi jest jego cena. Jeśli skorzystamy z sięgającego nawet 14 400 zł rabatu na egzemplarze wyprodukowane w zeszłym roku, to pod tym względem ASX nie ma konkurencji. Przy cenie 60 900 za wersję podstawową z silnikiem benzynowym 1,6 l i manualną przekładnią lub 68 990 przy lepiej wyposażonym modelu, zapłacimy zdecydowanie mniej niż w salonach innych marek. Wystarczy wspomnieć, że standardowa cena dużo mniejszego Nissana Juke to 61 200 zł, a największego konkurenta, czyli Qashqaia – 75 500 zł

d417dzy

Testowany egzemplarz to wersja Fischer 1.8 DID 4WD AS&G Intense, która dodatkowo wyposażona jest w belki bagażnika i boks dachowy. Odmiana ta napędzana silnikiem Diesla, po doliczeniu lakieru metalizowanego i skórzanej tapicerki, uszczupli budżet właściciela o 98 790 zł. Pokazuje to, że Mitsubishi ASX to SUV przede wszystkim dla tych, którzy liczą się z kosztami i są w stanie zdecydować się na pewne kompromisy.

Szymon Jasina, moto.wp.pl

d417dzy

"Mitsubishi ASX 1.8 DID 4WD" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel"
Pojemność silnika cm3 "1798"
Moc KM / przy obr./min "150 / 4000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "300 / 2000-3000"
Skrzynia biegów "manualna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "198"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "10,0"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "6,8 / 4,9 / 5,6"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "8,0 / 5,5 / 6,4"
Pojemność bagażnika min./max. / l "419 / b.d."
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4295 / 1770 / 1615"
Cena wersji podstawowej w zł "60 900 (w promocji)"
Cena testowanego modelu w zł "98 790"
Plusy null
Minusy null
d417dzy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d417dzy
Więcej tematów