MIR: 14 projektów transportowych otrzyma dofinansowanie z UE
Jak podkreśliło Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (MIR), Komitet CEF (z ang. Connecting Europe Facility - Łącząc Europę) zaakceptował propozycję Komisji Europejskiej w sprawie podziału pieniędzy z budżetu pierwszego konkursu o wsparcie projektów transportowych z programu Łącząc Europę.
"To dobra informacja dla naszego kraju. Powstaną ważne odcinki międzynarodowych połączeń transportowych. Już teraz przygotowujemy projekty do konkursów planowanych do ogłoszenia w 2015 roku" - podkreśliła cytowana w komunikacie szefowa MIR Maria Wasiak.
"Inwestycje mogą być już realizowane, a wydatki poniesione od początku 2014 r. będą uznane za kwalifikowane (podlegające refundacji z funduszy unijnych - PAP). Konieczne jest jeszcze zawarcie umów między beneficjentami i Agencją Wykonawczą ds. Innowacji i Sieci. Ich opracowanie niedługo się rozpocznie. Zakończenie procesu planowane jest na jesieni br." - wyjaśnił resort.
Zdecydowana większość projektów, które otrzymały wsparcie UE, to inwestycje PKP PLK w budowę linii kolejowych, w tym m.in. na odcinku Wrocław-Poznań (ponad 284 mln euro), Warszawa Włochy-Grodzisk Mazowiecki (ponad 61 mln euro) czy Poznań Główny-Szczecin Dąbie (ponad 437 mln euro).
Pieniądze UE trafią również do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na budowę drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka-Budzisko - ponad 414 mln euro.
Ponad 1,5 mln euro przeznaczono ponadto dla Przemysłowego Instytutu Motoryzacji na badania optymalizujące funkcjonowanie i rozmieszczenie stacji paliw alternatywnych. Spółka Gaspol otrzyma natomiast ponad 507 tys. euro na rozwój infrastruktury LNG w Polsce.
Kolejny nabór projektów transportowych z programu Łącząc Europę, otwartego dla wszystkich państw członkowskich UE, przewidziano na przełomie listopada i grudnia br. Propozycje projektów można już przekazywać do resortu infrastruktury i rozwoju.
Zadaniem unijnego programu Łącząc Europę jest wspieranie projektów służących poprawie połączeń infrastrukturalnych, zarówno drogowych jak i energetycznych, które są ważne z punktu widzenia całego kontynentu, a nie tylko pojedynczych państw.